160 liters saltvand. Skal, skal ikke?!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

160 liters saltvand. Skal, skal ikke?!

Indlæg af Stephan A »

Forord. Denne tråd skal på ingen måde opfattes som om, at jeg vil have andre til at afgøre om jeg skal starte saltvand eller ej. Jeg ønsker blot at få vendt mine tanker og overvejelser, og få ord og råd med på vejen, som kan gavne mig i min beslutagningsprocess.

Hvis nogen af jer synes, at have læst om mine planer før, så har i helt ret. Lidt kliche-agtigt, så har jeg fået øjnene op for saltvand efter en tur til Egypten. Jeg synes korallerne og fiskene var så smukke, at jeg ville ønske jeg kunne tage det hele med hjem. Da jeg så rent faktisk fandt ud af, at man kunne lave et akvarium med saltvand, koraller og fisk, kom jeg helt op og køre - det troede jeg nemlig ikke var muligt!

Desværre måtte jeg hurtigt konstatere, at akvariets pris kun kostede én brøkdel af, hvad det hele vil komme til at beløbe sig i. Og det er lidt der jeg stadig står idag. Jeg har accepteret at prisen er noget højere end jeg egentligt havde forventet, men er stadig besat om idéen med et saltvandsakvarie.

Jeg har en lille fr imur, hvor jeg ikke har noget placeret lige nu, og der vil et Mark II akvarie + møbel passe rigtigt godt - målene er 80 x 40 x 50 ( længde, dybde, højde ), altså 160 liter. Jeg synes egentligt at liter antallet ville passe mig fint eftersom jeg også skal have penge til, at fylde noget i akvariet. Jeg er studerende, så derfor kan budgettet godt blive lidt stramt sidst på måneden, og så vil det nok ikke hjælpe at have et halvtomt 320 liters akvarie stående.

Udstyr og LS kan man jo heldigvis finde herinde til rimelige penge, hvis man ikke har noget imod at købe brugt - Og det har jeg ikke, så det er fint! Så her er jeg helt afklaret.

For at runde hele forhistorien af, og komme til mine spørgsmål/tanker/overvejelser, så vil jeg gerne høre om følgende:

1: Farmland i Randers har det pågældende akvarie. Jeg blev noget skuffet da jeg fandt ud af, at de ikke ville/kunne lave hulboring + overløb i akvariet. Hvad gør man i såfald, at man køber et akvarie uden hulboring såfremt det ikke skal koste en formue, som jeg fik forklaret aquastabil tager for at lave det (1700 eller lign. sagde han)

2: Hvor meget skal jeg forvente at et sådan setup bruger i strøm om måneden? Jeg formoder vel, at jeg skal op i omkring 150 w lyskilde + resten af udstyret - men hvor meget vil det alt i alt løbe op i cirka?

3: Hvordan er tilgængeligheden af koraller hovedsagligt? Jeg ved at enkelte forhandlere sælger, men synes godt nok priserne er urimeligt høje. Jeg kan kun tale ud fra, hvad jeg har set i farmland Randers, men her koster en blødkoral 300 kr, som ikke ser specielt flot ud - brun og kedelig. Er det let nok at komme i nærheden af flotte fragmenter?

Jeg håber at nogle kan hjælpe mig lidt med, at få styr på mine tanker. Lysten er der, men synes hurtigt det hele kan blive lidt uoverskueligt, og så har jeg desværre udskudt planerne lidt indtil lysten til saltvand har banket voldsomt på igen.

Mvh.
Stephan
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 160 liters saltvand. Skal, skal ikke?!

Indlæg af StarF »

0: køb et rigtig saltvands akvarie, typisk vil man gerne have lidt mere dybde end de 40cm, da det er svært at gøre pænt. Hvis du skal lave det ordenligt, så skal der også laves overløb og sump osv. Så er det lettere at få bygget et i præcis de mål man ønsker evt med møbel. Der er flere mulighedern, der ud over får du også muligheden for at få hvid glas i evt.

1: ellers kan man selv bore dem, borene kan købes på ebay og med lidt gammel glas at øve sig på, er det ikke et stort problem at lave selv. så længe man er tolmodig.. men igen hvorfor ikke bestille et færdigt saltvands akvarie på de mål man ønsker fra tropeakvarier f.eks?

2: alt efter hvad du vil have af koraller, og andet og hvor god kvalitet af udstyr du køber skal du nok regne med 300kr om måneden.. og op efter.. men burde jo være let at regne ud, lav en liste af det udstyr du har, og ren deres strøm forbrug ud

3: tja alt er jo realativt. koraller ligger typisk på 300kr og op efter.. flotte sps koraller typisk det samme. Ind imellem er der forhandlere der har tilbud på sps. f.eks. 3 stk for 600kr og sådan. sps koraller, som typisk er dem emd flot farve, kræver bedre lys, og mere korrekte forhold for at holde. Så der er lidt mere grundviden man sakl sætte sig ind i, dog burde det være realativt lige til stadig.

siden du skriver kedelige blød koraller, så går jeg ud fra du primært vil have sps koraller og evt lps. og i så fald, er der nogle ting der skal være i orden.
lyset, cirkulation og skummer..

der ud over skal der tilsættes kalk og magnesium, så ca, kh og mg holdes stabilt. Dette kan gøres manuelt men har ens akvarie et stort forbrug skal man tænke over at få det gjort automatisk. Men det er ikke nødvendigt at tænke over i starten. Jeg vil anbefale man køber kvalitets lys, cirkulation og skummer, og lader VÆRE med at komme for mange fisk i systemet. Jo flere fisk, jo mere skal du arbejde for at holde flotte vand værdier...
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Stephan A skrev:Forord. Denne tråd skal på ingen måde opfattes som om, at jeg vil have andre til at afgøre om jeg skal starte saltvand eller ej. Jeg ønsker blot at få vendt mine tanker og overvejelser, og få ord og råd med på vejen, som kan gavne mig i min beslutagningsprocess.

Hvis nogen af jer synes, at have læst om mine planer før, så har i helt ret. Lidt kliche-agtigt, så har jeg fået øjnene op for saltvand efter en tur til Egypten. Jeg synes korallerne og fiskene var så smukke, at jeg ville ønske jeg kunne tage det hele med hjem. Da jeg så rent faktisk fandt ud af, at man kunne lave et akvarium med saltvand, koraller og fisk, kom jeg helt op og køre - det troede jeg nemlig ikke var muligt!

Desværre måtte jeg hurtigt konstatere, at akvariets pris kun kostede én brøkdel af, hvad det hele vil komme til at beløbe sig i. Og det er lidt der jeg stadig står idag. Jeg har accepteret at prisen er noget højere end jeg egentligt havde forventet, men er stadig besat om idéen med et saltvandsakvarie.

Jeg har en lille fr imur, hvor jeg ikke har noget placeret lige nu, og der vil et Mark II akvarie + møbel passe rigtigt godt - målene er 80 x 40 x 50 ( længde, dybde, højde ), altså 160 liter. Jeg synes egentligt at liter antallet ville passe mig fint eftersom jeg også skal have penge til, at fylde noget i akvariet. Jeg er studerende, så derfor kan budgettet godt blive lidt stramt sidst på måneden, og så vil det nok ikke hjælpe at have et halvtomt 320 liters akvarie stående.

Udstyr og LS kan man jo heldigvis finde herinde til rimelige penge, hvis man ikke har noget imod at købe brugt - Og det har jeg ikke, så det er fint! Så her er jeg helt afklaret.

For at runde hele forhistorien af, og komme til mine spørgsmål/tanker/overvejelser, så vil jeg gerne høre om følgende:

1: Farmland i Randers har det pågældende akvarie. Jeg blev noget skuffet da jeg fandt ud af, at de ikke ville/kunne lave hulboring + overløb i akvariet. Hvad gør man i såfald, at man køber et akvarie uden hulboring såfremt det ikke skal koste en formue, som jeg fik forklaret aquastabil tager for at lave det (1700 eller lign. sagde han)

2: Hvor meget skal jeg forvente at et sådan setup bruger i strøm om måneden? Jeg formoder vel, at jeg skal op i omkring 150 w lyskilde + resten af udstyret - men hvor meget vil det alt i alt løbe op i cirka?

3: Hvordan er tilgængeligheden af koraller hovedsagligt? Jeg ved at enkelte forhandlere sælger, men synes godt nok priserne er urimeligt høje. Jeg kan kun tale ud fra, hvad jeg har set i farmland Randers, men her koster en blødkoral 300 kr, som ikke ser specielt flot ud - brun og kedelig. Er det let nok at komme i nærheden af flotte fragmenter?

Jeg håber at nogle kan hjælpe mig lidt med, at få styr på mine tanker. Lysten er der, men synes hurtigt det hele kan blive lidt uoverskueligt, og så har jeg desværre udskudt planerne lidt indtil lysten til saltvand har banket voldsomt på igen.

Mvh.
Stephan
Jeg tager satme hatten af for din måde at formulere dig på, og din evne til at sætte kommaer. Det er ikke tit man oplever det herinde.

Jesper
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Kan se du har fået kvalificerede svar på dine spørgsmål...
Mine kommentarer vil være (idet jeg fornemmer økonomien spiller en væsentlig rolle):

Køb brugt akvarie. Der kommer tit meget fine tilbud herinde på SF, herunder også fisk, koraller, sten osv..

Forvent at udgifterne og tidsforbruget til drift, vedligeholdelse, grej, testsæt osv. har en tendens til at overstige det forventede...

Som 1.gangsbruger ville jeg satse på et akvarie i størrelsen 150 - 250 liter. Har du overvejet et med indbygget sump?

Flyv ikke højere end vingerne kan bære. Dvs. start op med noget af det nemme liv, efter en tålmodig indkørinsfase, der føles lang og grim... :h
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

StarF skrev:0: køb et rigtig saltvands akvarie, typisk vil man gerne have lidt mere dybde end de 40cm, da det er svært at gøre pænt. Hvis du skal lave det ordenligt, så skal der også laves overløb og sump osv. Så er det lettere at få bygget et i præcis de mål man ønsker evt med møbel. Der er flere mulighedern, der ud over får du også muligheden for at få hvid glas i evt.
Sump og overløb, er bestemt også noget jeg har tænkt mig. Mht dybden, så er jeg helt enig. Hvis jeg havde pladsen og pengene til det, så blev akvariet også gerne 1,5 meter dybt. Desværre har jeg ikke pladsen til det, og synes da at jeg kan se mange have 40 cm dybe akvarier, så det er vel ikke helt umuligt, eller er det bare fordi jeg ikke har set dem i virkeligheden?
StarF skrev: 1: ellers kan man selv bore dem, borene kan købes på ebay og med lidt gammel glas at øve sig på, er det ikke et stort problem at lave selv. så længe man er tolmodig.. men igen hvorfor ikke bestille et færdigt saltvands akvarie på de mål man ønsker fra tropeakvarier f.eks?
Jeg har været ude i og indhente tilbud før mht. akvarier. Det enkle og simple svar er, at økonomien ikke kan klare det, hvis jeg også skal have penge til at få noget i akvariet inden det næste årtusindeskifte.

[quote="StarF"
2: alt efter hvad du vil have af koraller, og andet og hvor god kvalitet af udstyr du køber skal du nok regne med 300kr om måneden.. og op efter.. men burde jo være let at regne ud, lav en liste af det udstyr du har, og ren deres strøm forbrug ud
[/quote]
300 kr var også nogenlunde den idé jeg havde, at det ville koste.
StarF skrev: 3: tja alt er jo realativt. koraller ligger typisk på 300kr og op efter.. flotte sps koraller typisk det samme. Ind imellem er der forhandlere der har tilbud på sps. f.eks. 3 stk for 600kr og sådan. sps koraller, som typisk er dem emd flot farve, kræver bedre lys, og mere korrekte forhold for at holde. Så der er lidt mere grundviden man sakl sætte sig ind i, dog burde det være realativt lige til stadig.

siden du skriver kedelige blød koraller, så går jeg ud fra du primært vil have sps koraller og evt lps. og i så fald, er der nogle ting der skal være i orden.
lyset, cirkulation og skummer..

der ud over skal der tilsættes kalk og magnesium, så ca, kh og mg holdes stabilt. Dette kan gøres manuelt men har ens akvarie et stort forbrug skal man tænke over at få det gjort automatisk. Men det er ikke nødvendigt at tænke over i starten. Jeg vil anbefale man køber kvalitets lys, cirkulation og skummer, og lader VÆRE med at komme for mange fisk i systemet. Jo flere fisk, jo mere skal du arbejde for at holde flotte vand værdier...
Super, tak for svaret. Hvordan med fragmentpriser så. Tålmodighed kan jeg skam godt have, hvis jeg ser en idé i det :)
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

jesper kristensen skrev: Jeg tager satme hatten af for din måde at formulere dig på, og din evne til at sætte kommaer. Det er ikke tit man oplever det herinde.

Jesper
Tak skal du have (=

Mvh.
Stephan
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

bhjensen skrev:Kan se du har fået kvalificerede svar på dine spørgsmål...
Mine kommentarer vil være (idet jeg fornemmer økonomien spiller en væsentlig rolle):
Det gør den i den grad. Ellers ville vi alle vel have et enormt akvarium i vores luksus villa :K Men ja, jeg er som sagt studerende, og en SU rækker ikke specielt langt. Derfor er det også vigtigt for mig, at jeg bevæger mig ud i et projekt, hvor jeg også selv kan være med. Jeg læste et sted, at de fleste saltvandsakvarier tit bliver nedlagt før de når at blive flotte, da personerne bag faktisk ikke har råd til at fylde f.eks. et 500 liters akvarium op med flotte koraller. Derfor synes jeg også det vil være realistisk af mig, at starte i de mindre, da et f.eks. 250 liters vil være noget dyre at fylde op og holde kørende end et 160 liters. Ikke sagt, at jeg sagtens kan se det større potentiale i 250 liter og op :)[/quote]
bhjensen skrev: Køb brugt akvarie. Der kommer tit meget fine tilbud herinde på SF, herunder også fisk, koraller, sten osv..

Forvent at udgifterne og tidsforbruget til drift, vedligeholdelse, grej, testsæt osv. har en tendens til at overstige det forventede...
Jeg holder også flittigt øje med de fine tilbud, som er herinde. Det må også blive vejen frem, hvis jeg er heldig at kunne finde noget som passer godt ind. Jeg er dog brændt lidt varm på Mark II sættet, og har en væg som står fri, der har en længde på 90 cm. Derfor ville det jo være super med deres 80x40x50 = 160 liters efter egen opfattelse.
bhjensen skrev: Som 1.gangsbruger ville jeg satse på et akvarie i størrelsen 150 - 250 liter. Har du overvejet et med indbygget sump?

Flyv ikke højere end vingerne kan bære. Dvs. start op med noget af det nemme liv, efter en tålmodig indkørinsfase, der føles lang og grim... :h
Umildbart har jeg kun meget kort overvejet et med indbygget sump. Fordelene ved en sump i skabet under, synes jeg virker altoverskyggende? Som jeg spørger til i tråden, så har jeg overvejet Mark II's akvarie på 160 liter - Hvordan er din holdning om sådan et?

Det lyder som et godt råd. Derfor synes jeg også at en størrelse på 160 liter virker overkommelig, prispringet, efter mine beregninger, virker voldsomt stort op til 250 liter - Og så er min plads stadig begrænset.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Hvis du er brændt varm på Mark II, så køb det. Du kan få en glarmester til at bore et hul for dig til overløb. Jeg anskaffede et Aquastabil 180L i sort med underskab fordi jeg godt kan lide designet. En lokal glarmester borede et hul for mig (250 kr.). Bare husk at boremaskinen kræver lidt friplads - du kan ikke få et hul helt tæt på en kant (<10 cm ca.). I den ene side af underskabet har jeg en sump (32x32x40 cm.), som jeg selv har limet. En enkelt slange (Eheim 27/34 mm) forbinder overløbet med sumpen.

Mht. koraller, så bør du overveje farvestråelende skiver og polypper, købt brugt vel og mærke (meget billigere!). De kan forholdsvis hurtigt fylde en tom stensætning op.
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Stephan A skrev:Umiddelbart har jeg kun meget kort overvejet et med indbygget sump. Fordelene ved en sump i skabet under, synes jeg virker altoverskyggende? Som jeg spørger til i tråden, så har jeg overvejet Mark II's akvarie på 160 liter - Hvordan er din holdning om sådan et?
Mark II/160 er da rigtig fin, men jeg er bare bange for du om føje tid vil ønske dig noget lidt større. Det er vel også muligt at fylde lidt mindre liv i et lidt større volumen, således at man har muligheden for at bygge til med tiden når pengene er til det.

Hvad angår indbygget sump, har jeg kun haft saltvandsakvarier med denne løsning...trods mange velmente råd om at vælge ekstern sump.
Der er for mig at se fordele og ulemper ved begge dele.
Jeg er ikke så meget til det der med huller, pvc, rørgennemføringer osv.

Held og lykke med projektet - og lad os høre/se hvad det bliver til.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

nbd: Tak for dit indlæg :)

bhjensen. Du har da helt ret i, at det ikke er det største. Helst så jeg også gerne 250 liter at starte med, men som jeg har været inde på før, så er økonomien også en væsentlig faktor eftersom jeg er studerende.

Udover økonomien, så har jeg heller ikke plads til noget meget større. Der hvor jeg har plads til akvariet, er en frimur på cirka 90 centimeter med dør ved siden af, så +90 cm kan ikke lade sig gøre. Det udelukker det jo ellers logiske valg for et 250 liter - nemlig 100x50x50.

Angående rørføring, så skræmmer dig mig ikke. Rent faktisk er fordelene meget opvejende for mig, da jeg ikke er en fan af teknik eller lyden af den. At kunne gemme den væk i en sump vil derfor være perfekt! :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"