hjælp
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
hjælp
hej jeg vil til at starte op jeg har fundet mig et brugt arkvarie på 750 litter ca 150 cm lL70cm B 70cm H alle rør er der og sump er der hvad skal jeg have af skummer til???? og er det nødventigt med et osomoseanlæg??? og hvad skal jeg ellers bruge?? håber nogen vil være søde og hjæpe mig hilsen søren
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: hjælp
Vælg en skummer der er rated til mindst det dobbelte antal liter af akvariet, det vil sige fra 1500 liter og op.
Om du skal købe et osmoseanlæg kommer lidt an på hvordan vandet i hanen er. Men jeg ville ikke starte op uden.
Hvis du ikke har et, riskikerer du at få alger som du ikke kan komme af med, og derfor løber sur i det.
Du skal vel også have noget lys over akvariet, hvilket og hvormeget lys du skal have over, kommer an på hvad du vil med akvariet.
Er det kun fisk, er mængen af lys ikke så afgørende, men skaldet også være med koraller, skal der en del mere lys over.
Om du skal købe et osmoseanlæg kommer lidt an på hvordan vandet i hanen er. Men jeg ville ikke starte op uden.
Hvis du ikke har et, riskikerer du at få alger som du ikke kan komme af med, og derfor løber sur i det.
Du skal vel også have noget lys over akvariet, hvilket og hvormeget lys du skal have over, kommer an på hvad du vil med akvariet.
Er det kun fisk, er mængen af lys ikke så afgørende, men skaldet også være med koraller, skal der en del mere lys over.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Alt efter hvordan stiverne på akvariet sidder, så ville jeg kører med enten 3x250w eller 2x400w HQI.
Et osmoseanlæg sættes på vandhanen og er til at rense vandhanevandet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg ville nu kigge efter nogle LED-lamper istedet for. Der kan spares en del strøm derMikkel E skrev:Alt efter hvordan stiverne på akvariet sidder, så ville jeg kører med enten 3x250w eller 2x400w HQI.

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Som allerede skrevet. Så ja de giver noget mere lys, også så du kan holde SPS-koraller (lyskrævende koraller).witzner skrev:men kan LED give lige så meget lys så der kan være koraller????
Vel og mærket at du køber nogle lamper med gode dioder - F.eks: Pacific Sun, Ecotech m.fl..

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Århus N
Har du dokumentation på det?glenn_24 skrev:led giver faktisk bedre lys end HQI
Jeg ville tro at led giver et meget smallere farvespekter end hqi...
Det betyder vel også rigtig meget hvilke leds du bruger...
Venlig hilsen
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
- glenn_24
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4450 Jyderup
nu er jeg ikke en haj hvad LED angår og jeg har da også selv HQI
men men men jeg skal også have LED af flerer grunde
mere lys og bedre lys
styring af farverne og lystyrke er muligt
og der er ca en strømbesparelse på 50%
nej jeg har ikke dokumentation på det men jeg sider jo ikke og fylder dig med løgn
og nej farven og styrken kan jo justeres som det passer dig
men men men jeg skal også have LED af flerer grunde
mere lys og bedre lys
styring af farverne og lystyrke er muligt
og der er ca en strømbesparelse på 50%
nej jeg har ikke dokumentation på det men jeg sider jo ikke og fylder dig med løgn
og nej farven og styrken kan jo justeres som det passer dig
- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Århus N
Glenn,
Jeg beskylder dig ikke for at fylde mig med løgn. Jeg spurgte ind til det du sagde fordi jeg syntes det lød lidt underligt. Jeg var af den opfattelse at led lys giver et meget smalt farve spekter. Dog er det iflg dette link ikke så galt som jeg troede, men det ser så vidt jeg forstår det stadig ud til at hqi har bredere farvespektrum end led.
http://www.danireef.com/2009/03/05/the-light/
Om det har noget som helst betydning for akvariets beboere ved jeg ikke noget om, men jeg går ud fra at hvis man kan få det til at ligne sollys (med samme farvespekter) så meget som muligt er det vel bedst.
Rigtigt at farvetemperaturen kan justeres, men det siger jo ikke direkte noget om farvespektret...
Jeg er helt enig i alle de andre ting du siger i dit indlæg
Jeg beskylder dig ikke for at fylde mig med løgn. Jeg spurgte ind til det du sagde fordi jeg syntes det lød lidt underligt. Jeg var af den opfattelse at led lys giver et meget smalt farve spekter. Dog er det iflg dette link ikke så galt som jeg troede, men det ser så vidt jeg forstår det stadig ud til at hqi har bredere farvespektrum end led.
http://www.danireef.com/2009/03/05/the-light/
Om det har noget som helst betydning for akvariets beboere ved jeg ikke noget om, men jeg går ud fra at hvis man kan få det til at ligne sollys (med samme farvespekter) så meget som muligt er det vel bedst.
Rigtigt at farvetemperaturen kan justeres, men det siger jo ikke direkte noget om farvespektret...
Jeg er helt enig i alle de andre ting du siger i dit indlæg

Venlig hilsen
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
TIl orientering kan jeg fortælle, at vi i vores nye 760l alvarium har investeret i Decoceans "Mean Midget" luftskummer, samt 3 stk. Ecotech 130W Led lamper. Skummeren er rigtig kraftig og lydløs og så er den uhyre effektiv. Jeg ville ALDRIG spare ved, at købe en dårlig skummer eller en skummer med for lav kapacitet. LED lamperne er nye for mig, men jeg har set et par akvarier med denne lysteknik, og det virker fantastisk flot og korallerne ser ud til at trives fint. At man med LED lamperne også spare en massen strøm, er så absolut også en fordel når 1 KWH koster 2 kroner.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen