sump
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: fredericia
sump
hej... jeg står for engang skyld med lidt knuder i mine tanker håber i kan hjælpe.... (igen)
jeg er gået mere og mere over til at vil have sump til mit 288l akvarie.. synes det er smart at få gemt det hele væk- men jeg forstår ikk rigtig systemet... jeg villle gerne ha med et fersk-kammer til påfyldning... det skulle helst laves uden boring af huller...
hvordan kan jeg få det lavet- gerne med tråd- billeder og tegning da det forvirre mig en hel del...
jeg er gået mere og mere over til at vil have sump til mit 288l akvarie.. synes det er smart at få gemt det hele væk- men jeg forstår ikk rigtig systemet... jeg villle gerne ha med et fersk-kammer til påfyldning... det skulle helst laves uden boring af huller...
hvordan kan jeg få det lavet- gerne med tråd- billeder og tegning da det forvirre mig en hel del...
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Der er ikke nogle præcis måde at gøre tingende på, så det bedste ville nok være at du prøver at se om der ikke er nogle i det område du bor i hvor du kan komme på besøg og få en idé om hvordan man evt. kan lave sit set up. (kan kun anbefale at få boret huller i akvariet og ikke disse hænge-overløb)
(Der må da være en eller flere i Århus som vil vise hvad de bruge alle deres lommepenge på
)
(Der må da være en eller flere i Århus som vil vise hvad de bruge alle deres lommepenge på

- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Konstrueret rigtigt, giver det ikke andre hævert-effekt-ulemper end huller i bunden. Det er jo bare et overløb - lige så snart vandstanden er under indløbet stopper vandet med at løbe ned i sumpen.ravnox skrev:Får du ikke en eller anden uønsket hæverteffekt hvis strømmen ryger.
Kan godt huske en tråd om emmnet, men kan ikke lige se hvordan det kan laves.
Jeg arbejder selv på en kompakt løsning af "hænge-på-typen". Det skal nok blive godt.
/Kim
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Jeg har kørt med mit midlertidige 128L, med en hjemmebygget overløbsboks og det har kørt fint i lidt over 1 år. Der er ingen risiko for hævert effekt, og eneste problem er at min hjemmebyggede overløbsboks er af klar acryl, hvilket medføre at der vokser alge inden i kassen. Dette kunne sagtens afhjælpes hvis blot man lagde et stykke sort plast e.l. over boksen (ingen lys => ingen alger)
Hvis overløbsboks-systemet laves ordentlig kan det fungere ganske udmærket, den eneste grund til at jeg ikke valgte hulboring var at jeg lige ville teste om saltvandsakvarie var noget for mig + at det var svært at finde nogle glarmestre som ville bore huller i et akvarie (til ordentlig pris)
Om du vælger det ene system frem for det andet, er op til dig men jeg tror også at hulboring-systemet er nemmere og mere praktisk...
/Magnus

Hvis overløbsboks-systemet laves ordentlig kan det fungere ganske udmærket, den eneste grund til at jeg ikke valgte hulboring var at jeg lige ville teste om saltvandsakvarie var noget for mig + at det var svært at finde nogle glarmestre som ville bore huller i et akvarie (til ordentlig pris)

Om du vælger det ene system frem for det andet, er op til dig men jeg tror også at hulboring-systemet er nemmere og mere praktisk...
/Magnus