Hvor længe væk??
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2635 Ishøj
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Ishøj - StorKøbenhavn
Hvor længe væk??
Har bestemt mig for at få mig en god stor saltvandsbalje, og har fået overtalt kæresten til det også. Så langt så godt. Men så spørger hun squ hvor lang tid man kan være væk fra det ved f.eks ferie osv... Men vandfordampning, mad osv... hvad med vandværdierne??
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Hvor længe væk??
Kommer helt an på hvor meget lys etc du har over - om det er lukket - hvad du har i af dyr.
En osmolator er en god ting - og fisk kan godt holde sig i min. 1 uge. Dog er der arter der kræver foder konstant næsten som Anthias
En osmolator er en god ting - og fisk kan godt holde sig i min. 1 uge. Dog er der arter der kræver foder konstant næsten som Anthias
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Osmolator er på indkøbssedlen, og regner med noget HQI lys med en lyscomputer på... Og en fodderautomat self.
Så weekend ture og 1 uges ferie kan godt lade sig gøre??? hvad med 2 uger?? er det muligt med noget automatik...?
Så weekend ture og 1 uges ferie kan godt lade sig gøre??? hvad med 2 uger?? er det muligt med noget automatik...?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
hqi lys giver en højere vand fordampning da det har meget stråle varme, med andet lys f.eks led eller t5 vil vand fordampningen være mindre og man bruger derfor mindre vand.
alt afhænger jo af hvor stor resovair du har med vand påfyldning, hvis det er 2 uger, vil jeg nok få en til lige at kigge forbi bare for at tjekke om alt er ok. fiskene kan fint undvære med i 2 uger, såfrem vi ikke snakker anthias, og fiskene ellers er godt fodret og sunde.
alt afhænger jo af hvor stor resovair du har med vand påfyldning, hvis det er 2 uger, vil jeg nok få en til lige at kigge forbi bare for at tjekke om alt er ok. fiskene kan fint undvære med i 2 uger, såfrem vi ikke snakker anthias, og fiskene ellers er godt fodret og sunde.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hejsa og velkommen til denne fantastiske (og dybt afhængige verden)Konrads Farmand skrev:Osmolator er på indkøbssedlen, og regner med noget HQI lys med en lyscomputer på... Og en fodderautomat self.

Som jeg kan forstå på flere herinde, så er der flere, som tager afsted 14 dage uden at fodre, hvis du vel og mærke har sunde og "tykke" fisk.
Men ellers kan en, som du kender komme forbi en gang om ugen, eller måske der er en venlig sjæl herinde, der bor nærheden, som vil kigge forbi. Men hvis du har en foderautomat. Så skal du jo bare sørge for, at du har nok vand i ferskvandsbaljen til 14 dage til det vand, som fordamper.
Personligt vil jeg nok have en backup person, som lige kunne kigge forbi og se, om det hele nu køre, som det skal

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Med mindre du har noget meget foderkrævende fisk så som Anthias, så er det ikke noget problem at være væk i mere end 2 uger.
I vinters var vi 3 uger i Thailand, og der passede akvariet sig selv. Du skal blot sørge for at der er osmosevand til efterfyldning i tilstrækkelig mængde.
Jeg havde lagt nogle klare acrylplader over akvariet, for at holde fordampningen nede, men alligevel blev der brugt ca 250 liter til 1250 liter akvarie.
Men det vil være godt at haveen til at komme og kigge til akvariet engang imellem, for at se om tingene kører som de skal og rense skummerkoppen
I vinters var vi 3 uger i Thailand, og der passede akvariet sig selv. Du skal blot sørge for at der er osmosevand til efterfyldning i tilstrækkelig mængde.
Jeg havde lagt nogle klare acrylplader over akvariet, for at holde fordampningen nede, men alligevel blev der brugt ca 250 liter til 1250 liter akvarie.
Men det vil være godt at haveen til at komme og kigge til akvariet engang imellem, for at se om tingene kører som de skal og rense skummerkoppen
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hvis du læser rundt omkring herinde, så er lysudbyttet større (par-værdier), hvis det er nogle gode LED-dioder, som der er brugt.Konrads Farmand skrev:Kanon - så kan det sagtens lade sig gøre kan jeg høre... Måske jeg så skal se mig om efter noget LED lys istedet for de der HQI lys... Er der andre fordele end tempraturen ved LED frem for HQI, og er lysudbyttet ligeså stort??
En anden god grund til at købe LED er, at du kan minimere dit strøm forbrug en del.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
Hvordan finder jeg frem til hvor meget ens elforbrug bliver nedsat ved LED? Det kunne jo vise sig at være rentabelt, hvis man nedsætter strømregningen tilstrækkeligt.Marco R skrev: En anden god grund til at købe LED er, at du kan minimere dit strøm forbrug en del.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8900 Randers
Hvis du opstiller hvilken HQI du havde tænkt dig at købe, samt hvor mange T5 rør og hvilke, så er vi nogen kloge hoveder herinde der kan besparelsen ud for dig.
For at holde lys krævene SPS koraler skal der virklig meget lys over akvariet mindst 250w HQI.Stephan A skrev:Hvordan finder jeg frem til hvor meget ens elforbrug bliver nedsat ved LED? Det kunne jo vise sig at være rentabelt, hvis man nedsætter strømregningen tilstrækkeligt.Marco R skrev: En anden god grund til at købe LED er, at du kan minimere dit strøm forbrug en del.
Vælger du feks. istedet en PS. Black Python 140w så svare den til en 400W HQI. Du skal nok regne med at fordoble eller 3 doblte din PAR måling iforhold til 250W HQI. (lampens lys styrke)
Ved valg af HQI har reflekser + balast + HQI RØR rigtig meget at sige og afligvel bliver de overhalet af LED i wat forbrug og par måling.
Steen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg er jævligt væk fra akvariet i nogle uger ad gangen. Jeg har et par venner der ser efter det hvis frue er med.
De skal kun se efter vand på gulvet, fodre lidt (forberedte poser) og tømme skummer.
Hvis der er det mindst ringer de. Er der noget vi ikke kan klare over telefonen eller de ikke kan få fat i mig har de et telefonnummer til en saltvander i nærheden.
Faktist kører akvariet nogle gange best når jeg ikke er i nærheden
De skal kun se efter vand på gulvet, fodre lidt (forberedte poser) og tømme skummer.
Hvis der er det mindst ringer de. Er der noget vi ikke kan klare over telefonen eller de ikke kan få fat i mig har de et telefonnummer til en saltvander i nærheden.
Faktist kører akvariet nogle gange best når jeg ikke er i nærheden

450l indbygget