ID af krabbe

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

ID af krabbe

Indlæg af chrislolk »

Hej alle på SF!

Jeg passer pt. Peters1's RSM130 mens han er på ferie i Rhodos. Var forbi i dag og ryddede lidt op i hans balje da jeg fandt denne krabbe under en af hans koraller. Fik den lokket frem med lidt frostfoder og fangede den, da jeg ikke aner hvad det er for en slags.

Nogen der kan se, hvad det er for en og om den er skadelig eller god at have. Hvis den ikke kan gå sammen med snegle, koraller osv., har jeg en sump den kan være i og være skraldemand dernede - hvis den altså egner sig til det!
IMG_4109.JPG
IMG_4107.JPG
Har prøvet at undersøge lidt på nettet og synes umiddelbart, at den minder mest om disse arter:

http://www.reeflex.net/tiere/3371_Pilum ... 761%29.htm

http://www.reeflex.net/tiere/3262_Pilodius_sp.2.htm

Håber der er nogle, der kan hjælpe mig! Har aldrig fanget en krabbe før, så jeg er på bar bund!

Det skal lige siges, at Peter tidligere har haft en Acropora koral med en krabbe i. Koralen døde for lidt tid siden, da hans temperatur blev alt for høj. Kan det være krabben derfra, som er flygtet??? Mener dog ikke, at den krabbe så sådan ud!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ID af krabbe

Indlæg af ole kekkonen »

Hej Chris det kunne god ligne pilodius sp har lige googlet billederne ligner hinanden og det ligner krabben er i gruppen xanthidae der ikke må betegnes som reefsafe.Krabber kan ændre udseende og det gør de når de skifter ham små detaljer men vigtig karakteristika skælner længden mellem pigge på skjoldet samt relative længder på sammen hængende segmenter så oddsene er små at finde det rigtige navn på krabben.
prøv at se om du kan finde forskellen mellem porcelæns krabber og ægte krabber ( tre par ben og fire par gående ben) når man kan putte en ægte krabbe i en gruppe er det lige til at vide hvordan dyret teer sig.
Senest rettet af ole kekkonen søn 7. aug 2011 19:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Hej Ole,

Tak for svaret. Krabben har fire par ben (Eller kun tre på den ene side, men går ud fra den har mistet det på et tidspunkt!), så mon ikke det er en ikke reefsafe xanthidae krabbe??

Hvad er dommen så over den?? Skal den bare dø, eller ville den gøre det godt i min sump, hvor den kan gå alene og rydde op??
Med venlig hilsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

at den har smidt eller frigjort sit ben er et nyttig egenskab at unddrage sig rovdyr,
men hvad mener du med at rydde op?alt du smider i baljen forbliver der medmindre du trækker det ud igen på en eller anden måde.
du kan sagtens beholde krabben i et special akvarie for at kigge på den de er intresante dyr og bliver det en rigtig god kæledægge ender du jo nok med at forkæle den med et større hjem da de jo bliver store med tiden også
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

ole. skrev:at den har smidt eller frigjort sit ben er et nyttig egenskab at unddrage sig rovdyr,
men hvad mener du med at rydde op?alt du smider i baljen forbliver der medmindre du trækker det ud igen på en eller anden måde.
du kan sagtens beholde krabben og kigge på den de er intresandte dyr og bliver det en rigtig god kæledægge ender du jo nok med at forkæle den med et større hjem da de jo bliver store med tiden også
Tænkte, at den kunne gå i mit refugium og spise detritus og foderrester. Ved ikke om den vil skade mere end den vil gavne dernede??
Med venlig hilsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil helt klart ungå rovdyr i mit refugie,men refugie betyder forskelligt for hvem der har det og hvad det måtte gøre godt for
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Okay. Krabben ryger ud så!

Tak for hjælpen, Ole. Dejligt med din expertviden!!

Hvordan slår jeg den ihjel på den mest skånsomme måde??
Med venlig hilsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

put den i fryseren med lidt havvand så sover den stille og roligt ind