"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rhizotrochus typus

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg har bestilt en Rhizotrochus typus hos Dejong, og jeg glæder mig vanvittigt meget til den kommer. Den ligner jo en anemone og som jeg læser inde på et forum, så opfører den sig også som en, men det er ikke en anemone.

Den skal fodres som en anemone hver dag, og så vidt jeg kan se, så brænder den også som en anemone, og den kan vist godt finde på at tage små fisk, hvis de kommer forbi den..

Så, hvad er det der gør at den ikke er en anemone? Nu ved jeg ikke om den kan bevæge sig, men går ud fra den ikke kan, da den er listet som en LPS.

Den lever ikke af fotosyntese, så den skal stå meget lavt og mørkt, som jeg læser det.

Er der nogen her i DK der ejer sådan en, eller har ejet, og kan fortælle lidt om den.

Billede
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Carsten »

Hvor pokker har du fra at en anemone skal fodres hver dag?? For det skal de nemlig ikke. eneste du opnår ved det er at vandet i akvariet bliver en gang gyllevand. Meget foder = meget lort.

Det som er forskellen mellem en anemone og en solitært levende koral er skellettet. Korallen har et konisk skellet. og som bekendt har anemoner ikke noget skellet.

Tvivler stærkt på at der er nogen som har haft den tidligere i DK.
De har nemlig været sindsygt dyre, hvis man overhovedet har kunnet importere dem.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Okay, jeg troede anemoner skulle fodres hver dag, men den her vil gerne have levende foder hver eller hver 2. dag;)

Helst små fisk eller friske rejer, som er hakket i små stykker.. men den tager også krill, mysis og artemia..

Jeg sammenlignede den med en anemone, fordi den også brænder og opfører sig som en anemone, men, ja, den har vist et hårdt skelet.

Det er rigtigt den er afsindig dyr, men den lille rød/orange er lige sat ned i pris, derfor jeg måtte eje den;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Thue »

Jeg mener og have læst et sted at dem de havde hjemme hos dejong sidst var meget små, vidst ikke større en en 2 krone bare så du ikke bliver skuffet over str. Har også førhen været lidt vild med den men dengang jeg spurgte om pris på dem var de ikke til og komme i nærheden af. Men håber da du får en hjem så vi kan høre lidt om den og lidt erfaring om den. For som Carsten skriver så tror jeg ikke den er nogen steder i dk ;-)
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Fat_Donnie »

laekker sag... men jeg bliver lidt skreamt af tanken om, at man skal fodre den hver dag - hvis man skal det altsaa..... =) lad os endelig hoere naar du modtager den!
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Senest rettet af Han$en fre 7. okt 2011 19:20, rettet i alt 1 gang.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af henrikp »

tak for den oplysning. var lige ved at bestille en
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

henrikp skrev:
tak for den oplysning. var lige ved at bestille en
Ikke fordi jeg vil starte en ballade, og evt afholde folk fra at købe, men det er stadig værd lige at have i sine overvejelser inden man bestiller. Vi kan jo kun gøre lidt for koralrevene når vi i forvejen er med til at rippe dem :beer:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Carsten »

Nu er den artikel over 2 år gammel, og som bekendt står tiden ikke stille.
Der var også for få år siden at det var umuligt at få Trachyphylia-Cynaria osv. legalt. Men de tider er heldigvis ovre, og mon ikke myndighederne havde været på pletten hvis de fik færten af at der var forbudte koraller i omløb.
Men mindre de har samme tåbelige system som tyskerne, at er korallerne først over grænsen, er det, det lokale politi der skal tage affære.
Det var på den måde at Pohl kunne sælge masser at forbudte koraller tidligere.
flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 12:00
19
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af flem »

Jeg har to af denne koral. Den er super nem at holde og den kan sagtens spise en hel reje. Held og lykke med købet
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Nu er den artikel over 2 år gammel, og som bekendt står tiden ikke stille.
Der var også for få år siden at det var umuligt at få Trachyphylia-Cynaria osv. legalt. Men de tider er heldigvis ovre, og mon ikke myndighederne havde været på pletten hvis de fik færten af at der var forbudte koraller i omløb.
Men mindre de har samme tåbelige system som tyskerne, at er korallerne først over grænsen, er det, det lokale politi der skal tage affære.
Det var på den måde at Pohl kunne sælge masser at forbudte koraller tidligere.
Kan huske fra min tid med div. Cites ramte øgler og Edderkopper, at det lokale politi stod for den slags når dyrene var i landet, og medmindre det er ændret tror jeg ikke det er anderledes den dag i dag.

Det er selvfølgelig noget man kan tjekke op på, og ikke noget jeg har gjort. Jeg ville blot lige vise artiklen :beer:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Hmmm.. jaja, men jeg tror også at når Dejong har dem, så er de fuldt ud lovlige, for jeg tror ikke så stort og velrenommeret firma som dem, vil vove at få et dårligt rygte pga. en illegal koral;)

Ja, det nævnes mange steder at når man køber dem, er de fra størrelse ært til 2 krone, men de vokser vist hurtigt, hvis de bliver fodret godt, og flere skriver at deres nu har størrelse golfbold;)

Og noget helt andet er, at klart den er sjælden, men hvem siger at fordi en eller anden Jake Adams skriver at den er ulovlig, så er den det.. alle og enhver kan jo skrive sådan en artikel, men man kan jo ikke se lødigheden eller finde nogen kildehenvisning, til nogle myndigheder, om manden taler sandt eller falsk. :?

På denne her side, kan man læse om mange akvarister der har denne her skønne koral, og ikke et eneste sted i den meget lange tråd, nævnes der noget om at den er ulovlig;)

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1370540

Tak Flem. Jeg glæder mig også meget til at få den hjem. :W
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Chrissy62 skrev:Hmmm.. jaja, men jeg tror også at når Dejong har dem, så er de fuldt ud lovlige, for jeg tror ikke så stort og velrenommeret firma som dem, vil vove at få et dårligt rygte pga. en illegal koral;)

Ja, det nævnes mange steder at når man køber dem, er de fra størrelse ært til 2 krone, men de vokser vist hurtigt, hvis de bliver fodret godt, og flere skriver at deres nu har størrelse golfbold;)

Og noget helt andet er, at klart den er sjælden, men hvem siger at fordi en eller anden Jake Adams skriver at den er ulovlig, så er den det.. alle og enhver kan jo skrive sådan en artikel, men man kan jo ikke se lødigheden eller finde nogen kildehenvisning, til nogle myndigheder, om manden taler sandt eller falsk. :?

På denne her side, kan man læse om mange akvarister der har denne her skønne koral, og ikke et eneste sted i den meget lange tråd, nævnes der noget om at den er ulovlig;)

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1370540

Tak Flem. Jeg glæder mig også meget til at få den hjem. :W
Fald lige ned en gang, og læs så hvad artiklen fortæller.. I tidspunktet artiklen blev skrevet var korallen ulovlig at hive op af vandet - Men når først det var gjort, og den var eksporteret var det op til det enkelte land den blev indført i at kigge efter om den nu også måtte sælges.

Husk nu på at De Jong som alle andre blot er en virksomhed som skal tjene penge. Muligt de levere kanon kvalitet, og lækre varer, men hvorfor kan de ikke også sælge en koral der måske er ulovligt eksporteret? Hvem siger de overhovedet er informeret om at den pågældende koral kan være ulovligt eksporteret?
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af StarF »

Chrissy62 skrev:
På denne her side, kan man læse om mange akvarister der har denne her skønne koral, og ikke et eneste sted i den meget lange tråd, nævnes der noget om at den er ulovlig;)
ikke det har noget med denne koral at gøre, men lande kan også godt have forskellige holdninger til hvad koraller der er lovlige, og hvad der ikke er.
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 12:45
14
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Maack »

Citat fra Hansen: husk nu på at De Jong som alle andre blot er en virksomhed som skal tjene penge. Muligt de levere kanon kvalitet, og lækre varer, men hvorfor kan de ikke også sælge en koral der måske er ulovligt eksporteret? Hvem siger de overhovedet er informeret om at den pågældende koral kan være ulovligt eksporteret?
Nu er tror jeg at vi er ude på et skråplan. Jeg har meget svært ved at forstille mig at DeJong ikke har styr på hvad som lovligt og hvad som ikke er lovligt.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
Pandora Hyperion S 3x145w + 4x54WT5 LED fra Pacific Sun
ATI PowerCone 250iS
GHL Profilux SA doseringsmaskine til Balling
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Maack skrev:Citat fra Hansen: husk nu på at De Jong som alle andre blot er en virksomhed som skal tjene penge. Muligt de levere kanon kvalitet, og lækre varer, men hvorfor kan de ikke også sælge en koral der måske er ulovligt eksporteret? Hvem siger de overhovedet er informeret om at den pågældende koral kan være ulovligt eksporteret?
Nu er tror jeg at vi er ude på et skråplan. Jeg har meget svært ved at forstille mig at DeJong ikke har styr på hvad som lovligt og hvad som ikke er lovligt.
Det er en helt anden snak - Jeg ville også blot nævne at det er en mulighed.

Ligeledes er det en mulighed at lovgivningen er ændret på det område - Jeg ville som skrevet heller ikke hverken træde på nogle eller andet. De Jong kan lige så vel få det fra en fangststation der intet har at gøre med indfangningen, og så er vi igen ude i at det lokale politi og eksportøren har ansvaret. Og så gør De Jong jo ikke noget forkert, ud over evt at støtte en ulovlig indfangning hvis dette stadig er tilfældet :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Uanset, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, så savner jeg noget kildekritik;)

Hvis en myndighed i et land, lad os sige Danmark, har skrevet på deres ministeries hjemmeside at den og den koral er ulovlig, så er den ulovlig, og står der intet om det, kan en eller anden tilfældig akvarist ikke gøre en koral ulovlig, uanset, hvor meget de skriver at korallen er sjælden, og at de mener den er ulovlig, det gør den altså ikke ulovlig;)

Hvis Japan skriver at den er ulovlig at hive op af deres vande, så er den ulovlig, hvis ikke de har indført et dekret, så er den altså ikke ulovlig.

Og jeg tror godt vi kan udelukke at Dejong ikke har styr på, hvad der er ulovligt og derfor ikke noget de ville handle med:)

Tråden handlede om, at jeg glædede mig til at få min meget nye spændende koral hjem, så hvorfor kan du, Hansen, så ikke bare glæde dig lidt på mine vegne:P
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Chrissy62 skrev:Tråden handlede om, at jeg glædede mig til at få min meget nye spændende koral hjem, så hvorfor kan du, Hansen, så ikke bare glæde dig lidt på mine vegne:P
Hvorfor kan du ikke blot læse hvad jeg skriver, og holde dig til det i stedet? ;)

Men nu skal jeg søge for dig - Her er en CITES liste, DVS korallen er fredet i lande der er med i CITES ordningen og underlagt gældende ristriktioner gældende for sin art. Ristriktioner svinger så fra delvist til komplette forbud. Så må du derfra selv søge på områder den hives op hvis du vil have konkrete svar:
http://www.cites.org/eng/com/ac/25/E25-09-06.pdf

Og jeg har tjekket, korallen er såmænd på ;)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Nu har jeg ikke gennemlæst hele dokumentet men et kort view siger mig, at det er en handelsliste der er udarbejdet for at få et overblik over, hvad der er handlet med af alle slags dyr inden for en periode af 5 år. Der står intet sted, at nogle af disse dyr der er handlet med er ulovlige.

Jeg kan nævne at kongepythonen også er på listen, flere Acroporaer, og Montipora, og disse findes jo i handlen. jeg har i hvertfald ejet en Kongepython og min mand ejede en da han var teeneager, og heller ikke dengang, var de ulovlige;)

Så altså, en handelsliste, og ikke en liste over ulovligt solgte dyr eller dyr der ikke må handles med:)

Hvis jeg ikke har forstået det, må du lige citere, hvor der står ordet "Illigal".....
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Chrissy62 skrev:Nu har jeg ikke gennemlæst hele dokumentet men et kort view siger mig, at det er en handelsliste der er udarbejdet for at få et overblik over, hvad der er handlet med af alle slags dyr inden for en periode af 5 år. Der står intet sted, at nogle af disse dyr der er handlet med er ulovlige.

Jeg kan nævne at kongepythonen også er på listen, flere Acroporaer, og Montipora, og disse findes jo i handlen. jeg har i hvertfald ejet en Kongepython og min mand ejede en da han var teeneager, og heller ikke dengang, var de ulovlige;)

Så altså, en handelsliste, og ikke en liste over ulovligt solgte dyr eller dyr der ikke må handles med:)

Hvis jeg ikke har forstået det, må du lige citere, hvor der står ordet "Illigal".....
Jeg må igen referere til at du læser HVAD jeg skriver.. Jeg har ingen steder skrevet at det der står på CITES listen er ulovligt - Jeg har derimod skrevet at CITES indeholder fredede arter, der er omfattet af enten restriktioner eller forbud - Og dette skal du selv videre-forske i, og ikke blot forvente står på en liste.

Der står heller ikke noget om den græske landskildpadde, men prøv for min humors skyld endelig at smutte syd på og tag en med hjem i tasken, eller egentlig blot sælge en uden dens CITES papire. Det må være nok at jeg nu har fundet listen til dig, når du ville have en diskussion ud af en udskyldig artikel jeg blot ville dele, nu må du så selv forske videre på Google hvis du mener at der ikke er et forbud på indfangning af den givne koral.

Håber virkeligt ikke at du underviser i andet end Formning, hvis du end ikke kan deltage i en skriftlig debat, og så læse hvad der rent faktisk står på linierne. Beklager, men synes det er tamt at jeg skal beskyldes for at påstå det ene og andet, som jeg ikke noget sted har skrevet.

Jeg har ikke klistret CITES reglerne sammen, og hvordan de skal overholdes for hvert enkelte land, men jeg er da glad for at de er eksisterende. Jeg vil lige markere kraftigt det der skrives her under:

Jeg siger hverken at korallen er lovlig eller ulovlig at indfange og videresælge som eksportør, blot at arten er nævnt på CITES listen, hvilket gør at korallen er underlagt ENTEN restriktioner om hvor mange der må hives op, eller et direkte forbud. Dette skal så undersøges hos staten i korallens lokalområde, og ikke den verdensomspændende liste.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Altså, Hansen..ærlig talt;) Det er ikke en liste over fredede arter, men en handelsliste over, hvad der er solgt af de forskellige arter;)

Prøv du at læs, hvad den går ud på.. alle vores koraller er nævnt på den liste..

Her er et eksempel:

Scleractinia Acroporidae Montipora spp. LIV 20878 29466 35189 334919 30483 90187.

Forklaring:
LIV er en kode, som ikke vides hvad betyder, men den samme kode står ud for Rhizotrochus typus.
Dernæst følger der 5 tal, som henviser til antal der er solgt pr. år. startende med 2004, sluttende med 2008. Til sidst står et samlet antal som er solgt over en periode på 5 år. Om det er til Europa eller hele verden kan jeg ikke læse mig til..

Så måske du skulle undersøge dine kilder bedre inden du smider op, at alt, hvad der står på en liste du har fundet er fredede arter;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Chrissy62 skrev:Altså, Hansen..ærlig talt;) Det er ikke en liste over fredede arter, men en handelsliste over, hvad der er solgt af de forskellige arter;)

Prøv du at læs, hvad den går ud på.. alle vores koraller er nævnt på den liste..

Her er et eksempel:

Scleractinia Acroporidae Montipora spp. LIV 20878 29466 35189 334919 30483 90187.

Forklaring:
LIV er en kode, som ikke vides hvad betyder, men den samme kode står ud for Rhizotrochus typus.
Dernæst følger der 5 tal, som henviser til antal der er solgt pr. år. startende med 2004, sluttende med 2008. Til sidst står et samlet antal som er solgt over en periode på 5 år. Om det er til Europa eller hele verden kan jeg ikke læse mig til..

Så måske du skulle undersøge dine kilder bedre inden du smider op, at alt, hvad der står på en liste du har fundet er fredede arter;)
Tjek selv lige dine kilder inden du belærer mig om en ting jeg har benyttet gennem 11 år, til trods for at jeg er en ung gut ;)

http://www.cites.org/eng/disc/how.php

Er vi enige om at vi kan kalde den til-linkede liste for handelsliste, eller liste over fredede arter til den dag vi keder os ihjel? For faktum er, at listen udelukkende indeholder arter der er underlagt opsyn, således at der er kontrol og status over at der ikke bliver handlet med mere end der er tilladt!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af StarF »

Chrissy62 skrev:Altså, Hansen..ærlig talt;) Det er ikke en liste over fredede arter, men en handelsliste over, hvad der er solgt af de forskellige arter;)

Prøv du at læs, hvad den går ud på.. alle vores koraller er nævnt på den liste..

Her er et eksempel:

Scleractinia Acroporidae Montipora spp. LIV 20878 29466 35189 334919 30483 90187.

Forklaring:
LIV er en kode, som ikke vides hvad betyder, men den samme kode står ud for Rhizotrochus typus.
Dernæst følger der 5 tal, som henviser til antal der er solgt pr. år. startende med 2004, sluttende med 2008. Til sidst står et samlet antal som er solgt over en periode på 5 år. Om det er til Europa eller hele verden kan jeg ikke læse mig til..

Så måske du skulle undersøge dine kilder bedre inden du smider op, at alt, hvad der står på en liste du har fundet er fredede arter;)
måske du skulle sætte dig bedre ind i hvad cites betyder.. Det meste af det i vores akvarier af koraller, er på cites lister, hvis ikke alt. Lige så snart en art er på cites listen, er der handels restriktioner på dem. Alt efter type osv, er der så forskellige regler. F.eks. er der nogle koraller, du ikke må importere til dk, mens acropora osv må du gerne så længe du får godkend cites til dem.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Jamen jeg er da godt klar over, at listen er lavet med henblik på, at holde øje med handlen af alle arter, men der står ingen steder på den her liste, som jeg fik et link til, at de arter der står opført her er truet eller fredede. De har en kode, som jeg skrev, hvilket i tilfældet med min koral og den Montipora jeg skrev om, er den samme. så koden kan ikke betyde at den er fredet, for der var solgt over 90.000 af den Montipora i en periode på 5 år.

Hansen skrev at Rhizotrochus typus var med på den liste og det betød den var fredet, så siger jeg, nej, det betyder det ikke, for ALLE koraller er med på den liste og ikke kun arter der holdes øje med, men alt, hvad der sælges overhovedet, uanset om de er fredede eller ej.. :beer:

Citat:
"listen udelukkende indeholder arter der er underlagt opsyn, således at der er kontrol og status over at der ikke bliver handlet med mere end der er tilladt!"

Nej, det er ikke rigtigt.

Måske I skulle sætte jer ind i, hvad Cites betyder, for det gælder ikke kun koraller men alle dyr der overhovedet handles med, også aber osv....

Hvis I mener at korallen som jeg har købt er fredet og I henviser til denne her liste, skal der stå en kode ud for korallen som siger, at denne kode betyder fredet..Der står LIV, det gør der ved flere andre arter også, som IKKE er fredede, så LIV betyder altså IKKE fredet.

Jeg vil gerne gå med til at arten kan være fredet, hvis I giver mig et link, hvor det står;)

Iøvrigt står den i Appendix II:

Appendix II includes species not necessarily threatened with extinction, but in which trade must be controlled in order to avoid utilization incompatible with their survival.

Sammen med Kongepythonen som sælges i mange dyrehandler verden over, og sammen med den Montipora der solgte over 90.000 i en periode på 5 år..så hvor truet er den..

Og ja, jeg ved godt jeg sætter det her på spidsen nu, for klart den er sjælden og derfor både svær at få fat i, og muligvis også truet, men jeg gør det, fordi det irriterer mig, at få stukket en liste i næsen og pr. definition skal jeg så mene at alle de dyr der er listet der er truet....så skulle alle dyr i verden være truet..
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Chrissy62 skrev:Jamen jeg er da godt klar over, at listen er lavet med henblik på, at holde øje med handlen af alle arter, men der står ingen steder på den her liste, som jeg fik et link til, at de arter der står opført her er truet eller fredede. De har en kode, som jeg skrev, hvilket i tilfældet med min koral og den Montipora jeg skrev om, er den samme. så koden kan ikke betyde at den er fredet, for der var solgt over 90.000 af den Montipora i en periode på 5 år.

Hansen skrev at Rhizotrochus typus var med på den liste og det betød den var fredet, så siger jeg, nej, det betyder det ikke, for ALLE koraller er med på den liste og ikke kun arter der holdes øje med, men alt, hvad der sælges overhovedet, uanset om de er fredede eller ej.. :beer:

Citat:
"listen udelukkende indeholder arter der er underlagt opsyn, således at der er kontrol og status over at der ikke bliver handlet med mere end der er tilladt!"

Nej, det er ikke rigtigt.

Måske I skulle sætte jer ind i, hvad Cites betyder, for det gælder ikke kun koraller men alle dyr der overhovedet handles med, også aber osv....

Hvis I mener at korallen som jeg har købt er fredet og I henviser til denne her liste, skal der stå en kode ud for korallen som siger, at denne kode betyder fredet..Der står LIV, det gør der ved flere andre arter også, som IKKE er fredede, så LIV betyder altså IKKE fredet.

Jeg vil gerne gå med til at arten kan være fredet, hvis I giver mig et link, hvor det står;)
Gennemgå du så CITES hjemmesiden. Der er ikke nævnt hverken ét dyr eller plante som ikke har noget med fredning at gøre. Det er det hele listen og hele CITES foretagendet står for! CITES har intet formål med at fortælle dig at der er solgt 173 kanariefugle i første halvår 2007, tilgengæld vil de - Hvis fuglen er truet/fredet holde øje med at der ikke handles illegalt!

Læs nu på hjemmesiden, det står sort på hvidt hvad deres liste betyder.

Og igen læser du helt i hegnet - Der er ingen der skriver at alt på listen er truet - DET ER UNDER OPSYN OG RESTRIKTIONER!
Senest rettet af Han$en fre 7. okt 2011 23:46, rettet i alt 1 gang.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Appendix II includes species not necessarily threatened with extinction, but in which trade must be controlled in order to avoid utilization incompatible with their survival.

Sammen med Kongepythonen som sælges i mange dyrehandler verden over, og sammen med den Montipora der solgte over 90.000 i en periode på 5 år..så hvor truet er den..

Og ja, jeg ved godt jeg sætter det her på spidsen nu, for klart den er sjælden og derfor både svær at få fat i, og muligvis også truet, men jeg gør det, fordi det irriterer mig, at få stukket en liste i næsen og pr. definition skal jeg så mene at alle de dyr der er listet der er truet....så skulle alle dyr i verden være truet..
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Opsyn og Restriktioner, indebærer så at du fx ikke må høvle i lavlandsskovene i Afrika og bare skovle 100.000 P. regius i lommen, og give den gas på det sorte marked - Det har intet at gøre med at den er truet, om man må indfange en hvis mængde om året. Det er jo ganske logisk!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Men du hverken kan eller vil forstå/læse hvad det hele går ud på. Der er ingen her der prøver at fortælle dig at du ikke må købe din koral, blot at artiklen jeg startede med at sige IKKe var oplæg til diskussion kunne have ret - Det må man så selv søge på hvis man vil have svar.

Men dine svar til det både jeg og StarF skriver omkring Cites er helt forkert - Ingen af os har påstået at der kun er truede arter på listen, og ingen har påstået at man ikke må hive noget hjem der står på listen.. Der er langt fra "Restriktioner og fredet" til truet.

Prøv og læs indlæggene du kommentere på 2 gange hvis en ikke er nok, og så læs lige hjemmesiden for Cites igennem. Så kan du jo se at du tager fejl ;)

Og hvis du så absolut vil fortsætte med denne koral-debat, så søg selv hvordan den er beskyttet i det land den hives hjem fra - Landet kan oplyse om den er under restriktion eller forbud ;)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Chrissy62 »

Godt, men ud af det her ordkløveri, kan vi så konstatere, at der bliver holdt øje med Montiporaen, Kongepythonen og Rizo'en. Det betyder at dem der handler med dem skal have et certifikat på at de har lov til at handle med de her her varer, så der ikke indfanges ulovligt.

Dejong har sådan en handelstilladelse, for ellers var den ikke i deres forretning!

Korallen står i Appendix II, dvs. under dem med handelstilladelse.

Ergo jeg har købt en fuldt ud lovlig koral i en fuldt ud lovlig forretning og JEG HAR HANDLET I GOD TRO!

Kan vi nu gå tilbage til mit oprindelige indlæg, som handlede om, at jeg ville dele min glæde med jer over min nye spændende koral :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rhizotrochus typus

Indlæg af Han$en »

Chrissy62 skrev:Godt, men ud af det her ordkløveri, kan vi så konstatere, at der bliver holdt øje med Montiporaen, Kongepythonen og Rizo'en. Det betyder at dem der handler med dem skal have et certifikat på at de har lov til at handle med de her her varer, så der ikke indfanges ulovligt.

Dejong har sådan en handelstilladelse, for ellers var den ikke i deres forretning!

Korallen står i Appendix II, dvs. under dem med handelstilladelse.

Ergo jeg har købt en fuldt ud lovlig koral i en fuldt ud lovlig forretning og JEG HAR HANDLET I GOD TRO!

Kan vi nu gå tilbage til mit oprindelige indlæg, som handlede om, at jeg ville dele min glæde med jer over min nye spændende koral :)
Kan vi ikke også blot blive enige om at ingen på noget tidspunkt har påstået at korallen ikke måtte handles? Du har selv påstået at andre her har skrevet at den ikke måtte, bogstaverne der står på din og min skærm siger dog noget helt andet.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"