spejle som reflektor
Re: spejle som reflektor
jo det gør jeg lige. Går nok igang i næste uge men tror jeg bruger t8 reflektor til min ats og pvc til lyskassen men nu må vi se.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5500 Middelfart
- Saltvand siden?: 2010
AndersGS har ret i der går lys tabt i glasset kan ikke huske den aktuelle lys transmission på et glas. som er forskelligt fra tykkelse til tykkelse.
mange af jer går op i at få "diamant glas" i jeg akvarier nemlig fordi man mister meget lys gengivelse ved det normale glas:)
hvorfor man ikke laver metal spejle vil jeg tror er fordi det vil blive meget dyrt at polere overfladen så meget op at den vil give et "rigtigt" billede tilbage. og så riser du ikke glas så let som metal
mange af jer går op i at få "diamant glas" i jeg akvarier nemlig fordi man mister meget lys gengivelse ved det normale glas:)
hvorfor man ikke laver metal spejle vil jeg tror er fordi det vil blive meget dyrt at polere overfladen så meget op at den vil give et "rigtigt" billede tilbage. og så riser du ikke glas så let som metal
Du har sikkert ret. Ved ikke om man skulle forsøge med plexi i stedet for men det koster jo også. I rsm brydes lyset jo en gang.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Jep.
Det at man har et knivskarpt spejlbillede i et alm. spejl har ikke noget at gøre med at man får meget lys reflekteret, det er kun fordi at lyset bliver sendt tilbage i samme retning.
Man får derimod mindre reflektion end man gør fra en overflade der er malet med mat hvid maling, her er lyset der reflekteres bare diffust. (En blank maling er en klarlak med hvide pigmenter, hvor der også er tab fra at lyset bliver brudt inden det rammer det der reflekterer.)
Bygger man en "firkantet" reflektor i højglans, så vil man fra en hqi få hjørne reflektioner hvor lystyrken bliver høj. Lidt alá en hulspejs effekt. Bygger man istedet af den plade man kan få som har en struktureret overflade, så får man lige så meget lys, men bedre spredning. ( fåes i jem&fix)
Man skal ikke lade sig narre af det matte look.
mvh.
Det at man har et knivskarpt spejlbillede i et alm. spejl har ikke noget at gøre med at man får meget lys reflekteret, det er kun fordi at lyset bliver sendt tilbage i samme retning.
Man får derimod mindre reflektion end man gør fra en overflade der er malet med mat hvid maling, her er lyset der reflekteres bare diffust. (En blank maling er en klarlak med hvide pigmenter, hvor der også er tab fra at lyset bliver brudt inden det rammer det der reflekterer.)
Bygger man en "firkantet" reflektor i højglans, så vil man fra en hqi få hjørne reflektioner hvor lystyrken bliver høj. Lidt alá en hulspejs effekt. Bygger man istedet af den plade man kan få som har en struktureret overflade, så får man lige så meget lys, men bedre spredning. ( fåes i jem&fix)
Man skal ikke lade sig narre af det matte look.
mvh.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
Hvad er det for en plade fra jem og fix du snakker om peder. Måske det var noget.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kalundborg
En blank overflade reflekterer meget mere lys til vores akvarier end en hvid eller mat overflade det er der ingen grund til at begynde at diskutere.
jo mere blank en overflade er jo mere reflekterer den. et spejl er en rigtig god reflektor ifølge div. sience sider på nettet og i det link jeg har smidt op er de kommet frem til at efter 10 reflekteringer imellem spejle vil der restere 90% af startstyrken i lyset.
jo mere blank en overflade er jo mere reflekterer den. et spejl er en rigtig god reflektor ifølge div. sience sider på nettet og i det link jeg har smidt op er de kommet frem til at efter 10 reflekteringer imellem spejle vil der restere 90% af startstyrken i lyset.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
De har forskellige metal plader, blankpolerede og med struktur. Vil skyde på stykker af 40x100 eller sådan noget..jesper kristensen skrev:Hvad er det for en plade fra jem og fix du snakker om peder. Måske det var noget.

Lystabet i et alm spejl er altså stort. Tjek evt med at lave lav en dobbelt reflektion mellem to spejle, der kan man se hvor meget lys der falder væk for hver gang.
Alle spejle i optisk udtyr er ikke alm glas belagte spejl, de er højglans poleret metal og DE taber næsten intet lys.
Ps. Grunden til at der er glas på et spejl er for at gøre det ridsefast.

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
Hold da op folk er ikke enige her. Har tjekket 3 ting med en lampe i dag. Pose chips, et spejl og en alm t5 reflekter. Spejlet som nr 1 posen nr.2 og reflekteren til sidst. Jeg holder på et spejl ville sparke røv i en lyskasse.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg tror du ville blive overrasket hvis du lavede PAR-målinger istedet for at holde dig til det visuelle..jesper kristensen skrev:Hold da op folk er ikke enige her. Har tjekket 3 ting med en lampe i dag. Pose chips, et spejl og en alm t5 reflekter. Spejlet som nr 1 posen nr.2 og reflekteren til sidst. Jeg holder på et spejl ville sparke røv i en lyskasse.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Har læst lidt mere på det. Skal lige få skrevet et lidt mere velbegrundet indlæg i aften, det er ikke til via mobilen..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
PederP skrev:De har forskellige metal plader, blankpolerede og med struktur. Vil skyde på stykker af 40x100 eller sådan noget..jesper kristensen skrev:Hvad er det for en plade fra jem og fix du snakker om peder. Måske det var noget.![]()
Lystabet i et alm spejl er altså stort. Tjek evt med at lave lav en dobbelt reflektion mellem to spejle, der kan man se hvor meget lys der falder væk for hver gang.
Alle spejle i optisk udtyr er ikke alm glas belagte spejl, de er højglans poleret metal og DE taber næsten intet lys.
Ps. Grunden til at der er glas på et spejl er for at gøre det ridsefast.
Whenever light reflects off a surface or mirror, a little bit of energy is lost. For a mirror, this loss is very small whereas for a surface like a piece of paper, the loss can be quite large. When a beam experiences multiple reflections, the total loss is a product of the loss for each reflection. Calculating the total loss is as simple as multiplying each of the individual losses
Read more: How to Calculate Loss on Multiple Reflections | eHow.com http://www.ehow.com/how_7784857_calcula ... z1V1Eugckl
Her er der en formel for udregningen. så slipper man for selv at prøve

Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvis man vil have det helt optimalt, så kan man bruge mylar folie. Så slipper man for tabet til glas, og får 94,5% reflektion + det er lettere at arbejde med samt billigere. Mener også i kan finde mat hvid maling der giver mere end 90%.
Her er et produkt ark for mylar: http://mws9.3m.com/mws/mediawebserver.d ... 4aV2JJJJI-
Her er et produkt ark for mylar: http://mws9.3m.com/mws/mediawebserver.d ... 4aV2JJJJI-
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Kender ikke produktet men det kunne da være spændene at vide om det var noget der kunne bruges til akv lamper.PederP skrev:Hvis man vil have det helt optimalt, så kan man bruge mylar folie. Så slipper man for tabet til glas, og får 94,5% reflektion + det er lettere at arbejde med samt billigere. Mener også i kan finde mat hvid maling der giver mere end 90%.
Det der er i det er at Lyset skal rettes i retning af bunden og ikke reflekteres som et difust lys der forsvinder ud i alle vinkler.
Hvis det var tilfældet tror jeg at eks.vis ati og giesemann ville spare rigtigt mange penge og bruge matte hvide reflektorer istedet for dyre polerede reflektorer.
Hvis jeg stod på en øde ø og skulle signalere til et skib 1-2 km væk ville jeg hellere ha et spejl end et stykke hvidt plastik.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
Det kommer helt an på om man ønsker at blive setHvis jeg stod på en øde ø og skulle signalere til et skib 1-2 km væk ville jeg hellere ha et spejl end et stykke hvidt plastik.

Det kunne jo være man var havnet imellem 72 jomfruer

Steen
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Altså mylar er ikke mat, det er praktisk talt en rulle spejl uden glas. Og ja det kan bruges og er brugt i akvarie reflektorer. Selvfølgelig skal man bruge metal og ikke folie til hqi. Men det er perfekt til at beklæde lyskassen.kenneth145 skrev:Kender ikke produktet men det kunne da være spændene at vide om det var noget der kunne bruges til akv lamper.PederP skrev:Hvis man vil have det helt optimalt, så kan man bruge mylar folie. Så slipper man for tabet til glas, og får 94,5% reflektion + det er lettere at arbejde med samt billigere. Mener også i kan finde mat hvid maling der giver mere end 90%.
Det der er i det er at Lyset skal rettes i retning af bunden og ikke reflekteres som et difust lys der forsvinder ud i alle vinkler.
Hvis det var tilfældet tror jeg at eks.vis ati og giesemann ville spare rigtigt mange penge og bruge matte hvide reflektorer istedet for dyre polerede reflektorer.
Hvis jeg stod på en øde ø og skulle signalere til et skib 1-2 km væk ville jeg hellere ha et spejl end et stykke hvidt plastik.
Jep, ati og gieseman bruger polerede reflektorer og ikke spejl

Med det er jo ikke det det handler om. Spejl har ca. dobbelt så stort lystab ved reflektion som poleret metal/mylar.
Kan ikke se sammenhæng mellem signalspejl og at få mest muligt lys i kassen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Som lovet.AndersGS skrev:Har læst lidt mere på det. Skal lige få skrevet et lidt mere velbegrundet indlæg i aften, det er ikke til via mobilen..
Det handler om at få lyset til at ramme vandet i en vinkel mindre end 20 grader, er vinklen større reflekteres lyset blot på vandets overflade.
Selve reflektoren der sidder i lampen bør være lavet af mylar eller lign. som peder er inde på. Fordelen er at lyset ikke skal rejse gennem glasset flere gange for at nå vandoverfladen.
Jeg har tegnet og regnet lidt, det er bare hurtigt skribleri, så lad være med at flue****** det. Det er ikke meningen at det skulle være præcist til mindste komma, men blot illustrere problemet.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Lige det kan jeg så ikke se har noget med spejles evne til at reflektere. Det er jo noget helt andet det er jo reflektorens udformning det der. det kunne jo ordnes ved at lave reflektoren af glas trimler og forme dem som eks.vis ati`s
Der er intet der tyder på at spejle er dårlige til at reflektere. har ikke set nogen udregninger der underbygger dette, tvært imod.
jeg har for sjov sat et spejl under 250w hqi og kan kun sige lad være med at kigge i det
hvis det er dårlig reflektion så vil jeg nødigt se ind i noget der er godt
Der er intet der tyder på at spejle er dårlige til at reflektere. har ikke set nogen udregninger der underbygger dette, tvært imod.
jeg har for sjov sat et spejl under 250w hqi og kan kun sige lad være med at kigge i det

Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..