Led lys til alger...

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Led lys til alger...

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har fået mig et nyt akvarie og til alle jer derude skal det selvfølgelig være med ATS filtrering. ATS´en skal være det eneste filter der håndtere akvariet. Der der er vigtigt for at en ATS kan fungere er godt med flow over skærmen og godt med lys og indtil videre har det lys man har brugt været alm sparepærer i varm hvis lys spektret eller t5 rør.
lyskilderne skal så skiftes ret ofte inden de mister kraft. Det er både dyrt i affald og for miljøet samt indkøb og wat forbrug.
Fordelene ved led er lang leve tid og mindre strømforbrug :beer:

Min plan er at jeg vil lave en ATS med led. Det lys der er bedst til at få grønne alger til at vokse er i lys bølger i det blå (440-470mn) og det røde (620-670mn). Jeg har prøvet at sætte mig ind i hvad det hele er for noget. De planter der indholder clorofyl a er grønne planter a la alger. De laver fotosyntese i netop det førnævnte lys spektre.

Det der bliver lidt svært ved at lave den selv bliver at der ikke er så meget omkring vækstlys og erfarringer herom. Dog er der nogle inde på http://www.algaescrubber.net/forums/ , som er begyndt så småt...

Led i blåt og rødt lysspektret kan også bruge til at få god alge vækst af macroalger i refugiet.

Jeg vil i denne tråd poste billeder og info som projektet skrider frem :GO
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Led lys til alger...

Indlæg af jascore »

Lyder godt. Det vil jeg følge med spænding. Prøvede selv at starte ATS op på et tidspunkt, men syntes ikke rigtigt at jeg kunne få det igang.
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
LasseP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af LasseP »

Da jeg bestilte LED's fra CREE, anbefalede de varm hvid til refugium, har dog ikke prøvet dem endnu, så ved ikke om de er gode til alger.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Overvejet denne her? Den er godt nok lidt der but anywho

http://ultra-led.dk/index.php/led-spot/ ... -grow.html
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Det lyder som et fedt projekt! glæder mig til at følge det!
Power to the ATS!
Less power to the skimmer! :beer:

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Ultra-LED
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Ultra-LED »

Hej Anders.

Det er et super fedt projekt, som jeg selv vil følge meget nøje, da det tiltaler mig med biologisk filtrering, frem for med skummer osv...

Vi må se at få lavet den perfekte ATS-Grow Spot ....

Ap.
*** ALT i LED belysning til Saltvands-hobbyen.***
http://www.Ultra-LED.dk
MAIL : Info@ultra-led.dk
TLF : 28 30 23 84
CVR : 32022278
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ultra-LED skrev:Hej Anders.

Det er et super fedt projekt, som jeg selv vil følge meget nøje, da det tiltaler mig med biologisk filtrering, frem for med skummer osv...

Vi må se at få lavet den perfekte ATS-Grow Spot ....

Ap.
Har du ikke allerede den: "Ultra-Grow"?? Billedet af spektrum på din side er så lille at man ikke kan aflæse bølgelængderne men grafen peger da i den retning. Alger er ikke meget anderledes end landplanter hvad lys angår.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Ultra-LED
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Ultra-LED »

UltraGrow indeholder :

81 % Rød
18% Blå
8 % Varm hvid

Spec. billedet er fra fabrikken, og meget lavtopløseligt... Men giver en ide om lyset...
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Ultra-LED skrev:UltraGrow indeholder :

81 % Rød
18% Blå
8 % Varm hvid

Spec. billedet er fra fabrikken, og meget lavtopløseligt... Men giver en ide om lyset...
Ja!...men er den netop ikke fremstillet med henblik på optimal plantevækst?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
Ultra-LED
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Ultra-LED »

Jo.. Netop..

Jeg tror vi taler forbi hinanden., men vil ikke fylde mandens tråd med "egen reklame" ..

ultra-Grow er optimeret til plantevækst.
Ifgl "externe kilder" , vil makroer gerne have en kombi med mere blåt, for at det er 100% optimalt, men egne erfaringer her, har vist at både disse OG de "aml" HammerHead 1:1 H:B , giver et godt "blow" til mine makroer.. Smider jævnligt en kæmpe tot ud...
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Ultra-LED skrev:Jo.. Netop..

Jeg tror vi taler forbi hinanden., men vil ikke fylde mandens tråd med "egen reklame" ..

ultra-Grow er optimeret til plantevækst.
Ifgl "externe kilder" , vil makroer gerne have en kombi med mere blåt, for at det er 100% optimalt, men egne erfaringer her, har vist at både disse OG de "aml" HammerHead 1:1 H:B , giver et godt "blow" til mine makroer.. Smider jævnligt en kæmpe tot ud...
Ok!....så det er altså en lampe som ultra glow men med lidt blåt lys....er det korrekt forstået.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Jeg glemte lige at poste målene for min ATS til 440L.:
kvcm: Akvarie volume 440L. x 1.64= 721,6kvcm (min plade bliver ca 22cm i bredden x 35cm i højden= 770kvcm.)
flow: 22cm x 60L/t=1320L/t (min vil både blive fødet fra overløbet og en ekstra newjet pumpen, så flowet bliver ca det dobbelte).
lys= 440L. x 0,26W= 114,4W/2= 57,2W på hver side af pladen(ATS). Dette Wattforbrug er med alm sparepærer, så jeg ved ikke helt hvor jeg skal lande med LED belysningen.
Ligesom med led lamperne til vores akvarier, så skal jeg nok næsten op på det samme wattforbrug pr side af ATS´en. Tilgengæld håber jeg at gøre lyset mere bredt over hele ATS, hvilket er lidt svært med sparepærer.
Det samme gælder også for spotsne, det med deres spredning af lyset, vil jeg tror... Det nemme med led spotsne er, at de kommer med en e27 fatning og er lige til at kyle op foran ATS. Det dumme ved dem er indkøbs prisen (jeg ville skulle bruge 4x led spots til en pris af 500-600 stykket), samt jeg tvivler på de kan holde til fugten fra ATS og sump :wink: Nu ER jeg jo nørd og hvor er det sjove i at tage den korte vej :smart:

Det kan godt være jeg vender tilbage til http://www.ultra-leds.dk ang de ultra grow spots, de har lige den fordeling af blå og rødt jeg vil efterstræbe mit lys til at være i.
Dog vil jeg lige arbejde videre i at lave en selv af cree 3W dioder. Cree´erne vil være nemmere at få placeret foran ATS´en med den helt rigtige spredning af lyset.
Mine hjernevindinger arbejder lige nu i at designe en nedkøling af dioder, men samtidig holde dioderne frie for fugt... :dizzy: Men spørgsmålet er om de behøver aktiv køling, hvis alu køleren er tilstrækkeligt stor...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Med hensyn til hvad folk fortæller om lyspektret til vækst af alger med led, kan der ikke være mange der ved hvad de taler om. Alt hvad jeg har kunne støve frem på nettet (ikke så lidt) ang vækst af planter a la alger med clorofyl a er at lyst skal være blå og rødt... med mest rødt!
Nogen forhandlere nævner at det skal være varm hvidt, måske fordi det kalder man lyset på alm sparepærer og lyststofrør. Det er dog ikke det samme med led.

Jeg har også haft kontakt med én, som mente det skulle være led lys i cool white spektret!!! Det er rigtig meget info derude, så man skal enten bare hoppe ud i det og købe ind i håb om man har forstået bare lidt af det korrekt eller vente til led er mere gennemprøvet også på denne front!

Inde på www.algaescrubber.net er der nogen der har prøvet med led med svingende resultater... de har også været forskellige lysspektre igennem.

Jeg syntes selv at have læst derindefra at det er dem med lidt blåt og resten i rødt der har fugeret bedst med vækst...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Update herfra... Det er IKKE nemt at finde plug and play led vækst paneler! Det ender nok ud med at jeg skal have bygget mig det ønskede Led panel... Inputs er velkomne!!!
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af Peters1 »

Hej Anders.

Har du set den lampe Chrislolk har lavet til mit kommende refugium. Den er bygget ind i noget bukket alu, som er malet sort.
Håber Chris måske kan fortælle llidt mere om det. Mener der er lavet plads til at sætte en acryl plade foran til at beskytte led´erne.
På mit rsm er det bygget ind i lyskassen, men med en lille acryl "kasse" foran som er fuget på alupladen hvor dioderne sidder, så der ikke kommer vand og salt ind den vej.

Blot en ide :GO

Jeg følger spændt med :clap:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Jeg har været ude og tale med Christopher før han tog til Kenya! Han var så large at give mig et meget vigtigt stykke matriale til min kommende led lampe over akvariet...
Skal vi så ikke have en update på dit projekt Peter? JEg skriver lige til manden...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Anders månsson skrev: Jeg har også haft kontakt med én, som mente det skulle være led lys i cool white spektret!!! Det er rigtig meget info derude, så man skal enten bare hoppe ud i det og købe ind i håb om man har forstået bare lidt af det korrekt eller vente til led er mere gennemprøvet også på denne front!
Det handler vel om at få fat i det lys der afgiver flest PAR pr watt.

Så vidt jeg har læst(er ikke belysningsingeniør) så er det warm white der har de bredeste spektre og heraf afgiver flest PAR pr watt. Det er logik i mine ører, men det betyder jo ikke det er rigtigt. Men jo bredere spektre du har jo mere påvirker du chlorofylen og jo mere vokser skidtet. Simple as that! Om det så er 100% warm white eller en blanding af røde og blå er vel mere eller mindre det samme.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af Peters1 »

Anders månsson skrev:Jeg har været ude og tale med Christopher før han tog til Kenya! Han var så large at give mig et meget vigtigt stykke matriale til min kommende led lampe over akvariet...
Skal vi så ikke have en update på dit projekt Peter? JEg skriver lige til manden...
Bare i orden.

Der sker ikke så meget på mit projekt for tiden, da jeg lige har skulle spare lidt sammen til lyset. Christopher vil så småt begynde at købe lidt stumper hjem til lampen og så mangler der faktisk ikke så meget mere, men lidt mønt mangler der endnu førend det står færdigt :G
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Jeg faldt lige over dette link :GO
http://www.centerforlys.dk/pdf/Farveege ... dioder.pdf

Det ser godt ud med de varm hvide led i forhold til forekomsten af rødt og blåt farvespektre :beer:
Senest rettet af Anders månsson tirs 20. sep 2011 12:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Anders månsson skrev:Jeg faldt lige over dette link :GO
Spændende :T
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

hehe jeg glemte vidst lige linket før, men det kan jo redigeres!

Den her pære, var en jeg faldt over i starten af planlæggelsen af dette projekt. Nu tænke jeg lidt at to af disse (se link) kunne gøre det på hver side... de er også coated til udendørs brug:-)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Bare lidt af det jeg er noget frem til... clorofyl A (alger) skal bruge mest lys i 420nm og 660nm for at lave fotosyntese... Jeg har fået lidt hjælp af christopher med at finde noget billigt led udstyr, så jeg håbe jeg sanrt kan købe ind!

som forsøg starter jeg med at lave lamperne med ca 30W på hver side i rød med led i 660nm, måske bliver det også bla med lidt varm hvide , så der kommer lidt blåt i også og lys spektret bliver spredt lidt mere...

nu skal jeg have designet selve lampen:
jeg laver to ens lamper som hver skal dække et arealet af ATS.
10 3W 660nm på hver side
alu plade til køling og acryl til at lukke dioderne af. Jeg laver alu pladen så stor, at der ikke burde være brug af mekanisk nedkøling.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil godt nok ikke bruge noget under 40w til alger men PAR en nu engang PAR
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

hej

har du prøvet at søge på "hydroponic light"

eksempel:
http://www.ebay.co.uk/itm/225-LED-14W-G ... 2eb380da3e
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

jeg haft kigget på den du linker til der, men den bliver for dyr i indkøb i forhold til lysintensiteten.

Til Ole.: du får et bedre lys af de dioder på 3W x mange og man kan altid få plads til flere dioder! Jeg starter på ca. 30W på hver lampe, hvilket burde være nok, men hvis ikke så kan jeg fyre flere på eller tage nogle fra...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

så er der bestilt 20x3W røde led og lidt udstyr så de også kan komme til at lyse!
De er i lysspektret 650-660nm...

det skal nok blive godt
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

nu har jeg det hele men jeg har bare ikke rigtig tid til at få det samlet... men Christoffer har været forbi og loddet dioderne, så jeg skal bare komme ind i kampen!
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Skulle faktisk lige til at skrive til dig og spørge hvordan det går med lampen.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

hehe jeg kan ikke finde tiden til det her projekt!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

så sker der lidt!
Christoffer har været forbi og hjulpet med at lodde lyset! Idag her jeg fået flænset pladen og fået skåret det meste af pvc´en for ikke at forglemme samlet og skåret rillen, som det så må vise sig tilstrækkeligheden af...

Imorgen håber jeg at få bæstet op med lys og det hele... Ville egentlig gerne bare fortsætte, men skal hente børn om en litten times tid og jeg ved sådan noget her trækker på minutterne!!! Jeg fik også taget lidt billeder, som jeg håber på at vise jer iaften!
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"