"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 24. sep 2010 21:01
13
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af jane »

Ja som overskriften sige - Kan jeg bruge en spandpumpe på et 120 L saltvandsakv ?
Hvis jeg kan - hva skal jeg så have i spandpumpen???
Er der fordel ved at have - eller ulemper ved at have en spandpumpe på et saltvandsakv ??

Har købe en Nano marinus Bio-circulator 4in1 som jeg også skal have i - den skulle kunne gør det ud for en slags skummer.
I akv - havde jeg tænkt mig at der skulle være et eller 2 par klovenfisk - tangnål - seksstribet gylte og så gerne lidt annemoner og sådan.
Hilsen jane
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

det ville jeg ikk
den samler kun skidt
så hellere køre uden hvis du ikk har sump eller et filter i selve akvariet

held og lykke med det
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Bingocaller »

Der er enkelte der kører med spandpumpe - men mere som mediefilter og ikke som firer i sig selv så ud med svampene i - det samler bare skrald som giver nærig - no go.

Du skal nok regne med kun at have 1 par klovne i - dot akvarie er ikke stort nok til flere par.

Tangålen er en speciel fætter som kræver helt specielle forhold - lidt ligesom en søhest hvis jeg husker korrekt. De er feks ikke så glade for meget cirkulation da de ikke har særligt store finner
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 24. sep 2010 21:01
13
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af jane »

ok - tak for svar - så dropper jeg spandpumpen !!!
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af michael26 »

Jeg køre med spandpumpe, og det går fint, mine acro. Stå vildt flot... Den er fyldt med små sten og intet andet.. Kan ikke huske hvad de hedder de sten, og den skal suge fra dit overløb..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Carsten »

De fisk som du havde tænkt på, er ikke så heldige.
Klovnfisk vil du kun kunne have et par af. Og så er det 100% uden anemone, det er dit akvarie slet ikke stort nok til.
Tangålen, er også et meget dårligt valg, de er flotte, men meget svære at holde i live i et så lille akvarie.
De skal nemlig have levende foder hele tiden, tager ikke andet.

Den 6 stribede gylte er normalt en ret holdbar fisk, men kan også være ret stridbar. Den skal under alle omstændigheder sættes ind som den sidste, når akvariet ikke er større.

Den der skummer ting, læg lige et link til den.
slazke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 26. aug 2009 19:44
14
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2011

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af slazke »

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Carsten »

Den er da totalt ubruglig!! Den største er til et akvarie på max 60 liter, og i virklighedens verden nok kun 30 liter.
Hvor har du købt den? Og er den pakket ud? ellers er det retur med den.

Og den vil aldrig kunne bruges som en skummer. Dem mangler totalt muligheden for at fjerne æggehvide stoffer fra vandet. Der er ingen afskumning, kun cirkulation.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 24. sep 2010 21:01
13
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af jane »

hvilken skummer passer så til 120 l ???????????+

Kan jeg brug cichlide sand i et saltvandsakv. Har nemlig en halv pose stående - og så her jeg altså også noget rigtig sand/grus som man kun skal brug til saltvandsakv - bare ikke nok.
Så jeg tænke at jeg måske kunne lægge cichlidesandet i bunden først og så det rigtig sand/grus ovenpå
Hva siger i ????
spdiving
Reactions:

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af spdiving »

Du skal bare dække bunden uden at have for mange cm sand. 2-3 cm er rigligt og kun der hvor sandet kan ses. Ikke noget med at lægge det om bag ved eller under dine levene sten for der skal der være frit så snavset bedre kan komme væk der fra.

Ved ikke om sandet kan bruges men lige meget hvad så ville jeg sgu nok lige offre de 50 kr på en lille pose.

Ved ikke nok om små skummere til den størlse akvarier men en ting er sikkert køb en der mindst er ratede til det dobbelte.


Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Carsten »

Og for lige at følge op på det som Steen har skrevet, så lad være med at købe en skummer med luftsten. Selvom firmaerne oplyser at skummeren kan klare mange hundrede liter, så duer de ikke til ret meget mere end end spand vand.
Andre som læser tråden kan nok komme med nogle navne på skummere i den størrelse som passer til dit akvarie.

Det lyder måske underligt, men det sand du har er almindeligt kvartssand, og selom det kommer fra havet, duer det ikke til et saltvandsakvarie. Det er stærkt tilrådeligt kun at bruge rigtigt koralsand. Der er ingen bufferværdi i det ciklidesand du har.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2056
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Stefan »

Hvilket akvarie er det, og hvor meget plads er der til en skummer. Har det indbygget overløb?

Kig evt. i denne salgstråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=46033

Det er alle fine skummere, som passer til den størrelse akvarie. Tunze 9011 eller Ferplast er nok at foretrække, da 9205 kræver en ekstern sump.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 24. sep 2010 21:01
13
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af jane »

hejsa

Det er et 120L sekskante akv. - nej det er på nuværende tidspunkt i brug som ferskvandsakv.
Da jeg er meget ny begynder - og ikke har den helt store forstand på al den teknik - skal det bare være så "simpelt" som muligt.
Kan slet ikke finde ud af al det der med overløb - sump og alle de slanger man skal bruge for at få sådanne nóget til at virke.
har ellers læst og læst på alle disse sider- men det kan jeg slet ikke finde ud af - desværre.
jane
spdiving
Reactions:

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af spdiving »

Drop det akvarie du allerede har nu og køb noget helt andet. Feks. et lille NANO.
Problemet med et lille Nano er bare at jo mindre vand mængde jo svære er det at holde.

Feks. et fra Jens Jørgen.

http://www.reefs.dk/Nano%2075%20liter.htm

Her får du et komplet akvarie lige til at starte op.

Ring til ham for at høre prisen.

Steen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af chrislolk »

Du bliver nok nød til at lave et overløb i dit akvarie. Overfladevandet skal trækkes af, ellers vil der ligge sig en næringsfilm på overfladen. Et lille overløb med en skummer og en returpumpe er alt hvad du har brug for, for at få det til at køre :GO

Jeg bruger selv en luftstensskummer (Airlift Berlin 60) med en lille Eheim luftpumpe, og det virker fint - har ca. samme antal liter som dig.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Carsten »

Jeg vil anbefale dig at få kontakt med en i nærheden af hvor du bor. Og tag ud til vedkommende og kig.
Mange ting bliver langt lettere at forstå når du ser det frem for at få det beskrevet.

Et sekskantet akvarie er helt uegnet til det brug, med mindre du er super erfaren ud i hobbyen.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 24. sep 2010 21:01
13
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af jane »

hejsa

Jeg har nu tænkt mig at forsætte med mit sekskante 120L akv. - Men hold da helt op hvor er det flot det ham reef (linket) han har.
Selv om jeg er nybegynder i dette saltvands verden - så har jeg dog prøvet at holde saltvand før. Den gang var det også i et sekskante 90 L - hvor jeg havde 2 klovnefisk - 2 tangnål - og en seks stribet gylte. Og det kørt nu helt fint, selv om jeg ikke havde den teknik som man måske skulle have haft. Havde en lille skummer på som stod og bobblet og sagde lyde hele tiden. - men den virket som den skulle. Har den stadigvæk. Og har måske også tænk mig at bruge den igen til det 120 l.
Der var også en pumpe på som fik vandet til at bevæge sig i forskellige retninger. Den skal også i brug igen!!!
Men måske skal jeg prøve at finde en som kan hjælpe mig mig med at lave det der overløb og måske en sump - der er nemlig et dejligt skab nede under akv til at kunne gemme ting og sager i.
Men i skal alle samme have tusinde tak for jeres indput - det er rigtig dejligt at kunne skrive herinde og få så mange gode svar tilbage. Så tak til jer alle sammen. knus jane
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Og for lige at følge op på det som Steen har skrevet, så lad være med at købe en skummer med luftsten. Selvom firmaerne oplyser at skummeren kan klare mange hundrede liter, så duer de ikke til ret meget mere end end spand vand.
Andre som læser tråden kan nok komme med nogle navne på skummere i den størrelse som passer til dit akvarie.

Det lyder måske underligt, men det sand du har er almindeligt kvartssand, og selom det kommer fra havet, duer det ikke til et saltvandsakvarie. Det er stærkt tilrådeligt kun at bruge rigtigt koralsand. Der er ingen bufferværdi i det ciklidesand du har.
Til dem der gider at skifte luftsten kan aquamedics luftskummere varmt anbefales. Jeg har den mindste, og den skummer mindst lige så effektivt som den lille deltec motor skummer jeg har. Ofrer man lidt på en kvalitets luftpumpe, så er den også mere lydløs en de billige motor skummere. Dem vil jeg anbefale folk at holde sig fra, har spildt penge på to kina skummere der laver mere larm end bobler efter et stykke tid.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af Marco R »

PederP skrev:
Carsten skrev:Og for lige at følge op på det som Steen har skrevet, så lad være med at købe en skummer med luftsten. Selvom firmaerne oplyser at skummeren kan klare mange hundrede liter, så duer de ikke til ret meget mere end end spand vand.
Andre som læser tråden kan nok komme med nogle navne på skummere i den størrelse som passer til dit akvarie.

Det lyder måske underligt, men det sand du har er almindeligt kvartssand, og selom det kommer fra havet, duer det ikke til et saltvandsakvarie. Det er stærkt tilrådeligt kun at bruge rigtigt koralsand. Der er ingen bufferværdi i det ciklidesand du har.
Til dem der gider at skifte luftsten kan aquamedics luftskummere varmt anbefales. Jeg har den mindste, og den skummer mindst lige så effektivt som den lille deltec motor skummer jeg har. Ofrer man lidt på en kvalitets luftpumpe, så er den også mere lydløs en de billige motor skummere. Dem vil jeg anbefale folk at holde sig fra, har spildt penge på to kina skummere der laver mere larm end bobler efter et stykke tid.
Kan nu kun nikke kendende til Aqua Medic's luftskummer :y

Har selv en Aqua Medic Midiflotor. Link: http://kortlink.dk/9cwm

:)
mic jensen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 256
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: holstebro

Re: kan jeg bruge spandpumpe på saltvand ?

Indlæg af mic jensen »

hvorfor kan man ikke ha en anemone i et 120 liters akvarie??det fatter jeg ikke,nogen der vil forklare mig det?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"