hvorfor bruge driver til Led

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Jesperctc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2010

hvorfor bruge driver til Led

Indlæg af Jesperctc »

Hej,

Vil høre om der ikke er nogle der kan forklare mig, hvorfor man skal bruge en driver til at få Led til at lyse, når vi snakker akvarie lys, for har godt nok aldrig brugt det når jeg ellers har lavet noget led belysning, der har jeg bare fundet den rigtige modstand så det passer med 12volt, og så har jeg brugt en omformer fra 220volt - 12volt.

På forhånd tak.
NY 300 Liters med 112 Liters sump viewtopic.php?f=93&t=43717

GAMMEL 160 liter med indvendig sump http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=39053
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvorfor bruge driver til Led

Indlæg af Carsten »

Strømmen den er aldrig 230Volt konstant, og for store svingninger kan dioderne ikke klare. Derfor sætter man driveren ind som forhindrer de store peaks i strømmen som kan komme. Og nu det langt fra alle dioder der skal bruge 12 volt
Brugeravatar
Jesperctc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af Jesperctc »

okay, kan bare ikke forstå når jeg læser om det, så er det som om det hele drejer sig om, at man skal give dem en konstant strøm (ampere), men bruger den ikke bare det den skal, det er det jeg ikke lige forstår, for om den skal bruge 3 eller 30 volt er vil lige meget, hvis det er det omformeren er sat til.

GAMMEL 160 liter med indvendig sump http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=39053
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Sagen er nok også den, at det er så realativt nyt og dyrt, at ingen har lyst til at brænde for flere tusinde kroner dioder af ved at få sat noget forkert op. Så ingen ved ret meget om det, og dem som så gør, fortæller ikke om deres viden.

Jeg har for snart lang tid siden efterlyst en guide. F.eks så vil jeg meget gerne lave en "lampe" med 6x10W dioder, men synes ikke det er særligt praktisk med en driver på diode, men ingen kan tilsyneladende fortælle noget om det.
Brugeravatar
Jesperctc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af Jesperctc »

det er også det jeg sider og mangler, da jeg godt ville prøve at lave en lampe til mit 54L som jeg så kunne bruge som frag. akvarie, men kunne bare ikke forstå, at der skulle bruges sådan en driver til det, når jeg har lavet alt fra led lys indendørs til alt mulig i biler, og der har jeg aldrig brugt sådan en.

Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Du kan sagtens bruge en almindelig omformer/strømforsyning med en modstand til at begrænse strømmen. Der er bare en god grund man hellere vil bruge en driver. Ved at indsætte en modstand vil du spilde energi i form af varme i modstanden - det er et dumt energispild. Desuden skal modstanden højst sandsynligt kunne klare mere en de 1/4 watt en standard modstand kan tåle - så bliver de dyrere.
Carsten skrev:Sagen er nok også den, at det er så realativt nyt og dyrt, at ingen har lyst til at brænde for flere tusinde kroner dioder af ved at få sat noget forkert op. Så ingen ved ret meget om det, og dem som så gør, fortæller ikke om deres viden.

Jeg har for snart lang tid siden efterlyst en guide. F.eks så vil jeg meget gerne lave en "lampe" med 6x10W dioder, men synes ikke det er særligt praktisk med en driver på diode, men ingen kan tilsyneladende fortælle noget om det.
Synes nok jeg forsøger at hjælpe så meget jeg kan, med den relative begrænsede viden jeg har. :beer:

Hvis du vil lave en lampe med 6x10w LED'er kan du bare kigge i den shop på eBay jeg snart har linket til og ros mange gange - AC-RC. Her kan du købe en driver der kan drive 3 LED'er i serie. Så skal du kun bruge to drivere. De laver også en til 5 LED'er i serie, men desværre ikke til 6. 10W LED'er har de også masse af, og i farvetemperature der ser ud til at passe.

Driver:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-x-10W-Water ... 3366763745

LED'er:
http://stores.ebay.co.uk/acrc/category3 ... 34.c0.m322
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Jesperctc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af Jesperctc »

okay, det kan godt være det bare er mig der er lidt tungnem, men hvis jeg tager en led der skal bruge 3,2volt, og sætter den til 2 stk 1,5volt batterier, så vil den jo lyse uden at jeg har en modstand på, så var det jo at jeg tænkte hvis jeg så har en led der skal bruge 30volt bare skulle sættet til en omformere der kunne lave de 230volt om til 30volt og så virket det.

Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Det kan du også sagtens. Og LED'en vil også lyse - i et stykke tid. En LED vil trække alt det strøm den overhovedet kan, også mere end den kan holde til. Levetiden vil blive drastisk forringet og du risikere at den går i stykker efter få timer. Derfor skal strømmen begræses. Det kan en modstand gøre, men så smider man bare watt ud af vinduet. En LED driver har indbygget et kredsløb som begrænser strømmen, så kan LED'en ikke trække for meget.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Jesperctc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af Jesperctc »

okay på den måde, det var jeg ikke lige klar over, men det var faktisk det jeg søgte efter og få at vide, rigtig mange tak for det, så lærte jeg også noget nyt i dag.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:Du kan sagtens bruge en almindelig omformer/strømforsyning med en modstand til at begrænse strømmen. Der er bare en god grund man hellere vil bruge en driver. Ved at indsætte en modstand vil du spilde energi i form af varme i modstanden - det er et dumt energispild. Desuden skal modstanden højst sandsynligt kunne klare mere en de 1/4 watt en standard modstand kan tåle - så bliver de dyrere.
Carsten skrev:Sagen er nok også den, at det er så realativt nyt og dyrt, at ingen har lyst til at brænde for flere tusinde kroner dioder af ved at få sat noget forkert op. Så ingen ved ret meget om det, og dem som så gør, fortæller ikke om deres viden.

Synes nok jeg forsøger at hjælpe så meget jeg kan, med den relative begrænsede viden jeg har. :beer:

Hvis du vil lave en lampe med 6x10w LED'er kan du bare kigge i den shop på eBay jeg snart har linket til og ros mange gange - AC-RC. Her kan du købe en driver der kan drive 3 LED'er i serie. Så skal du kun bruge to drivere. De laver også en til 5 LED'er i serie, men desværre ikke til 6. 10W LED'er har de også masse af, og i farvetemperature der ser ud til at passe.

Driver:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-x-10W-Water ... 3366763745

LED'er:
http://stores.ebay.co.uk/acrc/category3 ... 34.c0.m322

2 drivere er bedre end 6! Så tak for det link.

Det var lidt af en provokation at skrive, at dem der ved noget ikke deler med andre.
Vi har her på siden en hel del ingenører og lign. som arbejder med strøm tildaglig.
Og det var dem jeg ville forsøge at få op på mærkerne, så de kunne lave en lille FAQ om emnet.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"