røde kalkalger bliver hvide!!!
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2011
røde kalkalger bliver hvide!!!
Hej!
Jeg har lagt mærke til, at mine kalkalger er begyndt at blegne. Ikke alle sammen. Kun nogle steder.
Har læst og læst om problemet på nettet, men der kan være mange ting.
Har målt vandet idag:
CA- 400
MG- 1300
KH- 6-7 (måske er det pga KH fald. Det har ellers været fint)
Nitrat, nitrit, ammonium, fosfat samt silikat- 0
Har desværre ingen test sæt til Strontium, Jod, Brom og Jern. Ved heller ikke hvad PH er.
Lyset er heller for kraftigt. Der er 2x Aquabeam (1 med 5 blå, 2 med 3 blå og 2 hvide).
Der skal siges, at i løbet af de sidste 4-5 dage tilsatte jeg Eco Purple up. Måske er det derfor, der er fald i KH.
Håber I kan hjælpe!!!
MVH
Alex
P.S. blødkoraller har det godt og vokser fortsat.
Jeg har lagt mærke til, at mine kalkalger er begyndt at blegne. Ikke alle sammen. Kun nogle steder.
Har læst og læst om problemet på nettet, men der kan være mange ting.
Har målt vandet idag:
CA- 400
MG- 1300
KH- 6-7 (måske er det pga KH fald. Det har ellers været fint)
Nitrat, nitrit, ammonium, fosfat samt silikat- 0
Har desværre ingen test sæt til Strontium, Jod, Brom og Jern. Ved heller ikke hvad PH er.
Lyset er heller for kraftigt. Der er 2x Aquabeam (1 med 5 blå, 2 med 3 blå og 2 hvide).
Der skal siges, at i løbet af de sidste 4-5 dage tilsatte jeg Eco Purple up. Måske er det derfor, der er fald i KH.
Håber I kan hjælpe!!!
MVH
Alex
P.S. blødkoraller har det godt og vokser fortsat.
Re: røde kalkalger bliver hvide!!!
Hæv din KH til 8-9 og der efter din CA til mellem 450-480 så skal der nok komme fut på dem igen 

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
hvad er den bedste måde at hæve KH på?
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
med en kh buffer ..
Jeg har vist 600-700 gram stående.
I mit tidligere 150-200 liters setup, skulle den have ca 1/4 the-ske dagligt, for at holde den oppe..
Men dette skal måles hver dag i en uges tid, for at se hvor meget der skal bruges.
Jeg tilsatte (før jeg brugte balling) dette i osmosevandet, så det blev tilsat sammen med det fordampede vand.
Jeg har vist 600-700 gram stående.
I mit tidligere 150-200 liters setup, skulle den have ca 1/4 the-ske dagligt, for at holde den oppe..
Men dette skal måles hver dag i en uges tid, for at se hvor meget der skal bruges.
Jeg tilsatte (før jeg brugte balling) dette i osmosevandet, så det blev tilsat sammen med det fordampede vand.
***** ApFolmer@hotmail.com *****
- Beowulf
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9370 Hals
jeg bruger kalcineretsoda (natriumcarbonat) det er det samme som bagt natron.
det kan købes i matas
det kan købes i matas
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Kh på 6-7 er ok.....det er de værdier der findes på mange koralrev....alle Zeovitakvarier kører med Kh i dette interval og jeg tvivler på at det er her dit problem skal findes.
Calsium ligger på mellem 390 og 440 i naturen så den skulle også være ok.
Jeg har altid kørt med Kh mellem 6 og 7 da jeg prøver at holde mine værdier som i naturen. På den anden side sker der absolut ikke noget ved at hæve Kh til feks. 8 bare du gør det langsomt.
Brug evt. natriumhydrogenkarbonat (et Ballingsalt) eller køb en (dyr) færdigblandet opløsning.
Hvordan tilsætter du ellers calsium og Kh i det daglige?
Selvom du ikke har stenkoraller forbruges der alligevel Ca og Kh ved dannelse af kalkalger mm.
Calsium ligger på mellem 390 og 440 i naturen så den skulle også være ok.
Jeg har altid kørt med Kh mellem 6 og 7 da jeg prøver at holde mine værdier som i naturen. På den anden side sker der absolut ikke noget ved at hæve Kh til feks. 8 bare du gør det langsomt.
Brug evt. natriumhydrogenkarbonat (et Ballingsalt) eller køb en (dyr) færdigblandet opløsning.
Hvordan tilsætter du ellers calsium og Kh i det daglige?
Selvom du ikke har stenkoraller forbruges der alligevel Ca og Kh ved dannelse af kalkalger mm.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Tak for jeres svar!
Kh lå på 9-10 for et par uger siden.
Jeg har ikke tilsat KH overhovedet. Magnesium tilsatte jeg vha Magnesium Chlorid Hexadydrat og Calcium vha Calcium pro instant (Grotech). Så ville jeg lige prøve Eco Purple up.
Måske skal jeg prøve at skife vandet? Har ikke gjort det endnu og akv. har kørt siden maj.
Kh lå på 9-10 for et par uger siden.
Jeg har ikke tilsat KH overhovedet. Magnesium tilsatte jeg vha Magnesium Chlorid Hexadydrat og Calcium vha Calcium pro instant (Grotech). Så ville jeg lige prøve Eco Purple up.
Måske skal jeg prøve at skife vandet? Har ikke gjort det endnu og akv. har kørt siden maj.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Nu har jeg skiftet 20 l vand.
Kom 322 gm salt i. Saltindholdet lå på 1027 og nu har jeg sænket det til 1024-1025.
Jeg har et Boyu akv (180L) og tømte bare sumpen for vandet. Rensede også noget af filtermateriale. I det andet kammer har jeg keramik rør (dem rensede jeg i det skiftende akv. vand) og i det tredje: Rowaphos og Symbiont (dem lå jeg bare være).
Vil måle vandet senere iaften, men korallerne har det ellers godt- xenia pumper, rørkoraller står som de plejer.
Kom 322 gm salt i. Saltindholdet lå på 1027 og nu har jeg sænket det til 1024-1025.
Jeg har et Boyu akv (180L) og tømte bare sumpen for vandet. Rensede også noget af filtermateriale. I det andet kammer har jeg keramik rør (dem rensede jeg i det skiftende akv. vand) og i det tredje: Rowaphos og Symbiont (dem lå jeg bare være).
Vil måle vandet senere iaften, men korallerne har det ellers godt- xenia pumper, rørkoraller står som de plejer.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det behøver skam ikke være vandet derer skyld i at kalkalgerne bliver hvide. fiskene kan også gnave ganske meget i dem.
I mit store akvarie var kalkalgerne konstant hvide, men i sumpen, var de flotte lilla/lyserøde
I mit store akvarie var kalkalgerne konstant hvide, men i sumpen, var de flotte lilla/lyserøde
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Har målt vandet efter vandskift.
KH- 9
Ca- 360
MG- 1140
Hvad gør jeg så nu?
Skal jeg først hæve MG til 1.300 med Magnesium Chlorid Hexahydrat
Og bagefter Ca vah Calcium Pro Instant (Grotech)
Hvad så med KH (vil det falde eller stige). Skal jeg i det hele taget tage højde for KH eller vil den reguleres automatisk af sig selv?
Håber I kan svare på så mange ting!
MVH
Alex
KH- 9
Ca- 360
MG- 1140
Hvad gør jeg så nu?
Skal jeg først hæve MG til 1.300 med Magnesium Chlorid Hexahydrat
Og bagefter Ca vah Calcium Pro Instant (Grotech)
Hvad så med KH (vil det falde eller stige). Skal jeg i det hele taget tage højde for KH eller vil den reguleres automatisk af sig selv?
Håber I kan svare på så mange ting!
MVH
Alex