hej folkens
jeg ved ikke om det er et dårligt indlæg meen jeg prøver alligevel...
hvad er jeres mening med forskellen på led vs hqi?
jeg ved godt at man ikke har så meget varme i baljen på led i forskellen på hqi ,men er leden skarp nok til de foskellige koraller især, sps .....?
jeg har nemlig en maxspect 110 watt (sku svare til 200 watt) over 150 liters balje jeg syntes ikke at det giver nok power som et 150 watt hqi......
indtil vidre har jeg intet i baljen i øjeblikket men jeg regner stærkt med bla en flok spser samt musling
jeg ved ikke om det kun er mig eller?
forsat god søndag....
led vs hqi...
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 348
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: led vs hqi...
Jeg har ps 200 watt moduler over mit og er godt tilfreds. De lyskrævende spser trives ned til 35 cm så som hysterix. Mine maxima står også ned til 40 cm.
På 70 cm trives plademonti, hammerkoraller osv
På 70 cm trives plademonti, hammerkoraller osv
SPS : Stability provides succes
- StarF
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Har selv 200w led over mit akv, og jeg vil våge at påstå at hqi er stille og rolig ved at dø nu. Fremtiden hedder LED eller t5.
Når du sammenligner lyset med øjene, skal du huske på at led lys er korte lys bølger, hvor imod hqi/t5 giver en del mere forskeligt lys bølger, der iblandt en masse lange lys bølger. Pga led er fokuseret til at give en bestemt slags lys (de korte lys bølger) virker dette lys mørkere for dine øjne, end hqi og t5. Men for korallerne er det modsat, hvis du købte et par meter, vil du opleve at led lys giver masser af "par", som det den del af lyset korallerne bruger for at vokse. Vil skyde på din led lampe giver mere par end din hqi lampe, hvis du måler med en par måler.
Når du sammenligner lyset med øjene, skal du huske på at led lys er korte lys bølger, hvor imod hqi/t5 giver en del mere forskeligt lys bølger, der iblandt en masse lange lys bølger. Pga led er fokuseret til at give en bestemt slags lys (de korte lys bølger) virker dette lys mørkere for dine øjne, end hqi og t5. Men for korallerne er det modsat, hvis du købte et par meter, vil du opleve at led lys giver masser af "par", som det den del af lyset korallerne bruger for at vokse. Vil skyde på din led lampe giver mere par end din hqi lampe, hvis du måler med en par måler.
-
Jeg bryder lige ind da jeg skal bygge lys i næste måned. Kender i nogen der har led rør i t5 over?
- Han$en
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Maxspect 110W som jeg også selv har, levere Par værdier et stykke over 250W HQI, så ingen frygt.
Ganske vidst ser det mørkere ud for øjnene, men som StarF skriver - Det kan du ikke bruge til noget. Korallerne elsker det. Har en Porites der er gået helt amok med vækst, 40cm under lampen
Ganske vidst ser det mørkere ud for øjnene, men som StarF skriver - Det kan du ikke bruge til noget. Korallerne elsker det. Har en Porites der er gået helt amok med vækst, 40cm under lampen

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]