Brugt akvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Brugt akvarie.

Indlæg af Switz »

Hejsa allesammen.

Ny bruger på dette forum. Fruen har endelig åbnet op for og afprøve om saltvands det er noget for mig/os.
Købte idag et brugt helglas akvarie ( L 135 B 60 H 55 ) 445 liter med bord.
Jeg har så været ved og rengøre det lidt da det lignede noget der havde stået på en byggeplads i måneder. Er der nogle ting jeg skal være ops på inden jeg smider vand i det for og trykteste ??

Her er lige lidt billeder :)

Hvad har dette måtte koste ?
Vedhæftede filer
IMAG0344.jpg
IMAG0348.jpg
IMAG0345.jpg
IMAG0341.jpg
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Brugt akvarie.

Indlæg af Marco R »

Hejsa,

Tillykke med dit nye akvarie og til denne fantastiske verden :)

Det ser ski lækkert ud og flot lavet :GO

Hvad fik du ellers med i dit kød? :P
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Hej Marko.

Det var kun akvarie og bord jeg fik idag. Begge dele brugt med ukendt alder. Det er dog blevet helt pænt efter en rengøring. Jeg skulle smide hele 500 kroner for det :)

Imorgen skal jeg til vejle og hente 94 liters akvarie til sump, varmelegeme, returpumpe, levende sten, skummer, samt 2 stk punper til og lave cirkulation :) Det blir den fedeste weekend i lang lang tid.

Spørgsmål: hvis fugerne ser fine ud og umiddelbart ikke har løsnet sig fra glasset er det så nødvendigt og fjerne den gamle fuge og ligge en ny ?

Sælger anede intet om akvariet, det fulgte bare med i den lejlighed han overtog.
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Hvis nogen i Randers området har lyst til og vejlede mig i og lave rum inddelinger til sump og pvc til rørføring så gir jeg gerne en pose bajere :P
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Switz skrev:Hej Marko.

Det var kun akvarie og bord jeg fik idag. Begge dele brugt med ukendt alder. Det er dog blevet helt pænt efter en rengøring. Jeg skulle smide hele 500 kroner for det :)

Imorgen skal jeg til vejle og hente 94 liters akvarie til sump, varmelegeme, returpumpe, levende sten, skummer, samt 2 stk punper til og lave cirkulation :) Det blir den fedeste weekend i lang lang tid.

Spørgsmål: hvis fugerne ser fine ud og umiddelbart ikke har løsnet sig fra glasset er det så nødvendigt og fjerne den gamle fuge og ligge en ny ?

Sælger anede intet om akvariet, det fulgte bare med i den lejlighed han overtog.
Hej igen,

Dahm hvor heldig kan man være :W
Så må man så også håbe, at det er tæt, ellers så røger fidusen :T

Ej spøg til side. Jeg vil nu mene, at det så skulle være tæt, hvis fugerne ser fine ud. Ellers så test for en sikkerheds skyld. Det gjorde jeg med mit 200l, da det også er købt brugt. Lod det bare stå et par dage for test.

Kan godt forstå, at du synes, at din weekend er super god :GO
Men jeg vil nok mene, at 2 pumper er for lidt til dit akvarie :y
Selvom din stenopsætning spiller meget ind på dette.
Marco R[/center]
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Det er planen og få flere pumper i end de 2, men fandt lige en flinker fyr fra vejle/odense som havde en masse liggende som han mente jeg kunne bruge, så jeg smutter ned og tømmer hans lager imorgen :P Returpumpe samt de 2 andre pumper vil flytte ca 8000 l i timen. Jeg skal vel op på omk 10K i timen for at det er optimalt for denne størrelse akvarie? Kommer også til og mangle ca 20 kg døde sten, men nu skal sump og pvc lige kobles sammen først.

De 3 huller i overløbet er 34 mm, Hvilken størrelse pvc skal bruges dertil ? Sry alle mine spørgsmål.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Switz skrev:Det er planen og få flere pumper i end de 2, men fandt lige en flinker fyr fra vejle/odense som havde en masse liggende som han mente jeg kunne bruge, så jeg smutter ned og tømmer hans lager imorgen :P Returpumpe samt de 2 andre pumper vil flytte ca 8000 l i timen. Jeg skal vel op på omk 10K i timen for at det er optimalt for denne størrelse akvarie? Kommer også til og mangle ca 20 kg døde sten, men nu skal sump og pvc lige kobles sammen først.

De 3 huller i overløbet er 34 mm, Hvilken størrelse pvc skal bruges dertil ? Sry alle mine spørgsmål.
Okay det var godt :beer:

Du skal bare lige have i mente, at du ikke må regne din returpumpe med som cirkulation.
Da du har 445l, og man som "tommelfingerregel siger 20 gange akvariets volume. Så skal du have 8900 l/t.
Men jeg vil nu sigte efter 40 gange akvariets volume eller mere, altså omkring de 18000 til 20000 l/t .
Men det kommer også an på din stenopsætning :y

Har du "rigtig" levende sten til at pode dine døde sten, som du vil skaffe?

Det med hvilken størrelse PVC kan jeg desværre ikke hel svare på, der må andre lige komme ind med deres viden :)
Marco R[/center]
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Okay så må jeg lige se om ikke der skal bestilles 2 ekstra pumper:)

Ja jeg skal hente rigtig levende sten imorgen. Jeg har tiden til at det modner rigtigt osv. Det vigtigste for mig er ikke og lave nogle dumme fejl fordi jeg blir utålmodig .
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Switz skrev:Okay så må jeg lige se om ikke der skal bestilles 2 ekstra pumper:)

Ja jeg skal hente rigtig levende sten imorgen. Jeg har tiden til at det modner rigtigt osv. Det vigtigste for mig er ikke og lave nogle dumme fejl fordi jeg blir utålmodig .
Super tålmodighed er meget vigtig i denne hobby :y

Du har PB :)
Marco R[/center]
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Bordet det står på, var det det der fulgte med?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Pvc er typisk 2 x 32 mm og 1 x 25 mm.

1 x 32 mm som det primære nedløb fra akvarium til sump.

1 x 32 mm som sikkerhedsrør i tilfælde af det første stopper til.

1 x 25 mm som retur fra sump til akvarium.

Returpumpen skal give ca 2000-2500 L/h, så passer det vist :wink:
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Tak for det Anders :)

er pvc bare pvc? er der forskel på det jeg køber gennem fiskeforhandlere og til det der er og finde i feks silvan og xl-byg?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Switz skrev:Okay så må jeg lige se om ikke der skal bestilles 2 ekstra pumper:)

Tillykke med baljen - ligner et rigtigt godt køb.
Du vil hente levende sten idag, du har ikke vand i og ej heller overløb etc på plads.Og du siger selv du ikke vil være utålmodig:-)
Jeg ville vente indtil du har limet, og testet for utætheder,nog installeret skummer.

Jeg kan nu godt forstå din iver - men du får mere ud af baljen hvis du lige tænker dig om.

Jeg er utryg ved det bord som akvariet står på - ligner ikke et akvariebord. Tvivler på det kan holde til vægten.

God dag:-)
pede
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8340 Malling
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

De har ikke de størrelser Pvc vi bruger i silvan eller lign. Tag et kig på koiimport.dk, de er vist også de billigste.

Flot akvarie du har købt dig og billigt!!!
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Mixtur »

hvad jeg umiddelbart kan se, så er det bord som akvariet står på lavet i noget metal, så tror jeg nu nok det skal holde.

men som peder skriver, de levende sten skal du vente med til du har saltvand i, som også skal have en temp. på ca 18-20 grader inden du skal lægge levende sten i.
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Bordet er i 40x40 rustfri og vejer alene 45 kg så det Skal nok holde:)

DEr kommer ikke noget i baljen af ls før det er tryk testet. Henter bare sten idag da der følger pumpe og balje med til dem så de har det fint indtil vandets er klar..

SKREV sælge i hvert fald ikke ville være du problem:)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Mixtur skrev:hvad jeg umiddelbart kan se, så er det bord som akvariet står på lavet i noget metal, så tror jeg nu nok det skal holde.

men som peder skriver, de levende sten skal du vente med til du har saltvand i, som også skal have en temp. på ca 18-20 grader inden du skal lægge levende sten i.

Perfekt - i mine øjne lignede det sgu sådan et lille kaffebord min søde gamle mor havde i teaktræ :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Switz skrev:Tak for det Anders :)

er pvc bare pvc? er der forskel på det jeg køber gennem fiskeforhandlere og til det der er og finde i feks silvan og xl-byg?
Switz skrev:Tak for det Anders :)

Pvc er pvc, altså kvalitetsmæssigt.

Men jeg tvivler på din lokale byggehandel ligger inde med det. Koiimport.dk plejer at være leveringsdygtig.

Det duer ikke at bruge de rør som man også bruger til afløbsrør(dem byggemarkedet har) da samlingerne ikke rigtigt er til at få tætte, især ved gennemføringen i glasset.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Super fedt akvarie du har fået dig der. Det skal du nok blive glad for!
Switz skrev: De 3 huller i overløbet er 34 mm, Hvilken størrelse pvc skal bruges dertil ? Sry alle mine spørgsmål.
Hvis hullerne er 34mm i diameter, skal du bruge 25mm tankgennemføringer. 32mm gennemføringer kan ikke gå igennem så smalt et hul.

http://koiimport.dk/product.asp?product=5089
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Det er nu ikke bordet jeg er bekymret for, det er nærmere akvariet. Hvis der skal laves rørgennemføringer, så skal akvariet flyttes, medmindre du vil bore igennem metalstellet, og så kommer akvariet til at hænge faretruende langt ud over den ene side.
Derudover vil det efter min mening være en nærmest umulig opgave at lave en sump nedenunder, når bordet er noget der ligner 30 cm. højt.
Jeg er ked af at sige det, men det vil undre mig meget hvis det bord er beregnet til det akvarie :?
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

chrislolk skrev:Super fedt akvarie du har fået dig der. Det skal du nok blive glad for!
Switz skrev: De 3 huller i overløbet er 34 mm, Hvilken størrelse pvc skal bruges dertil ? Sry alle mine spørgsmål.
Hvis hullerne er 34mm i diameter, skal du bruge 25mm tankgennemføringer. 32mm gennemføringer kan ikke gå igennem så smalt et hul.

http://koiimport.dk/product.asp?product=5089
tak for hjælpen :)

Der er nu bestilt lidt dele hos koiimport.
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

Mikkel E skrev:Det er nu ikke bordet jeg er bekymret for, det er nærmere akvariet. Hvis der skal laves rørgennemføringer, så skal akvariet flyttes, medmindre du vil bore igennem metalstellet, og så kommer akvariet til at hænge faretruende langt ud over den ene side.
Derudover vil det efter min mening være en nærmest umulig opgave at lave en sump nedenunder, når bordet er noget der ligner 30 cm. højt.
Jeg er ked af at sige det, men det vil undre mig meget hvis det bord er beregnet til det akvarie :?
Bordet er 48 cm højt :GO Er lige ved og overveje om jeg skal lavet en forhøjet ramme på det eksisterende da jeg mangler 10 cm i at mit skummer kan være under bordet ffs :( Eller skulle jeg hellere se efter en anden skummer ?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Switz skrev:
Mikkel E skrev:Det er nu ikke bordet jeg er bekymret for, det er nærmere akvariet. Hvis der skal laves rørgennemføringer, så skal akvariet flyttes, medmindre du vil bore igennem metalstellet, og så kommer akvariet til at hænge faretruende langt ud over den ene side.
Bordet er 48 cm højt :GO Er lige ved og overveje om jeg skal lavet en forhøjet ramme på det eksisterende da jeg mangler 10 cm i at mit skummer kan være under bordet ffs :( Eller skulle jeg hellere se efter en anden skummer ?
Jeg vil hæve den til 60-65cm. Det er godt at have lidt luft til at tage skummerkoppen af uden problemmer, og ikke mindst så I har plads til opgradering/ anden skummer, hvis dette skulle friste :y

Bare min mening :)
Marco R[/center]
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
13

Indlæg af Switz »

okay jeg regner med jeg så vil forhøje vores nuværende bord så jeg kommer op i 65 cm :)

Dette er den skummer vi har købt brugt.http://www.ribezoocenter.dk/aquarium-sy ... -6061.html Er det en okay en ??
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"