Mega effektivt UV-filter, eller?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Mega effektivt UV-filter, eller?
Jeg sad lige og kiggede lidt på de UV-filtre, som ultra-led.dk har til salg nu her:
http://ultra-led.dk/index.php/pumper-fi ... 9watt.html
Hvordan kan et 9 W UV filter kunne klare helt op til 3500 liter? Selv hvis man halvere den mængde er det jo sindssygt? Men kan det virkelig passe, og er et 9W UV filter overhovedet noget værd? Skal man ikke op i en hvis mængde watt før det "virker"?
http://ultra-led.dk/index.php/pumper-fi ... 9watt.html
Hvordan kan et 9 W UV filter kunne klare helt op til 3500 liter? Selv hvis man halvere den mængde er det jo sindssygt? Men kan det virkelig passe, og er et 9W UV filter overhovedet noget værd? Skal man ikke op i en hvis mængde watt før det "virker"?
Re: Mega effektivt UV-filter, eller?
Så længe der er tale om alm. UV rør kan der ikke ske meget mere udvikling på hvor efektivte de bliver. Da mængeden af lys og vandgenemstrøming stadig er den samme.
Den enseste udviklig der har været siden T8 UV er at de er begyndt at lave rørene i T5 som giver mere lys ved lavere wat.
Man siger stadig at 55wat T8 er det bedste til bekæmbelse af parsitter (sydom) på fisk. Ved så ikke ret meget om T5 hvor meget mere efektive de er.
Så et 9wat UV vil jeg næppe købe til saltvand.
Steen
Den enseste udviklig der har været siden T8 UV er at de er begyndt at lave rørene i T5 som giver mere lys ved lavere wat.
Man siger stadig at 55wat T8 er det bedste til bekæmbelse af parsitter (sydom) på fisk. Ved så ikke ret meget om T5 hvor meget mere efektive de er.
Så et 9wat UV vil jeg næppe købe til saltvand.
Steen
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2010
Uden at være ekspert, så mener jeg, at man skal i hvertfald op over 50 watt før det kan nakke bakterier og alger.. Det er i hvertfald det jeg har på min tank og mine koier ;=)
9 er nok lige i underkanten
- glenn_24
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4450 Jyderup
8220 skrev:Uden at være ekspert, så mener jeg, at man skal i hvertfald op over 50 watt før det kan nakke bakterier og alger.. Det er i hvertfald det jeg har på min tank og mine koier ;=)
så må det være en stor havedam du har hvis du har 55 watt uv-filter der
i en havedam har man en tommelfingerregl der siger 2 watt uv-filter pr. kvm vandoverflade
og gennemstrømningen skal værer 500 l/h pr. watt
i min havedam har jeg 9 watt uv-filter og fiskene er sunde og vandet er klart..
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2010
Jeps den er 28.000 L ;=)glenn_24 skrev:8220 skrev:Uden at være ekspert, så mener jeg, at man skal i hvertfald op over 50 watt før det kan nakke bakterier og alger.. Det er i hvertfald det jeg har på min tank og mine koier ;=)
så må det være en stor havedam du har hvis du har 55 watt uv-filter der
i en havedam har man en tommelfingerregl der siger 2 watt uv-filter pr. kvm vandoverflade
og gennemstrømningen skal værer 500 l/h pr. watt
i min havedam har jeg 9 watt uv-filter og fiskene er sunde og vandet er klart..
Så der er da lidt vand

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det kan være det er et dumt spørgsmål men hvorfor er det at vi skal bruge så meget kraftigere uv-lys i et saltvandsakvarium end du skal i en havedam. Jeg mener jo at en parasit eller alge vel i bund og grund er rimelig ens, eller hvad?
syntes bare tit man høre om at man minimum skal op på 36w i uv til vores baljer ellers har det ingen virkning. Men 36w kan tage over 14.000 L havedam det virker mystisk på mig...
syntes bare tit man høre om at man minimum skal op på 36w i uv til vores baljer ellers har det ingen virkning. Men 36w kan tage over 14.000 L havedam det virker mystisk på mig...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Der skal mange watt til for at dræbe bakterier (gode som dårlige).
Men ikke så mange watt til at gøre livet surt for grøn-alger) ...
Det er her forskellen ligger...
Lissom at T8 lyser vores værksted, køkken, bad osv fint op, men vores koraller er så fise-fornemme og vil have hqi eller LED eller T5 HO
Men ikke så mange watt til at gøre livet surt for grøn-alger) ...

Det er her forskellen ligger...
Lissom at T8 lyser vores værksted, køkken, bad osv fint op, men vores koraller er så fise-fornemme og vil have hqi eller LED eller T5 HO

***** ApFolmer@hotmail.com *****