spejle som reflektor
spejle som reflektor
Har nogen egentligt prøvet at bruge spejle som reflektor i deres lyskasser?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: spejle som reflektor
Det tror jeg ikke. Den simple grund er at lyset brydes x2 gennem glasset, så der ryger en hel del effekt derved.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Troede da bare det var et plus, men åbenbart ikke.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Nej for pokker! Du mister jo noget der ligner 30 % lys gennem glasset.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
Det skal jo heller ikke gå igennem glasset, men reflektere på det.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Jeg har for sjov hængt et spejl op på min låge i mit ATS - om det virker eller ej har jeg ingen anelse.
Dog er her et råd: køb bowle reflektorer fra starten! Jeg har fået "tæsk" 100 gange Af SM fordi jeg ikke har dem på mit setup - og nok derfor mit ATS ikke spiller 100 procent endnu. Så de står øverst på far hers liste.
Dog er her et råd: køb bowle reflektorer fra starten! Jeg har fået "tæsk" 100 gange Af SM fordi jeg ikke har dem på mit setup - og nok derfor mit ATS ikke spiller 100 procent endnu. Så de står øverst på far hers liste.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det er jo ikke glasset der "spejler" - men beklædningen bag på spejlet, så lyset skal igennem glasset til den reflektive beklædningen, og derefter tilbage igen gennem glasset. Så Anders har helt ret, det er 2x gennem glassetjesper kristensen skrev:Det skal jo heller ikke gå igennem glasset, men reflektere på det.

nååååå ja det er rigtigt nok.
Hvad er boele reflektorer for noget? Et link måske.
Hvad er boele reflektorer for noget? Et link måske.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Alm. reflektorer er fx. højglans poleret metal eller forkromet metal, der er der ikke noget nævneværdigt tab.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
hvad med at bruge staniol uden at krølle det formeget og den blanke side udaf...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
Ja det tænkte jeg også på. Så ville jeg pudse kassen hvor det skulle på helt fint og så bruge en spraylim så det binder godt. En plastik spartel kunne bruges for at få det helt glat.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Har prøvet det. Det gik totalt i opløsning grundet saltspray..Anders månsson skrev:hvad med at bruge staniol uden at krølle det formeget og den blanke side udaf...
Men for at få det optimale ud af reflektorer skal man jo kigge lidt på vinklerne man laver dem i.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kalundborg
Hvis spejle er så dårlige til at reflektere lys.... Hvorfor bruges de så til Eks. spejlrefleks kameraer og kikkerter der kan se langt ud i rummet ved at reflektere en lille bitte lysmængde til øjet...Bare en tanke...
Staniol er som Anders siger ubrugeligt som reflektor det er alu og det irrer ved det mindste kontakt med saltvands vandsprøjt. Indersiden i en kims chips pose derimod er meget mere blank og er af plast den kan tåle det,
det er dog i noget mindre stykker..
Staniol er som Anders siger ubrugeligt som reflektor det er alu og det irrer ved det mindste kontakt med saltvands vandsprøjt. Indersiden i en kims chips pose derimod er meget mere blank og er af plast den kan tåle det,
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Spejlrefleks kameraer anvender jo kun spejlet når de ikke tager billeder, ved billedtagning er spejlet jo oppe..kenneth145 skrev:Hvis spejle er så dårlige til at reflektere lys.... Hvorfor bruges de så til Eks. spejlrefleks kameraer og kikkerter der kan se langt ud i rummet ved at reflektere en lille bitte lysmængde til øjet...Bare en tanke...
I teleskoper der anvender spejle gør det i stedet for linser, så "prisen" i lys er det samme (eller faktisk mindre). Plus at teleskopspejle er meget tynde

- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
en enden grund til det undrer mig er at når jeg ser mig selv i et spejl så er jeg eller andet knivskarpt pga. spejlet kaster lyset tilbage til mine øjne. hvis jeg gør det samme på en poleret metalflade eks. vis en reflektor så er det knapt så skarpt det må jo være fordi spejlet reflekterer bedre eller...???Hougaard skrev:Spejlrefleks kameraer anvender jo kun spejlet når de ikke tager billeder, ved billedtagning er spejlet jo oppe..kenneth145 skrev:Hvis spejle er så dårlige til at reflektere lys.... Hvorfor bruges de så til Eks. spejlrefleks kameraer og kikkerter der kan se langt ud i rummet ved at reflektere en lille bitte lysmængde til øjet...Bare en tanke...
I teleskoper der anvender spejle gør det i stedet for linser, så "prisen" i lys er det samme (eller faktisk mindre). Plus at teleskopspejle er meget tynde
jeg ved det ikke det undrer mig bare at man laver spejle af glas hvis de ville være bedre i metal
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Ifølge en glaremester er der over 90% reflektering i et godt spejl bedre kan fåes men er dyrre. 95% og derover er meget meget dyrt
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Spejle er af metal, metal der kemisk er lagt på et glasstykke, i gamle dage brugte man sølvnitrat, nu anvendes der aluminium.kenneth145 skrev:jeg ved det ikke det undrer mig bare at man laver spejle af glas hvis de ville være bedre i metal
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Hvis du skulle bruge samme spejle som man bruger til de teleskoper ville det blive en meget meget dyr reflektor.kenneth145 skrev:Hvis spejle er så dårlige til at reflektere lys.... Hvorfor bruges de så til Eks. spejlrefleks kameraer og kikkerter der kan se langt ud i rummet ved at reflektere en lille bitte lysmængde til øjet...Bare en tanke...
Faktisk bruger man nogle steder kviksølv som man centrifugere - det er vist den reneste gengivelse af lys.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Tror ikke en glaremester sælger spejle til teleskoper. han snakker om helt alm spejle.AndersGS skrev:Hvis du skulle bruge samme spejle som man bruger til de teleskoper ville det blive en meget meget dyr reflektor.kenneth145 skrev:Hvis spejle er så dårlige til at reflektere lys.... Hvorfor bruges de så til Eks. spejlrefleks kameraer og kikkerter der kan se langt ud i rummet ved at reflektere en lille bitte lysmængde til øjet...Bare en tanke...
Faktisk bruger man nogle steder kviksølv som man centrifugere - det er vist den reneste gengivelse af lys.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Præcis. men hvorfor komme glas foran?? hvis det nedsætter tilbageskinnet? en oppoleret metalplade eller en Forkromet plade burde ifølge jeres udsagn være bedre som spejl end et alm spejl. Hvilket jeg som Rustfast klejnsmed blankt kan afvise. og alle andre der har set sig selv i et stålspejl vil nok gi mig ret.Hougaard skrev:Spejle er af metal, metal der kemisk er lagt på et glasstykke, i gamle dage brugte man sølvnitrat, nu anvendes der aluminium.kenneth145 skrev:jeg ved det ikke det undrer mig bare at man laver spejle af glas hvis de ville være bedre i metal
Idet der ikke er nogen afstand imellem spejlbeklædningen og glasset så mener jeg altså at kunne huske fra fysik timerne at der ikke er noget nævneværdigt tab af lys i et spejl og at feks. en laser kan sendes meget meget langt afsted med spejle uden at tabe nævneværdigt styrke når den reflekteres.
Hvis den skulle tabe 30% skulle en lysstråle forsvinde stort set forsvinde efter 6-7 gang den reflekteres i et spejl.
Og så mener jeg også at kunne huske at et spejl reflekterer fra overfladen og ikke fra bagsiden hvorfor overfladen på glasset har en meget stor betydning for reflektionsstyrken jo finere jo bedre. netop derfor er teleskop spejle specialpolerede.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Et teleskopspejl reflekterer vha. en aluminisering, som er lagt på forsiden af "spejlet".
Det gælder både for alm. newtonske spejlteleskoper, hvor hovedspejlet er et parabolslebet stykke glas (som i øvrigt er overraskende tykt, da det skal være så stabilt som muligt) og sekundærspejlet er et helt fladt, tyndt stykke glas og for alle andre spejlteleskoper, som Schmitt-Cassegrain o.l.
/Kim
Det gælder både for alm. newtonske spejlteleskoper, hvor hovedspejlet er et parabolslebet stykke glas (som i øvrigt er overraskende tykt, da det skal være så stabilt som muligt) og sekundærspejlet er et helt fladt, tyndt stykke glas og for alle andre spejlteleskoper, som Schmitt-Cassegrain o.l.
/Kim
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Så er det nok ikke alm. glas, men kvartsglas. Det tager ikke så meget lys, som alm. glas. Dog tror jeg ikke du kan bruge sammenligningen med laser.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
Jeg kan nu heller ikke se hvorfor man ikke ville kunne bruge spejle som reflektor? Ellers ville poser fra chips som Kenneth skriver være fine til jobbet.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Spændende debat, men hvad med at prøve det af i en rum tid, helt dårligt kan det vel ikke være - og så lån en god reflektor af en eller anden der har en i overskud?! 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Fedt!
Det glæder jeg mig til at høre om!
Det glæder jeg mig til at høre om!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
hvis man nu skulle lave en eflector af alu staniol, så skal man vel bare sørge for der ikke kommer sprøjt op på den... f.eks en plexiplade!
Det må da være det nemmeste og med samme resultat!
Det må da være det nemmeste og med samme resultat!
Ja jeg tror også det ville virke. Tænkte på at skære et pvcrør over på midten og så fore det med posen fra en pose chips.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ja det krøller heller ikke så let som alu staniol. Kan du ikke tage billeder og ligge ind under DIY? Jeg skal igang med en ny ATS til efteråret (NU), så kunne godt bruge lidt inspiration...