Bare bottom akvarie
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Bare bottom akvarie
Jeg har siddet og læst en monster lang tråd på Reef Central ( http://www.reefcentral.com/forums/showt ... genumber=1 ) omkring Bare Bottom akvarier, altså akvarier uden sand i bunden.
Teorien, den korte udgave som jeg forstod den, er at sandbunden holder på mere skidt end organismerne i den gør godt og at med tilstrækkelig blæs på cirkulationen kan man flytte al skidtet ud i overløbet og ud via skummeren.
Jeg har set at Brian har valgt at køre uden sand på hans 270 liters, er der andre herinde der kører sådan og hvad er erfaringerne?
Teorien, den korte udgave som jeg forstod den, er at sandbunden holder på mere skidt end organismerne i den gør godt og at med tilstrækkelig blæs på cirkulationen kan man flytte al skidtet ud i overløbet og ud via skummeren.
Jeg har set at Brian har valgt at køre uden sand på hans 270 liters, er der andre herinde der kører sådan og hvad er erfaringerne?
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Ja, men med deres smag, synes de nok ligefrem at det er pænt
Jeg tror at der er mange meninger om det med bundlag. Nogle siger at sand er godt at have i og at det kan hjælpe med en biologisk process og andre mener at det kun er til pynt og hvis man får for meget kan det pakke sig og blive skadeligt.
De fleste der køre uden bundlag er dem der ikke gidder at bøvle med sand der cirkulasere i hele balgen.
Så det handler nok mest hvilke krav man stiller til akvariet. Hvis du gerne vil have bundlevende dyr er sand nok at foretrække, men hvis du gerne vil have lidt ekstra ud af dine koraller og ikke gidder at have sand over det hele, er bare bottom nok at foretrække

Jeg tror at der er mange meninger om det med bundlag. Nogle siger at sand er godt at have i og at det kan hjælpe med en biologisk process og andre mener at det kun er til pynt og hvis man får for meget kan det pakke sig og blive skadeligt.
De fleste der køre uden bundlag er dem der ikke gidder at bøvle med sand der cirkulasere i hele balgen.
Så det handler nok mest hvilke krav man stiller til akvariet. Hvis du gerne vil have bundlevende dyr er sand nok at foretrække, men hvis du gerne vil have lidt ekstra ud af dine koraller og ikke gidder at have sand over det hele, er bare bottom nok at foretrække

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
har tænkt på om man ikke kunne lime noget sand fast til bunden så der var noget men stadig så der kunne være fuld knald på alle pumper for mit næste akvarie der kunne de måske blive løsningen når nu jeg har købt en tunze 6100 så det surt den kun køre med halv power pga det satans sand
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
det vil nok komme til at ligen overfladen på sten og andet i akvariet! Fyldt med kalkalger. Problemet (hvis man kke ønsker sin bund beklædt med kalk alger) kunne måske løses med et foliestykke der dækker bunden, det bliver nok bare svært at få til at se godt ud
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
For synets skyld havde jeg helst sand men jeg nyder nu stadig renheden af min balje samt det høje flow og bevægelse det giver så meget at der ikke kommer sand i !
Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne svare på, men barebottom kan også give alger og alt muligt andet så det er ikke lige frem nogen løsning på nogle problemer.
Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne svare på, men barebottom kan også give alger og alt muligt andet så det er ikke lige frem nogen løsning på nogle problemer.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen