Jeg har dog valgt at invistere i den mindste model med modelnummeret 9410, da jeg ikke har meget mere end 200l totalt i mit system.
Herunder er lidt specifikationer på denne model:
- Recommended for aquariums up to 1,000 litres of salt water
Immersion depth of 140 to 240 mm
Dimensions without post-filter: L 250 x W 180 x H 415 mm
230 V / 50 Hz, 12 W
Water flow rate: 900 l/h
Air output: 600 l/h
Skimmer cup volume: 0.7 l
- Skummerkroppen
Tunze Hydrofoamer Silence 9410.04 pumpe
Stigrør
Silikoneslange med støjdæmper til luftindtag
Klemme til justering af luftindtag
Holder til filtersok
50 μm filtersok
Forvokset piberenser til rengøring

Rent kvalitetsmæssigt virker skummeren rimelig solid. Kroppen er lavet af hård PVC og selve pumpen vejer rimelig godt til - faktisk så meget, at skummeren vælter, medmindre man monterer "grovfilteret" på indsugningen. Dette ændrer sig dog, så snart der kommer vand i selve kroppen.
Selve samlingen af skummeren er meget let og gik problemfrit (næsten da). Selve opgaven bestod i, at skrue pumpen fast på kroppen, montere silikoneslangen med støjdæmperen på hhv. krop og pumpe, sætte skummerkoppen på plads, montere stigrør og til sidst holderen til filtersokken plus filtersokken.
Det færdige resultat:

(De hurtige vil måske lægge mærke til, at jeg har vendt holderen til filtersokken omvendt! Det er hvad man får ud af ikke at læse manualen og være lige en tand for ivrig med sit nye udstyr!)
Her er skummeren monteret i sumpen:

Jeg har dog valgt at køre uden filtersokken, da jeg kunne læste på diverse fora, at den stoppede til meget hurtigt pga. dens tæthed på 50 μm. Alternativt kunne jeg have valgt at montere en anden sok, da de fleste "almindelige" passer direkte i holderen.
Der gik desværre ikke langt tid (læs: minutter), før jeg måtte konstatere, at den såkaldte "silence"-pumpe støjede alt for meget! Den begyndte at lyde som en fårekylling og havde en meget gennemtrængende lyd, som ikke var til at holde ud at høre på. Jeg tog derfor kontakt til Tunze, som fluks anerkendte, at nogle af de allerførste pumper desværre havde en mindre defekt, som kunne forsage, at de støjede. De sendte derfor straks en ny pumpe til mig, som viste sig at være meget mere behagelig at være i rum med! Så thumbs up til Tunze's kundeservice!

Jeg satte skummeren i stikket, og den begyndte straks at lave et rigtig solidt mix af vand og luft. Jeg startede med at justere luftskruen helt i bund (mindst muligt luft). Der gik dog ikke mange minutter før jeg havde fundet ud af, at jeg ligeså godt kunne åbne helt for skruen, så skummeren trak alt det luft den kunne. Jeg har siden udelukkende kørt med denne indstilling. Ved lavere indstilling tilføres mindre luft og der kommer deraf også en større vandmængde gennem skummeren, da pumpen har mindre arbejde. Dette resulterer i at der kommer flere små luftbobler ud af udgangen end ellers. Tunze proklamerer selv, at der skulle være et minimum af luftbobler fra udgangen. Jeg må dog konstatere, at det ikke holder helt stik (se video længere nede). Det skal dog nævnes til Tunze's forsvar, at jeg ikke har monteret filtersokken, som givetvis vil eliminere størstedelen af luftboblerne.
Støjmæssigt er skummeren helt sikkert i den lavere ende, men lever nu ikke helt op til mine (høje) forventninger. Jeg havde nok sat næsen lidt for højt op efter udsagnet "extremely silent", som Tunze selv kalder den. Det skal dog nævnes, at jeg er meget fintfølende på netop dette punkt og havde et stort set lydløst setup inden tilføjelsen af skummeren. Videoen længere nede kan måske give en lille idé om støjniveauet. Til at starte med kom der en del støj fra selve skummerkoppen, da plasticen fra den "hoppede" på kroppen. Jeg løste dette ved at montere lidt luftslange rundt langs kanten på skummeren:

Skummeren performer rigtig fornuftigt og laver på mit lille system cirka 350ml pr. uge. Selve farven på "sovsen" er noget i stil med en stærk, mørk the. Tidligere benyttede jeg en Aquamedic MidiFlotor og lavede med denne cirka 100ml pr måned! Så dette må siges at være noget af en forbedring! Herunder et billede af "sovs" for cirka en uges tid:

Overordnet er jeg faktisk rigtig tilfreds med skummeren, som i skrivende stund koster 2300-2400kr hos danske forhandlere.
Ros:
- Ydelse
Let at indstille
Lavt strømforbrug
Pris
Kundeservice
Støjniveau (i den gode ende - dog ikke lydløs)
- Støj fra skummerkop (hvis "slangetricket" ikke er benyttet)
Mange luftbobler fra udgang (kan dog minimeres ved brug af filtersok)
Den første defekte pumpe
[video][/video]
Støjen på videoen lyder måske lidt voldsom, da mikrofonen jo er lige ved siden af skummeren!