ATS vs Biopel.

Forum for generel snak omkring saltvand.
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

ATS vs Biopel.

Indlæg af CasperOJ »

Hey skal til at starte et 470l hjørne op og tænkte på hvad der ville være best at køre med ATS eller Biopel.
Gerne erfaringer og gode agumenter XD
på forhånd tak :beer:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: ATS vs Biopel.

Indlæg af Hougaard »

Jeg ville vælge at køre uden nogen af delene, et god gammel refugium med makroalger er stadigvæk min favorit.

Hvorfor?

Biopellets: Har hørt for mange mærkelige historier som har det til fælles at der er døde koraller indvolveret.

ATS: Er i mine øjne blot besværlige alger plus det vil give mere fordampning end et (evt. overdækket) refugie.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Der er jo også et alternativ der hedder VSV :y
Mvh Tobias
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

jeg kører vodka. er klart billigst efter min mening og har hos mig fået nitraten ned fra ~70 til 0

jeg har også refugium i min sump der er dog ingen alger i pt, har også indkøbt vertex filter og biopellets men ser ingen grund til af bruge det når nu vodkaen virker :) (spare en pumper der skal kørt 24/7)
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

Hougaard: er også det jeg gør nu men vil prøve noget andet der ikk skal være alt for krævende.
Moente: ja kunne jo være men syntes at vsv kan være lidt mere krævende end biopellets men har ikk prøvet det kun hvad jeg har læst mig til:D
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

jeg startede med af dosere vodka 1 gang om dagen, senere 2 også til sidst 3 gange om dagen. det blev jeg træt af gøre manuelt så idag kører det på min GHL doseringsmaskine. :) det er sku let :)
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

Lyder dejligt nemt men skal man ikk konstant måle værdierne når man køre VSV eller er 1-2 gange om måneden nok;D
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

jeg måler næsten aldrig :?
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

Okay hvad er næsten aldrig eller ligger du ikk mærke til det pga. du dosere med maskine? og har du oplevet noget tilklistring af din GHL doseringsmaskine har læst et par tråde og lyder som om at det kan forkomme men om det bare er noget folk tror eller om de selv har prøvet det er svært at vide så hvad har du oplevet.
Tak for de fine svar indtil videre :beer: :W
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Det er kun med VSV man kan opleve tilklistrede slanger, ikke når man kun doserer vodka :)
Mvh Tobias
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

hehe kan der være noget om men tænkte nu på vsv så bare ikk lige der at der stod vodka :y
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg begynder selv på vodka meget snart, og der påtænker jeg også at købe en GHL doseringsmaskine, så jeg ikke behøver at give et shot manuelt hver dag. Nemmere bliver det vist ikke. Doseringen skal bare justeres ind over noget tid, men bagefter skal man bare sætte sig tilbage og nyde det :)

Man skal dog nok lige følge op på værdierne med jævne mellemrum for at sikre at doseringen er som den skal være.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Jeg målte f.eks lige min pH igår for første gang siden jeg startede dette akvarie op.. Nitrat måler jeg måske en gang om måneden..

Vodkaen klistre ikke men slanges skal holdes oven vandet da det ellers skabes en bakterie ophobning på den
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

Okay lyder godt men så må valget være mellem VSV eller Biopellets og hvis jeg nu har forstået det rigtigt.
VSV kan være farlig at overdosere og det kan give iltmangel og slim hvis det sker der udover kan det tilklistre slanger og dosering maskiner og ph kan falde. Det tager No3 No2 og fosfat og det skal doseres mit i din lystændningstid for at det ikk skal gå for meget udover din ph, ret mig hvis jeg tager fejlXD
Biopellets kan også være farlig i starten hvis man har et akvarie med levende i da værdierne bliver bedre for hurtig og KH kan falde og resultere i koral død, der udover kan pellets klistere fast i en reaktor, ellers når de er kørt ind kan vist ikk overdosere. Det tager No2 og No3 men vidst ikke fosfat hvis jeg har forstået rigtig ret mig endlig hvis det er noget l..t jeg lukker ud hehe :W :beer:
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Biopellets kan også overdoseres ihvertfald mener jeg a have læst det her på siden..

Men i bund ìg grund er det meget ala det sammen med begge ting jeg kører rowa ved siden a mint vodka da jeg ikke sys det tager alt po4?!
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

ja men mener det kun er i starten pga værdierne ændre sig for hurtig
er også det jeg er nået frem til men hvad der er nemmest kan jeg ikke helt finde ud af hehe
kan det ikk være fordi du kun dosere vodka og ikk eddike og sukker kunne jo godt være at der var noget i det der tager po4;D
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

CasperOJ skrev:Okay lyder godt men så må valget være mellem VSV eller Biopellets og hvis jeg nu har forstået det rigtigt.
Eller som Hougaard er inde på: Et godt gammeldags belyst refugium med markoalger- så er der ingen problemer om overdosseringer og døde koraler/fisk. Næringsstofferne bliver spist af algerne og der er masser af pods til koralerne.
Det har altid virket upåklageligt og gør det stadig :wink:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

hehe ja er jo også det jeg har nu men med tanker om at have mange fisk og nok også kommer til at fodre godt så vil det nok være godt at køre med noget ekstra:)
Sådan som mit akvarie ser ud nu dog et gammel billede taget med mobil og efter jeg har været væk fra det en månede hvor skummer gik i stykker efter en uge så på billede ser hvad tre uger uden skummer gør hehe men mine koraller er blevet støre og jeg døjer lidt med de sidste alger. men har nu aldrig skifte vand i det så kunne være man skulle det så de sidste alger kan komme væk;D
Vedhæftede filer
IMAG0222[1] (2).jpg
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

ser sku okay ud må jeg sige :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hos mig kører pellets bare fantastisk - jeg vil ikke bruge andet. Jeg høster dog også masser af caulerpa og kører med fosfatbinder
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
xuan
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af xuan »

nielsk skrev:Hos mig kører pellets bare fantastisk - jeg vil ikke bruge andet. Jeg høster dog også masser af caulerpa og kører med fosfatbinder
Jeg er i samme båd. Kører et meget stort anlæg med biopellets og fodrer fiskene rigtig meget op til 3 gange om dagen. Nitraten kan ikke engang måles med en højsensitiv test fra redsea pro serien. Phosphaten holdes umidelbart nede men fjerne den ikke helt. Ligger på 0.15 i phosphat. Men da det er et fish only akvarie så er jeg egenligt ligeglad med phosphaten.

Xuan
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af 8220 »

xuan skrev:
nielsk skrev:Hos mig kører pellets bare fantastisk - jeg vil ikke bruge andet. Jeg høster dog også masser af caulerpa og kører med fosfatbinder
Jeg er i samme båd. Kører et meget stort anlæg med biopellets og fodrer fiskene rigtig meget op til 3 gange om dagen. Nitraten kan ikke engang måles med en højsensitiv test fra redsea pro serien. Phosphaten holdes umidelbart nede men fjerne den ikke helt. Ligger på 0.15 i phosphat. Men da det er et fish only akvarie så er jeg egenligt ligeglad med phosphaten.

Xuan
Xuan og Nielsk startede i biopelletes op på en speciel måden?
Evt med mindre dosering af biopellets end anbefalet? 250 ml istedetfor 1000 ml i et hug og så tilføje lidt af gangen eller...

Håber at kunne trække på jeres erfaringer her ;=)
Brugeravatar
xuan
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af xuan »

8220 skrev:
xuan skrev:

Xuan
Xuan og Nielsk startede i biopelletes op på en speciel måden?
Evt med mindre dosering af biopellets end anbefalet? 250 ml istedetfor 1000 ml i et hug og så tilføje lidt af gangen eller...

Håber at kunne trække på jeres erfaringer her ;=)
Har du koraller skal du starte med 1/4 del og og tilføj yderligere 1/4 del ca 10 dage senere og fortsæt derud af. Når dine værdier er faldet ned til 0 så nøjes med den dosis som er til strækkelig. Har du for stærkt flow i din reaktor virker det ikke. har du for lavt flov virker det heller ikke. Præcis som et svovlfilter. Biopellets blive ædt op af baktererne efterhånden hvor af du bare tilføjer en smule mere, men det er meget mere drøjt og nemmere end et svovlflter. Den eneste grund til at folks koraller er døde er at de startet med fuld dosis der kan gøre vandet mælkehvidt fra bakterieopblomstringen. Så er bedst at starte forsigtigt, så koralerne også kan vænne sig til den renere vandskift.
Jeg bruger desuden heller ikke Aktiv kul da biopellets har gør vandet krystal klart.
Forummet har mange kritikere som kan hurtigt danner sig en negativ holdning over for et produkt så snart der er nogen der har brugt brugt det forkert selvom en vare der faktisk virker fremragende.
CasperOJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af CasperOJ »

ja tror også det bliver biopellets og da jeg starter op kan den bare få fuld hammer hehe har jo ikk noget levende udover LS :D
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Jeg havde problemer med koraldød, dengang jeg prøvede biopellets, så jeg skiftede tilbage til rowaphos. I mit fremtidige akvarium vil jeg starte ud med biopellets, og vil stadig bruge rowaphos :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Rowa og pellets er lige om hjørnet hos mig også.. Pellets er guld værd hvis man læser posen, starter forsigtigt ( i kørende systemer ) og ikke forventer at de kan trylle..

De virker i grove træk som en form for selvdoserende VSV :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Han$en skrev:Rowa og pellets er lige om hjørnet hos mig også.. Pellets er guld værd hvis man læser posen, starter forsigtigt ( i kørende systemer ) og ikke forventer at de kan trylle..

De virker i grove træk som en form for selvdoserende VSV :happy:
Ikke korrekt Hansen.. :beer: Du skal selv styre mængden af biopellets. jeg kører pt med 300 ml biopellets har været oppe på 800 men der fik jeg problemer der var vandet for rent... eller ihvertfald for næringsfattigt. hvilket især kunne ses på mine lps koraller, skiver og min ir grønne sacrophyton.

De har kørt upåklageligt hos mig uden at klumpe eller andet siden jeg puttede dem i for over et år siden det eneste jeg har gjort er at fjerne en del af dem efterhånden.

Men du har helt ret gør som der står på posen udover at tro på at det er selvjusterende og ikke kan overdoseres.. :GO
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af 8220 »

Hej Kenneth

Hvor mange ml startede du med?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Kenneth, læs nu lige det jeg skriver.. ;)

Skriver jo netop at det i grove træk er selvdoserende, og at man skal læse på posen inden man går i krig.. Dit indlæg uddyber kun det mit henviser til posen omkring :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg startede med 200 og øgede langsomt op til 800 ml. Hvilket var alt for meget så jeg er begyndt at minimere således at jeg igen får en lige akkurat målbar nitrat. og er pt nede på 350 ml uden at kunne måle noget endnu.

Hansen. vi er enige.. det er som selv doserende vsv.

Jeg mener bare at de ikke er selv justerende så følger man posen så får man overdoseret...
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"