Som det måske er jer bekendt, så roder jeg med koldt saltvand.
Her i den varme tid har mit kar ikke haft det godt fordi det absolut ikke var koldt, men svingede mellem 20-27 gr C.

Det problem er nu løst med jordkøling:
Jeg har gravet en 60 cm dyb rende i græsplænen og lagt ca 25 m PEX gulvvarmerør i en dobbeltsløjfe i bunden af renden.
Røret er 20 mm udvendigt og 16 mm indvendigt, total længden er 30 m. Det rummer mellem 4 og 5 L vand.
Der sidder en MoZoo 800 L/t PH i mit overløb, som er forbundet til kølerøret med et stykke cykelslange!!! Det var det eneste jeg havde i huset som kunne klemmes fast på både røret (20mm) og studsen på PH'et (14mm).

Den anden ende af røret har også en stump cykelslange så den giver en blød stråle retur i selve karret.
Da jeg havde fyldt røret med et målebæger, satte jeg slangen på og tændte PH'et. Det gurglede men da jeg havde trykket et par gange på cykelslangen kom luften igennem og der kom vand ud i karret. Ikke så meget som jeg håbede, men kun 70 L/t (målt på den tid det tog at fylde 1 L i målebægeret).
Efter ½ times kørsel målte jeg temperaturen i udløbet og til min store glæde var det 2 gr C lavere end vandet i karret.
Efter 2 timer "bøvsede" det pludselig kraftigt fra slangen og nu væltede vandet ud - der havde samlet sig en stor luftblære i røret som bremsede vandet og den kom nu ud.
Nu kører der 280 L/t gennem røret, og temperaturen ligger på 18 gr C i karret.
Jeg har kun dækket 10 cm ler/jord over røret (og har selvfølgelig glemt at tage billeder inden jorden blev langt på) så det bliver endnu koldere når renden bliver fyldt helt op igen.
Konklusion:
Kølesystemet virker efter hensigten.
MoZoo laver PH'er der lever fuldt op til deres egne data (Løftehøjde 1,3 m på 800 L/t udgaven).
Det virker jo også som varmerør om vinteren, så karret kan holdes frostfrit.
Jeg er jublende glad - og skal ikke til at investere i en dyr strømsluger! :ele: