Eremit krebs og alger....
- Valentin
- Rev haj
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Eremit krebs og alger....
Har en del alger i min fragment tank, har dog lige fået en kirug der i, men den spiser dem ikke rigtig, og havde læst en tråd her inde for en måneds tid siden omkring eremitter der spiste alger.. Syntes at kunne huske at det var de rød benede der var de bedste til formålet.. Men ville godt høre lidt forskellige meninger fra folk generalt om eremitter og deres gavn eller ugavn i vores tanke..
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
-
Re: Eremit krebs og alger....
Jeg har en rødbenet med stor klo, den spiser alger, men vælter også mine koraller, den væltede min musling, som sider på en rimelig sten. Så hvis du kommer på de her kanter ved du jeg har en stor krabat jeg vil af med, og hvis du kommer skal jeg lige have en liste af de lækre sager du garanteret harValentin skrev:Har en del alger i min fragment tank, har dog lige fået en kirug der i, men den spiser dem ikke rigtig, og havde læst en tråd her inde for en måneds tid siden omkring eremitter der spiste alger.. Syntes at kunne huske at det var de rød benede der var de bedste til formålet.. Men ville godt høre lidt forskellige meninger fra folk generalt om eremitter og deres gavn eller ugavn i vores tanke..

- Valentin
- Rev haj
- 16
Hehe Jesper..
Var lige ved at skrive i mit indlæg at eremitter havde det ene minus ihvertfald og det var som du også skriver at de tit vælter tingene rundt i tanken, og det er sku ret øv.. Men spørgsmålet er om alle sammen gør det....?
Men den du har lyder godt nok som en sulten satan, så måske den alligevel skulle en tur her forbi..smiler..
Jeg er helt klar på en omgang frags bytning....
Var lige ved at skrive i mit indlæg at eremitter havde det ene minus ihvertfald og det var som du også skriver at de tit vælter tingene rundt i tanken, og det er sku ret øv.. Men spørgsmålet er om alle sammen gør det....?
Men den du har lyder godt nok som en sulten satan, så måske den alligevel skulle en tur her forbi..smiler..
Jeg er helt klar på en omgang frags bytning....

Mvh Troels
- Han$en
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Hvor stor er tanken?
Medmindre der er masser af sand og sten er Eremitter nok ikke den bedste løsning, og det er de formentlig ikke alligevel. Eremitter æder alt de kan finde, så de er ikke ligefrem plæneklippere omend de æder alger. Tror du er bedre stillet med en Søhare
Dog - Hvis du vil forsøge med små Banditter, så er enten blåbenet (Calcinus elegans) og den Rød benet (Ciliopagurus strigatus) glimrende.. C. elegans er dog en lettere voldsom art. De flår ting væk der kan rykkes for at komme ind under, og de skal ikke være ret sultne før de nakker snegle. Store individer har ry for også at forsøge at tage små fisk hvis de ikke fodres.
De røde er mere rolige, men stadig banditter.
En gylden regl til Eremitter:
Hav ALTID en håndfuld tomme skaller liggende der passer som opgradering af dens nuværende hus, og sørg ALTID for at Eremitten er tilpas, og får nok at spise. Minimum en punktfodring en gang ugentligt med enten frost eller alm. reje fra køleren. Det er den opskrift jeg selv kører efter, og har i min tid kun mistet én snegl til Eremitangreb, og det skyldtes mangel på tomme skaller
Medmindre der er masser af sand og sten er Eremitter nok ikke den bedste løsning, og det er de formentlig ikke alligevel. Eremitter æder alt de kan finde, så de er ikke ligefrem plæneklippere omend de æder alger. Tror du er bedre stillet med en Søhare

Dog - Hvis du vil forsøge med små Banditter, så er enten blåbenet (Calcinus elegans) og den Rød benet (Ciliopagurus strigatus) glimrende.. C. elegans er dog en lettere voldsom art. De flår ting væk der kan rykkes for at komme ind under, og de skal ikke være ret sultne før de nakker snegle. Store individer har ry for også at forsøge at tage små fisk hvis de ikke fodres.
De røde er mere rolige, men stadig banditter.
En gylden regl til Eremitter:
Hav ALTID en håndfuld tomme skaller liggende der passer som opgradering af dens nuværende hus, og sørg ALTID for at Eremitten er tilpas, og får nok at spise. Minimum en punktfodring en gang ugentligt med enten frost eller alm. reje fra køleren. Det er den opskrift jeg selv kører efter, og har i min tid kun mistet én snegl til Eremitangreb, og det skyldtes mangel på tomme skaller

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Valentin
- Rev haj
- 16
Rigtig godt indlæg Hansen.. Takker mange gange.. Mener også du lavede den tråd jeg læste om eremitter..
Skallerne hvor dælen fåes de tomme, og så en god dynge....?
Har lige haft en søhare, men syntes ikke rigtig den hjalp og har den endda lidt mistænkt for at øde mine kalkalger, men ved sku ikke om det er muligt, går ud fra at den er vegetar..
Vil helt klart prøve med en flok røde banditter og en gang skaller til dem..
Skallerne hvor dælen fåes de tomme, og så en god dynge....?
Har lige haft en søhare, men syntes ikke rigtig den hjalp og har den endda lidt mistænkt for at øde mine kalkalger, men ved sku ikke om det er muligt, går ud fra at den er vegetar..
Vil helt klart prøve med en flok røde banditter og en gang skaller til dem..
Mvh Troels
- Han$en
- Rev haj
- 16
Skaller fås mange steder på nettet, og i div. dame-butikker til dekoration osv.. Jeg købte 100 stk assorterede hos en blomsterhandler, og kogte dem. Mener jeg pungede 45kr for en stor frysepose fuld 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Valentin
- Rev haj
- 16
Ah ja sevfølgelig.. Aller skaller duer vel..
Jeg må ud og lede.. En tur på stranden og lidt blandet fra en blomster butik eller lignende.. Skide god ide.. smiler..

Jeg må ud og lede.. En tur på stranden og lidt blandet fra en blomster butik eller lignende.. Skide god ide.. smiler..

Mvh Troels
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
kan ikke være mere enig end i hansens indlæg
,det er slet ikke noget at tilføje..

- bhjensen
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Jeps - skallerne/husene fås til en billig penge også i souvenirbutikker (ved vestkysten ihvertfald) - en ordentlig kurvfuld til en tyver.
Har et par blåbenede gående, og de er da interessante at iagttage i deres evige tumlen rundt. Tror faktisk også de har hjulpet mig med at fjerne en forsvunden Hugo. Forbliver obligatoriske hos mig
Har et par blåbenede gående, og de er da interessante at iagttage i deres evige tumlen rundt. Tror faktisk også de har hjulpet mig med at fjerne en forsvunden Hugo. Forbliver obligatoriske hos mig

Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
- 8220
- Foxface
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
Hej Troels
Jeg ville nok overveje at købe et par stykker af denne type krabbe, Sally Lightfoot Crab (Percnon gibbesi).
Dog skal det lige nævnes, at det ikke går at have 2 hanner i et akvarie, du kan kønsbestemme dem på undersiden af mavsen;=) Jeg mener at dem der er trekantede, der er hanner, men prøv lige at google det, hvis der er to hanner nakker de hinanden (selv i et 800 liters med mange sten), jeg har mistet 2 stk. på den konto.
Nå men krabben er rigtig fin til, at klippe selv de lange alger ned, jeg ved ikke hvorfor, men mine kiruger, gider ikke spise af algerne hvis de er for lange.
Ellers så er der selvfølgelig også verdens fedeste saltvandsdyr, søharen ;=)
Held og lykke med det
Jeg ville nok overveje at købe et par stykker af denne type krabbe, Sally Lightfoot Crab (Percnon gibbesi).
Dog skal det lige nævnes, at det ikke går at have 2 hanner i et akvarie, du kan kønsbestemme dem på undersiden af mavsen;=) Jeg mener at dem der er trekantede, der er hanner, men prøv lige at google det, hvis der er to hanner nakker de hinanden (selv i et 800 liters med mange sten), jeg har mistet 2 stk. på den konto.

Nå men krabben er rigtig fin til, at klippe selv de lange alger ned, jeg ved ikke hvorfor, men mine kiruger, gider ikke spise af algerne hvis de er for lange.
Held og lykke med det
- Valentin
- Rev haj
- 16
Hey Mark..
Helt sikkert også en god ide.. Tror jeg vælger både at prøve de rød benede eremitter samt sådan en lightfoot Sally krabbe der..
Købte en Mithrax sculptus krabbe på Moby´s forrige tur, og den har stort set ryddet hele min hoved tank for de irreterende bobbel alger..
Ihhhh så må der gerne komme en DeepOcean tur igen snart..
Nu du fik mig til at kigge krabbe siden, gennem linket til wikien, så faldt jeg selvfølgelig også over to acropora krabber, som må betsilles, de er virkelig for seje..
Helt sikkert også en god ide.. Tror jeg vælger både at prøve de rød benede eremitter samt sådan en lightfoot Sally krabbe der..
Købte en Mithrax sculptus krabbe på Moby´s forrige tur, og den har stort set ryddet hele min hoved tank for de irreterende bobbel alger..
Ihhhh så må der gerne komme en DeepOcean tur igen snart..
Nu du fik mig til at kigge krabbe siden, gennem linket til wikien, så faldt jeg selvfølgelig også over to acropora krabber, som må betsilles, de er virkelig for seje..
Mvh Troels
-
- Rev haj
- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hvad spiser denne krabbe så bagefter? Røre den rejer, fisk og sådan eller?Valentin skrev:Købte en Mithrax sculptus krabbe på Moby´s forrige tur, og den har stort set ryddet hele min hoved tank for de irreterende bobbel alger..

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Valentin
- Rev haj
- 16
Den holder sig egentlig for sig selv, og tror sku den er vegetar, den nipper i alt fra stenene, og kommer selv min mindste gobi forbi den, så er den væk i et split sekund.. Så tror / håber at den lever af at rydde lidt op.. Men sej og genial krabbe, det er den sku..griner..
Mvh Troels
-
- Rev haj
- 16
Det lyder da niceValentin skrev:Den holder sig egentlig for sig selv, og tror sku den er vegetar, den nipper i alt fra stenene, og kommer selv min mindste gobi forbi den, så er den væk i et split sekund.. Så tror / håber at den lever af at rydde lidt op.. Men sej og genial krabbe, det er den sku..griner..

Hvad koster sådan lille en?

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Han$en
- Rev haj
- 16
Percnon gibbesi napper alger, og når disse slipper op går den videre med ådsler, foderrester og Detritus. Der har kun været ufatteligt få rapporter om koralangreb, og der har krabben fået skylden uden at der har været et bevis - Efter min opfattelse røre den ikke ved koraller/fisk.
Den er ulækker, og bliver enorm, men det er tilgengæld også en plæneklipper der giver den gas!
Marco - Dit akvarie er sgu for lille.. Du kan godt få en nu på 2-3cm, men om 8mdr er den 10-12+, krop umulig at fange, og vil dø af sult. Det er den hurtigste krabbe jeg har set, så du kommer næppe uden om at tømme akvariet hvis ikke den skal sulte
Den er ulækker, og bliver enorm, men det er tilgengæld også en plæneklipper der giver den gas!
Marco - Dit akvarie er sgu for lille.. Du kan godt få en nu på 2-3cm, men om 8mdr er den 10-12+, krop umulig at fange, og vil dø af sult. Det er den hurtigste krabbe jeg har set, så du kommer næppe uden om at tømme akvariet hvis ikke den skal sulte

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- 16
Hvad tager så lidt bobbelalger? Har meget lidt nemligHan$en skrev:Percnon gibbesi napper alger, og når disse slipper op går den videre med ådsler, foderrester og Detritus. Der har kun været ufatteligt få rapporter om koralangreb, og der har krabben fået skylden uden at der har været et bevis - Efter min opfattelse røre den ikke ved koraller/fisk.

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
Sally Lightfoot Crab kan tage fisk når de bliver store, Brian C havde en og den var stor, kan huske at han havde fortrudt han havde dumpet den i tanken.8220 skrev:Hej Troels
Dog skal det lige nævnes, at det ikke går at have 2 hanner i et akvarie, du kan kønsbestemme dem på undersiden af mavsen;=) Jeg mener at dem der er trekantede, der er hanner, men prøv lige at google det, hvis der er to hanner nakker de hinanden (selv i et 800 liters med mange sten), jeg har mistet 2 stk. på den konto.![]()
Held og lykke med det
- Han$en
- Rev haj
- 16
Mithrax krabber gør - Sørg for at få den grønne udgave. De findes i en hvid blegfis version, de er ikke så effektive synes jeg. Men min grønne rippede hurtigt en fragmentsten for boblerMarco R skrev:Hvad tager så lidt bobbelalger? Har meget lidt nemlig

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- bhjensen
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Anskaffede en mindre Sally Lightfoot for en måneds tid siden - var aktiv et par døgn - men har intet set til hende siden ;-(
Alt det andet levende trives fint...
Alt det andet levende trives fint...
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Rev haj
- 16
Okay og den bliver ikke så stor, og rører den andet?Han$en skrev:Mithrax krabber gør - Sørg for at få den grønne udgave. De findes i en hvid blegfis version, de er ikke så effektive synes jeg. Men min grønne rippede hurtigt en fragmentsten for boblerMarco R skrev:Hvad tager så lidt bobbelalger? Har meget lidt nemlig

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Han$en
- Rev haj
- 16
Ca på størrelse med en 5'er i kroppen max, og æder som P. gibbesi overvejende alger, dernæst dødt, foderrester og detritus. Den burde ikke være i stand til at nappe fisk, men i et 200L vil der altid være foder til denMarco R skrev:Okay og den bliver ikke så stor, og rører den andet?

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- 16
Okay er det alle alger? Eller er det f.eks. kun bobbelalger, som du nævner, og hvad er prisen på sådan en bandit?Han$en skrev:Ca på størrelse med en 5'er i kroppen max, og æder som P. gibbesi overvejende alger, dernæst dødt, foderrester og detritus. Den burde ikke være i stand til at nappe fisk, men i et 200L vil der altid være foder til denMarco R skrev:Okay og den bliver ikke så stor, og rører den andet?

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Han$en
- Rev haj
- 16
Alle de gængse algetyper som man oftest ser i akvarier..
Prisen må være op til den enkelte forhandler at bestemme..
Prisen må være op til den enkelte forhandler at bestemme..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Valentin
- Rev haj
- 16
http://www.deepoceanshop.dk/catalogsear ... x+sculptus
En lille 100 kr seddel.. Ikke dyrt for sådan et sjovt og ikke mindst nytterigt dyr..
Også her må det siges Hansen at det virkelig er en hurtig krabbe, ville gerne flytte den til mine fragtanke da alle bobbel alger er væk i min hoved tank, men det er den umuligste opgave, så skal helt sikkert have et par stykker mer
En lille 100 kr seddel.. Ikke dyrt for sådan et sjovt og ikke mindst nytterigt dyr..
Også her må det siges Hansen at det virkelig er en hurtig krabbe, ville gerne flytte den til mine fragtanke da alle bobbel alger er væk i min hoved tank, men det er den umuligste opgave, så skal helt sikkert have et par stykker mer
Mvh Troels