Gerne erfaringer og gode agumenter XD
på forhånd tak

Eller som Hougaard er inde på: Et godt gammeldags belyst refugium med markoalger- så er der ingen problemer om overdosseringer og døde koraler/fisk. Næringsstofferne bliver spist af algerne og der er masser af pods til koralerne.CasperOJ skrev:Okay lyder godt men så må valget være mellem VSV eller Biopellets og hvis jeg nu har forstået det rigtigt.
Jeg er i samme båd. Kører et meget stort anlæg med biopellets og fodrer fiskene rigtig meget op til 3 gange om dagen. Nitraten kan ikke engang måles med en højsensitiv test fra redsea pro serien. Phosphaten holdes umidelbart nede men fjerne den ikke helt. Ligger på 0.15 i phosphat. Men da det er et fish only akvarie så er jeg egenligt ligeglad med phosphaten.nielsk skrev:Hos mig kører pellets bare fantastisk - jeg vil ikke bruge andet. Jeg høster dog også masser af caulerpa og kører med fosfatbinder
Xuan og Nielsk startede i biopelletes op på en speciel måden?xuan skrev:Jeg er i samme båd. Kører et meget stort anlæg med biopellets og fodrer fiskene rigtig meget op til 3 gange om dagen. Nitraten kan ikke engang måles med en højsensitiv test fra redsea pro serien. Phosphaten holdes umidelbart nede men fjerne den ikke helt. Ligger på 0.15 i phosphat. Men da det er et fish only akvarie så er jeg egenligt ligeglad med phosphaten.nielsk skrev:Hos mig kører pellets bare fantastisk - jeg vil ikke bruge andet. Jeg høster dog også masser af caulerpa og kører med fosfatbinder
Xuan
Har du koraller skal du starte med 1/4 del og og tilføj yderligere 1/4 del ca 10 dage senere og fortsæt derud af. Når dine værdier er faldet ned til 0 så nøjes med den dosis som er til strækkelig. Har du for stærkt flow i din reaktor virker det ikke. har du for lavt flov virker det heller ikke. Præcis som et svovlfilter. Biopellets blive ædt op af baktererne efterhånden hvor af du bare tilføjer en smule mere, men det er meget mere drøjt og nemmere end et svovlflter. Den eneste grund til at folks koraller er døde er at de startet med fuld dosis der kan gøre vandet mælkehvidt fra bakterieopblomstringen. Så er bedst at starte forsigtigt, så koralerne også kan vænne sig til den renere vandskift.8220 skrev:Xuan og Nielsk startede i biopelletes op på en speciel måden?xuan skrev:Jeg er i samme båd. Kører et meget stort anlæg med biopellets og fodrer fiskene rigtig meget op til 3 gange om dagen. Nitraten kan ikke engang måles med en højsensitiv test fra redsea pro serien. Phosphaten holdes umidelbart nede men fjerne den ikke helt. Ligger på 0.15 i phosphat. Men da det er et fish only akvarie så er jeg egenligt ligeglad med phosphaten.nielsk skrev:Hos mig kører pellets bare fantastisk - jeg vil ikke bruge andet. Jeg høster dog også masser af caulerpa og kører med fosfatbinder
Xuan
Evt med mindre dosering af biopellets end anbefalet? 250 ml istedetfor 1000 ml i et hug og så tilføje lidt af gangen eller...
Håber at kunne trække på jeres erfaringer her ;=)
Ikke korrekt Hansen..Han$en skrev:Rowa og pellets er lige om hjørnet hos mig også.. Pellets er guld værd hvis man læser posen, starter forsigtigt ( i kørende systemer ) og ikke forventer at de kan trylle..
De virker i grove træk som en form for selvdoserende VSV