Glasfiber / Flamengo

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2011

Glasfiber / Flamengo

Indlæg af Crubbe »

Hej med jer.

Har netop fået en stor saltvandsindsprøjtning og har købt en 400 liters tank med det hele. Har gået og luret længe på den spændende verden og glæder mig som et lille barn til at komme igang.

Men inden jeg starter med levende sten, bundlag osv. har jeg et par spørgsmål jeg håber i vil hjælpe mig med?

1) Jeg overvejer at ligge en glasfiberplade i bunden for at beskytte bundglasset mod skader - er jeg for overforsigtig med mit nye dyre grej eller er der andre der har gjort det?

2) Ligeledes har jeg hørt at det kan være en god ide at stille akvariemøblet på en mdf plade med en flamengo plade ovenpå? Er der noget om snakken eller?? Det skulle være for at stabilisere akvariet så det stod helt 100 % i vatter.

3) Nogle der kender til Red Seas nye produkter? De skulle have lavet en ny serie produkter hvoraf det ene skulle reducere algeperioden væsentligt (så meget at man næsten undgår den?)

Jeg er meget snart på jagt efter levende sten og jeg forventer at skulle bruge omkring 60 kg. Så hvis du ligger inde med nogle store levende sten og vil sælge til en rimelig pris så send endelig en PB.

Håber i vil hjælpe mig med ovenstående inden jeg kaster mig ud i denne spændende verden :f3: :f2:

Mvh

Crubbe
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Glasfiber / Flamengo

Indlæg af amddurin »

Jeg har droppet ide'en med at ligge noget i bunden af akvariet, da jeg er bange for at der samler sig møg og skidt dernede, men det er bare en tanke...

Jeg mener at skum (Hårdt som et liggeunderlag) eller flamingo imellem skab og akvariet tjener 2 formål - først som lyddæmpning fra teknikken i sump mv. i underskabet og så til at tage evt. skævhedder fra underskabet, så man ikke flækker bundglasset, hvis toppladen, som akvariet står på, skulle bue lidt pga vandspild over tid eller fejlindstilling af støtteben... (Hvis der er løs midtersprods, så sørg for at den sidder i underskabet FØR indstilling af midterben, da man ellers kan bue toppladen, når man efterfølgende monterer sprodsen - dog vil man kunne se der er flere mm for lidt plads til den, så man opdager det nok.)

Det retter ikke op på et akvarie der ikke er i vatter...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kna være en god ide at stille hele akvariet med bord på en plade, men ikke MDF, det er tungt som fanden, men suger vand som en svamp. Eneste træplade som duer er en vandfast krydsfiner plade, og den skal være tyk.
flamingo under akvariebordet, vil jeg mene er en dum ide. Kender heller ingen som har prøvet det.

Der er jo ingen som ser ind i akvariet fra bunden af, så evt. ridser er ligegyldige.
De levende sten skal i akvariet inden sand. Stenene skal stå heltfast på bunden, og derved bliver det overflødigt med en plade inden i akvariet.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej,

Jeg har lagt et liggeunderlag under mit, dette: http://www.jysk.dk/165/388/419/4730200/a/catalog-sales

Personligt har jeg selv lavet nogle "silikonepølse" i bunden. Forstået på denne, at jeg laver strimler af silikone på lags af akvariet. Dette for at skøne bundglasset pga. de spidse sten (skarpe kanter), men nu mest for at det stabilisere stenopsætningen, så den står meget mere fast og skridsikkert.

Blot min erfaring :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
xuan
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af xuan »

Crubbe skrev: 3) Nogle der kender til Red Seas nye produkter? De skulle have lavet en ny serie produkter hvoraf det ene skulle reducere algeperioden væsentligt (så meget at man næsten undgår den?)
Jeg ved ikke om du kan undgå den men min søn bruger Red seas nye serie af produkter og er ovenud tilfreds. og han kan fuld ud styrer sine værdier til punkt og prikke.
Men prøv at hive fat i Moby fra Deep ocean han skulle gerne have alt på lager
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 2450 København SV

Indlæg af Crubbe »

Tak for de gode svar...

Tror det ender med et liggeunderlag mellem akvarie og skab. Derudover synes jeg "silikonepølserne" i bunden lyder som en god plan...

Tusind tak for jeres svar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Crubbe skrev:Tak for de gode svar...

Tror det ender med et liggeunderlag mellem akvarie og skab. Derudover synes jeg "silikonepølserne" i bunden lyder som en god plan...

Tusind tak for jeres svar
Det var så lidt og god arbejdslyst :)

Husk en masser billeder, vi er nysgerrige herinde :wink:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"