skummerlarm
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kbh ø
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og 400 Watts lamper varmer som bare h.....! Ved det af egen erfaring.
Og det er ikke sjovt når stuen/kontoret er 32 grader varm, og køle anlægget kører som bare .......
Der findes faktisk skummere til 1500 liter som kan sidde i akvariet.
Kig på Ebay, og skriv abschäumer i søge feltet.
Og det er ikke sjovt når stuen/kontoret er 32 grader varm, og køle anlægget kører som bare .......
Der findes faktisk skummere til 1500 liter som kan sidde i akvariet.
Kig på Ebay, og skriv abschäumer i søge feltet.
Senest rettet af Carsten søn 30. jul 2006 21:25, rettet i alt 1 gang.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
jeg må få en så stor en skummer som der kan være i baljen, hvis jeg laver en aflang sump kan jeg lave en som er 2 meter lang ca. 20 cm høj og 30 - 40 cm dyb, den kan ikke rigtig blive større. Håber det går hvis jeg skifter 20 - 30 % vand pr. måned, og så må jeg være rigtig tålmodig, så der er masser af alger til at spise de forskellige nitrogenholdige salte/ioner. 1000 liter skal det være! jeg skal have plads til en 25cm haj, rokker og muræner (dragefisk, en picasso og helst også en blæksprutte)... udover det må jeg vælge koraller som enten kan stå øverst, kræver ik så meget lys, eller nogle af de lyskrævende må bare være små nok til at de kan være der (sandsynligvis en kombination). Måske kan jeg bruge den skygge de laver til de dyr, som ikke vil have en hqi lige i bolten, og hvis de med tiden vokser sig for store, er jeg sikker på at en af jer ville blive glad for sådan en fætter, og så køber jeg en ny og mindre eller evt. bytter...
Jeg har bare siden min første balje for 16 år siden(har haft en lang pause i mellemtiden) da jeg var ti, kigget på muræner og drage fisk i forretningens salt afdeling, med en fornæmmelse i maven som sagde gid det var den jeg skulle have. Nu må det være på tide, og det skal være så stort som jeg kan få det til at blive, håber det går hvis jeg lader baljen køre rigtig godt ind før jeg kommer nogle større dyr i...
Jeg har bare siden min første balje for 16 år siden(har haft en lang pause i mellemtiden) da jeg var ti, kigget på muræner og drage fisk i forretningens salt afdeling, med en fornæmmelse i maven som sagde gid det var den jeg skulle have. Nu må det være på tide, og det skal være så stort som jeg kan få det til at blive, håber det går hvis jeg lader baljen køre rigtig godt ind før jeg kommer nogle større dyr i...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du vil have min oprigtige mening om det projekt du overvejer, så duer det ikke! en sump på max 200x40x20 cm giver kun 160 liter og med en max vandstand på 15 cm giver det 120 liter. Og husk der skal også være plads til overflade vandet . Og med det akvarie på 1000 liter er det ret mange liter det drejer sig om.
Få hævet det akvarie og skaf plads til en ordenlig sump, eller få fat i et mindre akvarie.
Få hævet det akvarie og skaf plads til en ordenlig sump, eller få fat i et mindre akvarie.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
har efter en snak med konen kommet frem til at jeg stiller baljen et andet sted, gør den til 1120 l fordi det er sådan en standard balje, og med et rigtigt bord, som skal fyldes helt med en ordenlig sump og skummer
i har måske med kritikken hjulpet mig til en endnu større balje, som bliver ordenlig hvad angår udstyr

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Bare mig, eller er det ikke fundstændigt åndsvagt at bestemme fiskene først, og derefter baljen? Det burde da være omvendt. Lav den balje du har plads til og lav det så ordentligt. M.h.t. fiskene går der laaang tid inden du får dem i og inden du overhovedet skal tage stilling til sådan noget efter min mening.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Forøvrigt er store rovfisk også de største svin - så vil du holde en rovfiskebalje så skal skummeren være ekstra stor.
Men jeg syntes da du skal høre Carsten eller en af de andre der HAR en stor balje om du må komme forbi med et par håndpilsnere og kigge på sagerne.
/Erik
p.s. De hajer som f.eks. klovnfisken får hjem er rigtig sjove i ca. 10 minutter derefter bliver de kedelige - De ligger blot og sover på bunden i 23 timer og 50 minutter i døgnet - resten af tiden bruger de på at svømme ind i en sten og blive såret
Men jeg syntes da du skal høre Carsten eller en af de andre der HAR en stor balje om du må komme forbi med et par håndpilsnere og kigge på sagerne.
/Erik
p.s. De hajer som f.eks. klovnfisken får hjem er rigtig sjove i ca. 10 minutter derefter bliver de kedelige - De ligger blot og sover på bunden i 23 timer og 50 minutter i døgnet - resten af tiden bruger de på at svømme ind i en sten og blive såret

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg synes bare at det virker som om at han vælger nogle fisk han vil have, og så derefter vælger han et akvarie som han ikke rigtigt har plads til, og så skråtter han sumpen og skummeren. Det er det jeg mener, at det synes jeg ikke holder og at han burde vælge et akvarie han har plads til og så først derefter spekulere på fiskene.
Du siger at du håber det går, ja det håber jeg så sandelig også i dit tilfælde, for det er rigtig, rigtig mange penge at spilde, hvis det ikke lykkedes. Og brugt akvarieudstyr for du ikke noget for igen.
Jeg regnede lige ud hvor meget jeg har brugt på mit 128 liters akvarie og jeg runder meget snart de 10000, så det løber hurtigt op, meget hurtigere end man regner med, så jeg er glad for at jeg startede ud i det små.
Du siger at du håber det går, ja det håber jeg så sandelig også i dit tilfælde, for det er rigtig, rigtig mange penge at spilde, hvis det ikke lykkedes. Og brugt akvarieudstyr for du ikke noget for igen.
Jeg regnede lige ud hvor meget jeg har brugt på mit 128 liters akvarie og jeg runder meget snart de 10000, så det løber hurtigt op, meget hurtigere end man regner med, så jeg er glad for at jeg startede ud i det små.
- noooze
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg
hehe - jeg har pt brugt omkring 25000 og alle pumper og skummer er brugt - stenene var mega billig og mine hqi'er er ikke " rigtige " hqi'er, men billige byg selv
og så har jeg endda kun fragtmenter i også
ja det er en dyr hobby - så gør det rigtigt første gang
og så har jeg endda kun fragtmenter i også

ja det er en dyr hobby - så gør det rigtigt første gang

Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
De 10000 er forresten uden indhold, bortset fra de levende sten 
For mit vedkommende var det, HQI'en, Stenene, Osmose og højtrykspumpen der var dyrest.
Da jeg startede sagde nogle, at hvis jeg valgte 200 liter, ville det blive dobbelt så dyrt, når jeg så fik dobbelt så meget vand. Men det har overhovedet ikke holdt stik, og jeg ville sagtens have kunne brugt det jeg har på mit 128, på et 200< liters akvarie. Men jeg er alligevel glad for at jeg startede ud i det små og har fået mig et indblik i hvad saltvand er for noget.

For mit vedkommende var det, HQI'en, Stenene, Osmose og højtrykspumpen der var dyrest.
Da jeg startede sagde nogle, at hvis jeg valgte 200 liter, ville det blive dobbelt så dyrt, når jeg så fik dobbelt så meget vand. Men det har overhovedet ikke holdt stik, og jeg ville sagtens have kunne brugt det jeg har på mit 128, på et 200< liters akvarie. Men jeg er alligevel glad for at jeg startede ud i det små og har fået mig et indblik i hvad saltvand er for noget.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
jeg har læst i Fosså's bog at det var meget vigtigt at vælge sine dyre først, og så derefter bygger men en balje til dem som passer. Hvad angår størrelse, er det meget enkelt, så stort som min kone tillader det, var jeg singel og gulvet kunne holde til det ville jeg stille et 200 x 200 x 200, ville det ruinere mig? fuck det!(noget skal jeg bruge mine penge på nu som hanggliding er en ekstremt billig hobby) Hvis i har set hvor meget jeg kigger ind i min cichlidebaljen dagligt, ville i ikke være i tvivl hvorfor min holning er som den er, og den mangler bare de der 20cm dybde, så det kunne blive et rigtig fedt malawirev med en rovfisk som spiser yngel(sindsyg meget yngle). Hvad angår skummer og sump, så skrev jeg det godt nok i tråden om powerheads, men jeg har droppet alle de tanker, jeg var vildledt af en dum artikel, køber jeg et tons saltvand får den en sump på et halvt tons. Jeg gider ikke at købe noget hvor jeg om et halvt til et helt år vil have noget større, nu vil jeg gøre det ordenligt til at starte med, ellers kan det være ligemeget, jeg har prøvet det, og min balje vokser stadig...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter029 kan denne her skummer ikke gemmes under selve akvariet?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Det ser ud til at de er lavet til at sidde enten i akvariet eller i en sump, du kan se at pumpen har indsugning som om at den skal sidde i vandoverfladen.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
så kommer den til at stikke 15 cm over sumpen som er 50, men den skal vel kun være så fyldt at den kan tage overskudsvandet skulle pumpen slukke, så det kan nok godt være i sumpen...
"They can also be used in aquarium cabinets and tolerate water level variations of +/- 20 mm (.78 in.) without readjustment of the air output. Skimmer cup and foam reactor are one unit in all TUNZE® ClassicDOC skimmers. " jeg ved ikk helt hvad de mener med første linie, men den anden tror jeg gør at jeg er nød til må en eller anden måde have den uden for min sump med noget hul boret i glasset og noget slange til skummeren... måske jeg skulle finde en anden...
"They can also be used in aquarium cabinets and tolerate water level variations of +/- 20 mm (.78 in.) without readjustment of the air output. Skimmer cup and foam reactor are one unit in all TUNZE® ClassicDOC skimmers. " jeg ved ikk helt hvad de mener med første linie, men den anden tror jeg gør at jeg er nød til må en eller anden måde have den uden for min sump med noget hul boret i glasset og noget slange til skummeren... måske jeg skulle finde en anden...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
den skal uden for baljen pga. rensning, og hvis den er i et stykke er der 'for lavt til loftet' mellem sump og balje...