Ondt i finger : Efter berøring af koraller ??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Ondt i finger : Efter berøring af koraller ??

Indlæg af apfolmer »

Ja, en sand (pinlig) historie, men ikke destomindre ubehagelig ..

Vi har for nogle uger siden være i egypten, hvor jeg var at finde i vandet, langs revet med fisk og koraller.
Jeg er YDERST påpasselig IKKE at røre noget, og siger gerne til de dumme franskmænd og andre turister, at de skal lade være, hvis de lige mener at de skal have et frag med hjem.

ANYWAYS...

Jeg ligger her med rumpen i vandskorpen, på vej ind, og pludselig, nede ved bunden, stikker der et STORT hoved frem, med STORE runde øjne på siden..
FXXX tænker jeg, og flyver tilbage hen på en giga koral på et "hjørne", og afventer lige til delv at hjertet kommer ind i kroppen igen, og at se om denne "haj" kommer ud,, eller om jeg bare skal ligge og blive ædt.. Det er jo ikke forste gang i Sharm El Sheik ... :biggrin:

Efter 5 minutters let knugen med 3 fingerspidser på denne koral, for at holde mig fast, samt ikke skade korallen (det var jo et spørgsmål om liv eller død :sneaky2: ) , så forvildede jeg mig dog ind til badebroen igen... Helskindet.

Jeg kunne så konstatere at de 3 fingre var blevet "spiderman agtige" og meget ru, netop pga korallens skelet/forsvarsmekanisme...
(ja, det er ikke med min gode vilje at jeg tog fat i denne koral)

Nåh... Vi kom hjem, og efter nogle dag, skulle jeg flytte alt indhold fra det gamle akvarie over i nogle kasser, og stille det nye akvarie op, og derefter alle tingene retur i det nye.

Efter at have taget koraller op af det gamle akvarie var de før-omtalte 3 fingre, helt fyldt med det der lignede små hår, som stak ud, og fingrene var belagt med et tykt lag "slim agtigt materiale".
Jeg vaskede fingre, og kunne så ikke se mere på fingrene, FØR JEG IGEN RØRTE VED KORALLERNE... Da de skulle i det nye akvarie..
Jeg ved ikke hvilke koraller der har gjort udslaget,...

Men nu efter ca 14 dage, har jeg konstant ondt i det yderste led i lillefingeren, og har haft det i min. 10 dage nu.
Når jeg bøjer denne, og/eller trykker direkte på leddet, gør det nas.
Der var lige et par dage, hvor det var blevet mindre, men efter at have rode med akvariet igen, og rørt ved koraller igen, så er det tilbage, og endda nok værre denne gang..
Der er ikke noget at se på lillefingeren, ud over den er en smule hævet...

PS : Det var ikke en haj, men en afskyeligt bæst af anden verden, som jeg ikek kender navnet på, men den ligner et stors "baseball bat" i formen, men da hovedet stak ud, og dette var det eneste synlige, så ...ja :D ...

Anyone - ang fingeren ? Og de tynde hår der stak ud af de 3 andre fingre ?
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Ondt i finger : Efter berøring af koraller ??

Indlæg af michael26 »

Du er nok blevet ramt af en fireworm, eller er det en acropora koral, jeg har selv prøvet lidt af hvert.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Ikke for at være kæk, men burde du ikke tage til doktoren når du på tiende dag har ondt i din finger?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der findes de såkaldte "firekoraller" de ser ikke rigtigt ud af noget, er som regel enten blot et gevir, eller noget som ligner en Tubinaria reiniformis i facon. De har ikke polypper men en masse hår som brænder lige som brændnælder.

Men hvis du ikke har nogen af dem, så er det nok en fireworm du har haft nærkntakt med.
(har selv haft kontakt med dem, og min ene finger er i dag ikke til at rette helt ud.)
Det yderste led på fingeren var også ømt i lang tid, og det varede 10 dage før end at hævelsen fortog sig.
De små hår afgiver giftstoffet så længe de sidder der. Og eddike eller eddikesyre er næsten det eneste der kan fjerne hårene ved at opløse dem.
Dine fingre er blevet overfølsomme over for nældegiften fra korallerne, og nu bør du passe på!
Madsfisk, Carsten(decocean) og så mig, ved jeg har haft alt lige fra åbne sår og til eksem på grund af korallerne.
Mit eksem går væk når jeg holder fingerne fra korallerne, fandt jeg ud af i ferien, og det er derfor jeg lukkede mit akvarie ned.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Som Carsten og så er inde på, lyder det meget som om du har været i nærheden af en fire coral.

Fra wiki:

"Fire corals have a bright yellow-green and brown skeletal covering and are widely distributed in tropical and subtropical waters. They appear in small brush-like growths on rocks and coral. Divers often mistake fire coral for seaweed, and accidental contact is common. Upon contact, an intense pain can be felt that can last from two days to two weeks. The very small nematocysts on fire corals contain tentacles that protrude from numerous surface pores (similar to jellyfish stings). In addition, fire corals have a sharp, calcified external skeleton that can scrape the skin."

http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_coral
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Lægeligt råd: hvis der ikke ligefrem er kommet tegn på sekundær infektion, i form af rødme, hævelse og varme - er der nok ikke så meget at gøre ved fingeren. Selvom 10 dage er lang tid. skal det nu nok fortage sig stille og roligt.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
strobbe
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia

Indlæg af strobbe »

altså jeg er blevet ramt af en fireworm for 2 måneder siden på f... fingernen og den har gjordt ondt fra midt på fingeren og ud det er
ligesom en det gør ondt når man trykker på den er den ligsom hævet og rødlig og er genralt bare rigtig øm og lægen siger der ikke er så meget at gøre ved det andet end at jeg kunne tage en antihistamin og det har hjulpet lidt ;)
ingen salt mere :(
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

@strobbe:
for mig lyder det usandsynligt at en allergisk reaktion skulle vare i 2 måneder - men hvis antihistamin trods alt hjælper tyder det jo i denne retning...?
Du har ikke et billede af fingeren?
Boyu 128 L
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

bhjensen skrev:@strobbe:
for mig lyder det usandsynligt at en allergisk reaktion skulle vare i 2 måneder - men hvis antihistamin trods alt hjælper tyder det jo i denne retning...?
Du er læge - derfor er du veluddannet og dygtig.
Jeg har haft åbne rifter og udslæt på på min højrehånd i snart 1 år nu.( Og JA, det er pga koraller - ikke noget andet :scream: )

Så det findes virkelig - og jeg har af lægen prøvet flere forskellige salver - først i Thailand fik jeg noget creme der var stærkt nok til at udbedre det.
Har kun lidt tør hud tilbage nu - så man kan komme af med det,.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

ja, har netop været ved lægen, som også mente at det skulle gå væk indenfor nogle uger.... Fingeren er tykkere end den anden, og temmelig øm på selve det yderste led... nu må vi se....
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

pederrevnørd skrev:
bhjensen skrev:@strobbe:
Du er læge - derfor er du veluddannet og dygtig.
Jeg har haft åbne rifter og udslæt på på min højrehånd i snart 1 år nu.( Og JA, det er pga koraller - ikke noget andet :scream: )

Så det findes virkelig - og jeg har af lægen prøvet flere forskellige salver - først i Thailand fik jeg noget creme der var stærkt nok til at udbedre det.
Har kun lidt tør hud tilbage nu - så man kan komme af med det,.
Lyder godt at du er ved at være helbredt.
Det er jo et velkendt fænomen at man i det fjerne udland (syd/øst) skyder gråspurve med kanoner, når det drejer sig om antibiotikabehandling af infektiøse lidelser.

Når det drejer sig om hudlidelser, skal der oftest skydes med kanoner i begyndelsen - og det er nok det du har erfaret i Thailand.

Anbefaler at du og andre anvender handsker ved håndtering af disse "materialer" :y
Boyu 128 L
Brugeravatar
strobbe
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia

Indlæg af strobbe »

jamen de første 14 dage var det rigtig slemt men det kommer og går hvor det kommer tilbage en dags tid og forsvinder igen
men der gik lang tid før det rigtig var ovre men nu skal det også siges at jeg meget allergisk over for bistik og div hvor jeg hæver sindsyg meget op så ved ikke om det kan ha været derfor eller :(
ingen salt mere :(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

strobbe skrev:jamen de første 14 dage var det rigtig slemt men det kommer og går hvor det kommer tilbage en dags tid og forsvinder igen
men der gik lang tid før det rigtig var ovre men nu skal det også siges at jeg meget allergisk over for bistik og div hvor jeg hæver sindsyg meget op så ved ikke om det kan ha været derfor eller :(
Hvad lærte du så af den lektion?? Brug altid handsker!
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

strobbe skrev:jamen de første 14 dage var det rigtig slemt men det kommer og går hvor det kommer tilbage en dags tid og forsvinder igen
Jo da - hvis du i forvejen har sådan et aktivt allergisk beredskab, må man nok påregne risiko for at du også reagerer ekstra meget på andre giftstoffer...på med handskerne. :GO
Selv bruger jeg faktisk nogle lange "dyrlægehandsker" der når op til armhulen, hvis jeg skal rode rigtig meget. Hvis jeg skal håndtere mindre emner i kortere tid går det fint med et par almindelige latexhandsker.
Boyu 128 L
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Hej bjørn. Nu vi er ved emnet lægehjælp hvad gør jeg så ved 2 springfingre. Begge tommelfingre er ramt. Det sker ca 75 gange om dagen.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

.. Man kunne starte med at oprette sin egen tråd :) ...
Det her omhandler reaktioner, vedr. berøring af koraller :) .. sorry...
Senest rettet af apfolmer ons 14. sep 2011 14:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

jesper kristensen skrev:Hej bjørn. Nu vi er ved emnet lægehjælp hvad gør jeg så ved 2 springfingre. Begge tommelfingre er ramt. Det sker ca 75 gange om dagen.
Det kan nemt klares med en lille operation i lokalbedøvelse :h
Tal med din egen læge om en henvisning til en ortopædkirurg/håndkirurg
Boyu 128 L
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

apfolmer skrev:.. Man kunne starte med at oprette sin egen tråd :) ...
Det her omhandler reaktioner, vedr. berøring af koraller :) .. sorry...
Du har da selvfølgelig ret. Man bør ikke forstyrre de enkelte tråde med irrelevante spørgsmål eller kommentarer - jeg kunne bare ikke lade være med at svare på dette spørgsmål :wink:
Boyu 128 L
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"