NITRAT
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 0
- 14
- Postnummer: 9280 Storvorde
- Saltvand siden?: 2011
NITRAT
skal lige spørge til råds endnu engang om nitrat...
har lavet en del vandskift nu, men hjælper alt for lidt, er faktisk stadig tæt på 100, fik ned mellem 50-75, men nu igen oppe..
så spørgsmålet er hvor længe kan jeg eksperimentere med mindre foder og færre fisk inden går helt galt!! Indtil videre står koraller og det hele rigtig godt, men noget specielt man skal holde øje med!! Overvejer vsv men vil nu helst være fri for
har lavet en del vandskift nu, men hjælper alt for lidt, er faktisk stadig tæt på 100, fik ned mellem 50-75, men nu igen oppe..
så spørgsmålet er hvor længe kan jeg eksperimentere med mindre foder og færre fisk inden går helt galt!! Indtil videre står koraller og det hele rigtig godt, men noget specielt man skal holde øje med!! Overvejer vsv men vil nu helst være fri for
-
Re: NITRAT
Hvordan er Nitraten kommet helt der op uden at du ikke har kunne følge med i udviklingen af at den er steget og du kunne gribe ind noget før.
Hvad har du i af cirk. Lyder til at du har overfodret i alt for langt tid samt at du mangler cirk i akavriet så fodret har kunne lægge sig i de døde zoner.
Hvad har du af skummer og hvor stort er akvariet ?
Hvad med fosfat har du noget af dette ?
Steen
Hvad har du i af cirk. Lyder til at du har overfodret i alt for langt tid samt at du mangler cirk i akavriet så fodret har kunne lægge sig i de døde zoner.
Hvad har du af skummer og hvor stort er akvariet ?
Hvad med fosfat har du noget af dette ?
Steen
-
- Sommerfugl fisk
- 14
skyldtes sikkert overfodring gennem par måneder, vidste ikke bedre, og ikke målt, da alt ser fint ud..
prøver at tage lidt vand med til forhandler for at måle fosfat, når jeg måler, er der ikke noget, men....
har et 128L boyo, med lille org skummer...
hvad med nitratfilter er der noget spec gavn af at købe det nu!!!
ser lige hvad får af respons her, ellers må nok hellere starte på vsv
prøver at tage lidt vand med til forhandler for at måle fosfat, når jeg måler, er der ikke noget, men....
-
Jeg ville nok vælge VSV. Nem og billig løsning.
Nu hvor du er kørt af sporet bude du overveje at få fjernet nogle fisk fra akvariet så du ikke havde så stor en belastning.
Din skummer burde du nok lige få checket op på om den overhovedet køre som den skal og om den er stor nok til den belastning du har.
Selv om du får banket din Nitrat ned på 0 vil den bare stige igen hvis du ikke finder oversagen til at den er steget. For det har næppe kun noget med over fodring at gøre.
Check også om du har cirk. nok i akvariet.
Steen
Nu hvor du er kørt af sporet bude du overveje at få fjernet nogle fisk fra akvariet så du ikke havde så stor en belastning.
Din skummer burde du nok lige få checket op på om den overhovedet køre som den skal og om den er stor nok til den belastning du har.
Selv om du får banket din Nitrat ned på 0 vil den bare stige igen hvis du ikke finder oversagen til at den er steget. For det har næppe kun noget med over fodring at gøre.
Check også om du har cirk. nok i akvariet.
Steen
-
- Sommerfugl fisk
- 14
har 6 fisk i akvariet, bringer ned på 3...
hvordan checker man om nok cirkulation i vandet!! Døjer ikke specielt meget med alger, dog lidt cyano...
Når man startet på vsv, kan man så bare stoppe igen efter vis periode, eller er det for varigt når først startet!!
Nitrat skal vel ikke nødvendigvis helt på 0, er det ikke godt for det forskellige liv med en vis mængde, 20 eller...
hvordan checker man om nok cirkulation i vandet!! Døjer ikke specielt meget med alger, dog lidt cyano...
Når man startet på vsv, kan man så bare stoppe igen efter vis periode, eller er det for varigt når først startet!!
Nitrat skal vel ikke nødvendigvis helt på 0, er det ikke godt for det forskellige liv med en vis mængde, 20 eller...
-
- Rev haj
- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej,henuk skrev:har 6 fisk i akvariet, bringer ned på 3...
Dog ikke 20ppm. Men en No3 på 3-4-5 stykker gør ikke noget.
Held og lykke med det

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Sommerfugl fisk
- 14
skal lige høre på sådan et akv som jeg har med kamre bagi, har jeg pillet de forskellige gamle filtre ud, bla svovl og den svamp der sad, men det kan vel ikke gøre den store forskel på nitrat!!!
-
- Rev haj
- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Jo det kan gøre meget stor forskel. Disse filtersvampe kan blive til en nitratbombe, hvis de ikke rengøres oftehenuk skrev:skal lige høre på sådan et akv som jeg har med kamre bagi, har jeg pillet de forskellige gamle filtre ud, bla svovl og den svamp der sad, men det kan vel ikke gøre den store forskel på nitrat!!!
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Picasso aftrækker
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
kører du kun med den cirkulations pumpe der høre til akvariet ?
kører du med osmose filter vis ikke har du så målt dit hanevand ?
kører du med osmose filter vis ikke har du så målt dit hanevand ?
-
Alt hvad der kan samle skidt og du ikke får renset og rengjort er med til at samle en bombe af næring.
Du checker cirkulation ved at se om du har døde zoner. Steder hvor skidet samler sig i bunker også under og bag ved dine levene sten.
Derfor er det godt at have flere små pumper istedet for kun 1 stor da du nemmer har ved at få rettet vandet ombag ved så det skubber skidet ud og væk fra dine levene sten.
Steen
Du checker cirkulation ved at se om du har døde zoner. Steder hvor skidet samler sig i bunker også under og bag ved dine levene sten.
Derfor er det godt at have flere små pumper istedet for kun 1 stor da du nemmer har ved at få rettet vandet ombag ved så det skubber skidet ud og væk fra dine levene sten.
Steen
- Eskildsen
- Foxface
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Nogle fagbøger mener at nitratværdier op til omkring 40 kun giver kraftigere koralvækst.
VSV kan du fint starte op med (det skal opjusteres langsomt). Når du har nået et tilpassende lavt nitratniveau (og fosfat), kan du som regel halvere vsv uden at værdien stiger ret meget.
Jeg vil anbefale at nedtrappe gradvis med tilførslen efterfølgende (hvis du vil stoppe), da du ellers får en stor nitratøgning p.g.a. bakteriedød.
Ideen er at bakterier lever og består af nitrat, fostaf og vsv (kulstof) og så fjernes de fra akvariet med skummeren (som må være velfungerende). På den måde får man nitrat og fosfat (og VSV kulstoffet) ud af akvariet via skummeren.
Du kan fint holde igen m. vsv og alt bliver som det plejer (og nitrat og fosfat har det med at stige).
VSV er blot en måde at få nedbrydningsprodukter (nitrat og fosfat) til at blive til noget (bakterier/alger), der kan fjernes med skummeren.
VSV kan du fint starte op med (det skal opjusteres langsomt). Når du har nået et tilpassende lavt nitratniveau (og fosfat), kan du som regel halvere vsv uden at værdien stiger ret meget.
Jeg vil anbefale at nedtrappe gradvis med tilførslen efterfølgende (hvis du vil stoppe), da du ellers får en stor nitratøgning p.g.a. bakteriedød.
Ideen er at bakterier lever og består af nitrat, fostaf og vsv (kulstof) og så fjernes de fra akvariet med skummeren (som må være velfungerende). På den måde får man nitrat og fosfat (og VSV kulstoffet) ud af akvariet via skummeren.
Du kan fint holde igen m. vsv og alt bliver som det plejer (og nitrat og fosfat har det med at stige).
VSV er blot en måde at få nedbrydningsprodukter (nitrat og fosfat) til at blive til noget (bakterier/alger), der kan fjernes med skummeren.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Man har en mening indtil man har en andens
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Eskildsen skrev:Nogle fagbøger mener at nitratværdier op til omkring 40 kun giver kraftigere koralvækst.
En no3 på 40, vil jeg bestemt ikke anbefale nogen af køre med, heller ikke selvom det i følge den bog skulle give en kraftigere koralvækst. Med en høj no3 følger som regel også en høj po4, og det virker lige modsat for korallerne. De mister farve og går i stå.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som Henrikp spørger om, hvordan er det vand? Er det postevand eller osmose?
Dit postnummer tyder på at du bor derude hvor bønderne sviner, og det kan mange gange ses i vandet i hanen. Mener at der er en grænse på 50mg no3 pr. liter. Selvom der så kun er 20 mg no3 i dit vand, og du bruger vandhane vand, sker der en langsom ophobning, da det stort set kun er h2o der fordamper og lader de andre ting tilbage.
Dit postnummer tyder på at du bor derude hvor bønderne sviner, og det kan mange gange ses i vandet i hanen. Mener at der er en grænse på 50mg no3 pr. liter. Selvom der så kun er 20 mg no3 i dit vand, og du bruger vandhane vand, sker der en langsom ophobning, da det stort set kun er h2o der fordamper og lader de andre ting tilbage.
-
- Sommerfugl fisk
- 14
kunne sagtens også være den lille skummer der ikke kan følge med mere...
kan se meget kraftig opblomstring af brune alger nu, så skal gøres noget...
nogle gode forslag til god skummer!!! huldiam på 11.5 cm
vil starte vsv iaften...
bruger osmosevand så skulle vel være ok...
har som sagt helt fjernet alle filterne bagi kamrene, stykke tid siden efterhånden, vil i forslå at købe nye igen!! bruger at suge vandet op fra kamrene når skifter vand, for meget bundsnavs op
kan se meget kraftig opblomstring af brune alger nu, så skal gøres noget...
nogle gode forslag til god skummer!!! huldiam på 11.5 cm
vil starte vsv iaften...
bruger osmosevand så skulle vel være ok...
har som sagt helt fjernet alle filterne bagi kamrene, stykke tid siden efterhånden, vil i forslå at købe nye igen!! bruger at suge vandet op fra kamrene når skifter vand, for meget bundsnavs op
-
Ligger der snavs på bunden af akvariet bør du kraftigt overveje en cirkulations pumpe mere.
Bare pga. du har osmoseanlæg og bruger det er det ikke ensbetydene med at det virkker som det skal. Forfilter og sillicat filter bør skiftes 1-2 gang om året eller når du måler høj TDS 25-30
Det ville også lyde meget mystisk hvis ikke du havde alger med de værdier du nævner der. Det er lige før at vandet i kloakken er rener
Steen
Bare pga. du har osmoseanlæg og bruger det er det ikke ensbetydene med at det virkker som det skal. Forfilter og sillicat filter bør skiftes 1-2 gang om året eller når du måler høj TDS 25-30
Det ville også lyde meget mystisk hvis ikke du havde alger med de værdier du nævner der. Det er lige før at vandet i kloakken er rener

Steen
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Hvis der er bare den mindste tvivl om den skummer giver en masse ilt til vandet, så skal du IKKE begynde på VSV, Vodka eller Biopellets uden at sætte en luftpumpe m/luftsten af træ ned i akvariet...
Ved at fodre bakterierne kommer der flere af dem og de kræver en masse ilt i vandet og det kan give iltmangel til dine fisk...
Derudover kan ilt i sig selv være med til at sænke NO3 i akvariet...
Det giver bare det problem at benytte en iltsten uden at det er i en skummer, at der smides saltvand ud af akvariet når boblerne brister på vandoverfladen...
Kan iltstenen være inde i skummeren er det en mulighed, man kan osse have iltstenen i den del at boblefælden hvor vandet passerer nedad, men ved ikke om du har det i dit akvarie...
Er det skum eller filtervat nogle steder i akvariet, skal det skylles rent med få dages mellemrum, for at undgå at de bliver nitratbomber, som de andre osse har nævnt...

Ved at fodre bakterierne kommer der flere af dem og de kræver en masse ilt i vandet og det kan give iltmangel til dine fisk...
Derudover kan ilt i sig selv være med til at sænke NO3 i akvariet...
Det giver bare det problem at benytte en iltsten uden at det er i en skummer, at der smides saltvand ud af akvariet når boblerne brister på vandoverfladen...
Kan iltstenen være inde i skummeren er det en mulighed, man kan osse have iltstenen i den del at boblefælden hvor vandet passerer nedad, men ved ikke om du har det i dit akvarie...
Er det skum eller filtervat nogle steder i akvariet, skal det skylles rent med få dages mellemrum, for at undgå at de bliver nitratbomber, som de andre osse har nævnt...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- bhjensen
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Boyu128 standard skummer var nærmest umulig at få til at køre optimalt hos mig.henuk skrev:skyldtes sikkert overfodring gennem par måneder, vidste ikke bedre, og ikke målt, da alt ser fint ud..
Skiftede til Red Sea Air Berlin 90 - og det virkede sgu...
Herefter 2 ekstra cirkulationspumper og kraftig reduktion af fodermængde: det var løsningen hos mig

Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
-
henuk skrev:hvor store er dine fisk!!
Enden du køber flere fisk burde du nok lige læse din ejen tråd igen...Bare et lille simpelt råd....

Steen
-
Så er mit helt klare råd at du tømmer alt liv fra dit 128L boyu over i dit RSM. Hvor efter du starter dit 128L boyu op på ny.
Der er simpelt hen ingen grund til at kæmpe med noget der er veltet og ikke fungere når du har muglighed for at starte op igen på en frisk og med nye forbedringer der gør at akvariet bliver stabilt.
Steen
Der er simpelt hen ingen grund til at kæmpe med noget der er veltet og ikke fungere når du har muglighed for at starte op igen på en frisk og med nye forbedringer der gør at akvariet bliver stabilt.
Steen
-
- Sommerfugl fisk
- 14
jae men lige lovlig meget at fylde på det andet på en gang, bange for at få 2 akvarier med probs så!!!
Har solgt ud af fiskene i mit boyo, og nu skal lige have ny skummer og så igang med vsv, håber det er vejen frem
Har solgt ud af fiskene i mit boyo, og nu skal lige have ny skummer og så igang med vsv, håber det er vejen frem