durso

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

durso

Indlæg af jesper kristensen »

jeg er ved at bygge pvc på mit 333l og skal have durso på. Tjekker så på saltvandswiki hvordan man gør. Kan ikke helt forstå at kuglehanen ikke skal på røret til durso og så et sikkerhedsrør lidt højere oppe? Er det meningen røret med kuglehanen skal tage så lidt?
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: durso

Indlæg af JaizEdelmann »

prøv og se den her:
jesper kristensen
Reactions:

Fin film. Det er jeg dog med på men jeg ville jo smide kuglehanen på durso systemet og lade det tage alt. Så skulle sikkerhedsrøret bare bruges som sikkerhed. På wiki ser det bare ud som om dursoen er sat på sikkerhedsrøret. Det virker da dumt.
Heeger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Heeger »

Durso sidder på sikkerhedsrøret. Hovedrøret skal være kortere og være monteret med kuglehane. Kuglehanen stilles så der løber 5% vand igennem durso/sikkerhedsrør. Mit hovedrør er ca. skåret af 8 cm under overfladen og kan derfor suger helt uden luft/lyd og overløbet bliver lydløst og nemt at justere.

Håber du kan bruge det, jeg var selv nød til at lave det om et par gange :rolleyes: men nu kører det
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

heeger: er det ikke omvendt? Nu er det lang tid siden jeg har kørt med durso, men jeg syntes da jeg havde det omvendt så det var sikkerhedsrøret der løb en lille smule igennem...
men der er nok mange måder at gøre det på :wink:
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev:heeger: er det ikke omvendt? Nu er det lang tid siden jeg har kørt med durso, men jeg syntes da jeg havde det omvendt så det var sikkerhedsrøret der løb en lille smule igennem...
men der er nok mange måder at gøre det på :wink:
Det er vel også det Heeger skriver, er det ikke?

Mvh. Stig
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

hhhhm måske, jeg havde bare dursoen på hovedrøret... hovedrøret/dursoen var så placeret imellem 1-2cm under sikkerhedsrøret...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev:hhhhm måske, jeg havde bare dursoen på hovedrøret... hovedrøret/dursoen var så placeret imellem 1-2cm under sikkerhedsrøret...
Ja, der er jo en forskel der, men det skrev du intet om :wink:

Jeg holder dog med Heeger. Hvis man har et hovedrør 5 cm under vandstanden, vil det altid være helt fyldt med vand og helt uden luft.
Dursoen gavner derfor ikke meget der.

Mvh. Stig
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Heeger skrev:Durso sidder på sikkerhedsrøret. Hovedrøret skal være kortere og være monteret med kuglehane. Kuglehanen stilles så der løber 5% vand igennem durso/sikkerhedsrør. Mit hovedrør er ca. skåret af 8 cm under overfladen og kan derfor suger helt uden luft/lyd og overløbet bliver lydløst og nemt at justere.

Håber du kan bruge det, jeg var selv nød til at lave det om et par gange :rolleyes: men nu kører det
præcis! sådan har jeg lavet det på alle mine systemer og det er lydløst!

http://saltvandswiki.dk/wiki/Durso
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Dennis »

Heeger skrev:Durso sidder på sikkerhedsrøret. Hovedrøret skal være kortere og være monteret med kuglehane. Kuglehanen stilles så der løber 5% vand igennem durso/sikkerhedsrør. Mit hovedrør er ca. skåret af 8 cm under overfladen og kan derfor suger helt uden luft/lyd og overløbet bliver lydløst og nemt at justere.

Har det på samme måde og det kører bare, helt lydløs :GO . Der er dog kun ca 4cm fra mit hovedrør op til overfladen, men det gør jo ingen forskel.
jesper kristensen
Reactions:

S
Dennis skrev:

Har det på samme måde og det kører bare, helt lydløs :GO . Der er dog kun ca 4cm fra mit hovedrør op til overfladen, men det gør jo ingen forskel.
Det lyder som den rigtige måde. Det er også den der er beskrevet på wiki.
Skal vi ikke snart se nogle billeder af min gamle balje?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

jeg må se i øjnene, at jeg har fejlet... JEg husker nok også forkert...

Kan man lave en velfungerende durso kun med et rør?
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Anders månsson skrev:jeg må se i øjnene, at jeg har fejlet... JEg husker nok også forkert...

Kan man lave en velfungerende durso kun med et rør?
Ja selvføgelig kan du det, vil dog nok ikke nøjes med et nedfaldsrør tænk hvis der sætter sig en snegl i dit ene rør, og du ikke har noget sikkerhedssystem og din retur pumpe bare køre derud af , så har du lige pludselig hele sumpen oppe i din display tank, også har du nok et problem :) , men du kan godt nøjes med 1 nedfalds rør så skal du bare ha fat i nogen floatswitche og noget controller til din returpumpe hvis du vil være sikker og hvis du vil ha livrem og seler på så sørg for at ha 2 nedfaldsrør + floatswitch og controller til din retur pumpe.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

tjo der er nu sikkerheds rør, men overløbsboksen er lavet lidt specielt... Jeg finder ud af det hen af vejen!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"