Hvad sker der for hobbyen??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad sker der for hobbyen??
Hvad er det der sker i øjeblikket med hobbyen??
Der er rigtig mange, flere end sædvanligt der lukker ned. Hvorfor??
Jeg lukkede selv ned, dels fordi jeg fik det der eksem, og så også lidt at jeg følte at jeg var kommet til vejs ende for nu.
Jeg lukkede selv ned, dels fordi jeg fik det der eksem, og så også lidt at jeg følte at jeg var kommet til vejs ende for nu.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9610 Nørager
- Saltvand siden?: 2009
Re: Hvad sker der for hobbyen??
Det trist så sandt men jeg holder fast & håber at blive rigtig god til saltvand en dag 

- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Jeg synes jeg oplever den samme trend hver sommer, men enig det er slemmere i år
- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5220 Odense SØ
- Saltvand siden?: 2010
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2000
It's_the_economy,_stupid
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... my,_stupid
Saltvandshobbyen er ren luksus, og det viger i nedgangstider for "økonomisk ansvarlighed".

Saltvandshobbyen er ren luksus, og det viger i nedgangstider for "økonomisk ansvarlighed".

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Måske finanskrise, måske blot sæsonudsving.
Min mening er dog at de fleste som lukker ned ikke har fået det til at køre tilfredstillende.
Så skal eksem, sygom og flytning etc trækkes fra, men jeg ser alt for mange som fylder baljen inden indkøringsfasen er overstået.
Dygtige butikker, og forummet er derfor vigtigere end nogensinde før - således at folk får råd og vejledning, og bliver i vores hobby.
Blot min mening.
Mvh
Peder
Min mening er dog at de fleste som lukker ned ikke har fået det til at køre tilfredstillende.
Så skal eksem, sygom og flytning etc trækkes fra, men jeg ser alt for mange som fylder baljen inden indkøringsfasen er overstået.
Dygtige butikker, og forummet er derfor vigtigere end nogensinde før - således at folk får råd og vejledning, og bliver i vores hobby.
Blot min mening.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- DennisBS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2007
jeg lukker selv, pga huskøb, men så snart jeg er på plads i det nye hus regner jeg da med at starte op igen..
man kan jo ikk rigtig undvære det.. 

viewtopic.php?t=6596 (mit første nano)
viewtopic.php?f=91&t=30685 (nuværende nano)
http://magicreef.dk/index.php?cat=10008
viewtopic.php?f=91&t=30685 (nuværende nano)
http://magicreef.dk/index.php?cat=10008
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
ja som i er inde på, mewn man skal også huske på at mange nye tror desværre at det er nødvendigt, med al den teknik og ledlys osv. så begynder det og blive alt alt for dyrt - men det behøver det jo ikke, men læser man meget f.eks. her på sf. så tror folk det måske, og så vælger mange et stå af.
ikke mindst, går der jo rygter om at strømmen stiger meget
ikke mindst, går der jo rygter om at strømmen stiger meget

Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
tror du har ret Peder
Har self en del problemmer med min indkørelse. og endnu ikke haft et saltvands akvarie som har kørt 100%
Skulle jeg vælge at lukke ned igen. så var det for at vælge ferskvand.
er et velkørende akvarie = et dyrt akvarie ??
Har self en del problemmer med min indkørelse. og endnu ikke haft et saltvands akvarie som har kørt 100%
Vores nye 720 liters indbygget.
viewtopic.php?f=94&t=69187
De gamle
viewtopic.php?f=93&t=52145
viewtopic.php?f=92&t=47241&p=460577#p460577
De gamle
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
nej - det behøver det ikke at være, bare man kan begrense sig, og ikke tro det er som ferskvand, for det er det ikke.jacobfisk skrev:tror du har ret Peder
Mvh. Lars Steen
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
kan nemt få et smukt fiske akvarie, men et koral- akvarie, det har aldrig lykkes for mig.
det er der jeg tror penge spiller meget ind.
det er der jeg tror penge spiller meget ind.
De gamle
De gamle
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hej Jacob,jacobfisk skrev:tror du har ret Peder
Det kommer helt an på hvad man vil. Hobbyen koster mere end normal fersk and, men man kan komme langt for små midler.
Køb et akvarie i en rimelig størrelse på små 2-300 l, og kom lidt skummer, puwmpe og t5 rør over, så kan man holde en del koraller.
Fleste kan købes for få penge som fragmenter, og sørg for at der ikke købes flere fisk end systemet kan klare det.
Mange mindre akvarier er meget smukke - og hvem kan ikke li en anemone med et klovnfiske par der yngler.
Men det der ikke kan købes er tålmodighed og erfaring - tålmodighed skal være der fra start, og så kommer det andet efterhånden

Held og lykke
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Tror bare at i saltvands verden
så er erfaring dyrt købt for ny startede, pga manglede vejledning fra butikerne. eller manglede erfaring hos dem.
synes bare ikke jeg har set et pænt koral akvarie uden 5000kr+ teknik eller mere.
så er erfaring dyrt købt for ny startede, pga manglede vejledning fra butikerne. eller manglede erfaring hos dem.
synes bare ikke jeg har set et pænt koral akvarie uden 5000kr+ teknik eller mere.
De gamle
De gamle
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Jeg er lige flyttet. Så derfor lukkede jeg...mit nye setup kommer på fredag. Back in the game
men ja der er meget til salg pt.

210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
Spændende emne Carsten.
Jeg tror det er en blanding af en masse tendenser i vores samfund bla. "zapper" kulturen, hvis det ikke lige lykkes her og nu, så hopper vi videre til noget andet. Tålmodighed er noget mange ikke har "råd" til i dag, der skal være et synlig resultat med det, opgaver skal løses på minimal tid og der er ikke plads til, at tingene får rum og tid til at gro.
Ting tager tid og der er da også en del vedligeholdelse ved et saltvands akvarie.
Men jo, der er virkelig mange, også i min korte tid herinde, der når at åbne og lukke ned igen.
Jeg tror det er en blanding af en masse tendenser i vores samfund bla. "zapper" kulturen, hvis det ikke lige lykkes her og nu, så hopper vi videre til noget andet. Tålmodighed er noget mange ikke har "råd" til i dag, der skal være et synlig resultat med det, opgaver skal løses på minimal tid og der er ikke plads til, at tingene får rum og tid til at gro.
Ting tager tid og der er da også en del vedligeholdelse ved et saltvands akvarie.
Men jo, der er virkelig mange, også i min korte tid herinde, der når at åbne og lukke ned igen.
- pernoe1
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hillerød
Jeg tror økonomi spiller en væsentlig rolle...Det ER en dyr hobby, jeg lå på ca 1000,- pr. månede alene i el da mit kørte (nu er det 188,- i kvartalet)
Jeg er igang med at købe lidt af de ting ind igen som jeg fik solgt alt for billegt, da jeg er blevet for bidt af det til at lade være, så er der
sgu noget andet der må vige pladsen i budgettet. Er dog først på plads igen omkring årsskiftet....
Men som sagt drejer det sig ofte om kroner og ører
Jeg er igang med at købe lidt af de ting ind igen som jeg fik solgt alt for billegt, da jeg er blevet for bidt af det til at lade være, så er der
sgu noget andet der må vige pladsen i budgettet. Er dog først på plads igen omkring årsskiftet....
Men som sagt drejer det sig ofte om kroner og ører

- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
dejligt med flere i det nordjyske, husk at melde jer ind i nordjyllandsgruppen så. vi skal snart have møde.
tror jeg også bliver en god måde at starte på.
tror jeg også bliver en god måde at starte på.
De gamle
De gamle
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9750 Østervrå
Jeg tror ikke der er så meget hokus pokus.
Nogen stopper og nye kommer til.
Sådan er det i mange ting.
Nogen stopper og nye kommer til.
Sådan er det i mange ting.
Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Lige så uforståeligt det er for mig, så er der vel nogle der ikke blive fanget af denne fantastiske hobby.
Men tror som mange af jer andre, at penge er en væsentlig faktor. Da jeg startede fik jeg stort set alle mine koraller gratis af forskellige rare mennesker herinde fra, det synes jeg måske ikke vi ser så meget mere?
Men tror som mange af jer andre, at penge er en væsentlig faktor. Da jeg startede fik jeg stort set alle mine koraller gratis af forskellige rare mennesker herinde fra, det synes jeg måske ikke vi ser så meget mere?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
well nu var der jo også et KÆMPE boom for nogle år siden, det er dog mit indtryk de fleste af dem er væk.
jeg tror det hænger sammen sådan her:
1: dårlig vejledning i butik = mange døds fald = folk bliver trætte af det, når det aldrig kommer i balance. Kender flere der havde mistet håbet pga en hvis butik´s råd i Aalborg.
2: penge
3: det er sommer, der er altid nogle der smutter om sommeren.
Der er ingen tvivl om, vi er på vej ind i en nedgangs tid her inde.
jeg tror det hænger sammen sådan her:
1: dårlig vejledning i butik = mange døds fald = folk bliver trætte af det, når det aldrig kommer i balance. Kender flere der havde mistet håbet pga en hvis butik´s råd i Aalborg.
2: penge
3: det er sommer, der er altid nogle der smutter om sommeren.
Der er ingen tvivl om, vi er på vej ind i en nedgangs tid her inde.
mja du har ret, folk var nok bedre til at give xenia og sådan væk gratis her oppe. Selv giver jeg ind imellem stadig stumper væk når folk er forbi. det betyder mere for mig, at gøre en anden glad, end at tjene et sølle beløb.AndersGS skrev:Lige så uforståeligt det er for mig, så er der vel nogle der ikke blive fanget af denne fantastiske hobby.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har haft salt siden start lige pånær min spjældtur i 10mdr, og holder ved..
Lukker næppe lige sådan

Lukker næppe lige sådan

Helt ditto på den! Jeg skilter ikke med div gratis fragmenter i former og afskygninger, men har jeg noget i overskud, og der er en forbi får man da buddet.. Samme fremragende bud har jeg selv fået at flere venlige brugere her inde!StarF skrev:mja du har ret, folk var nok bedre til at give xenia og sådan væk gratis her oppe. Selv giver jeg ind imellem stadig stumper væk når folk er forbi. det betyder mere for mig, at gøre en anden glad, end at tjene et sølle beløb.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg tror også at de små akvarie pakker man kan købe for relativt få penge lokker folk til. de bliver så hurtigt trætte af akvariet og vil have noget større uden at tænke på hvad det egenltig koster at drive sådan et... så siver de ligeså stille fra igen
Det er det samme hver sommer, men til forskel fra andre sæsoner syntes jeg også at flere er de "tunge" drenge herinde lukker ned og det er sgu ærgeligt! Man kan jo så håbe de besinder sig og kommer tilbage til hobbien!!!

Det er det samme hver sommer, men til forskel fra andre sæsoner syntes jeg også at flere er de "tunge" drenge herinde lukker ned og det er sgu ærgeligt! Man kan jo så håbe de besinder sig og kommer tilbage til hobbien!!!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Det meste vi har brug for som akvarister kan vi yngle selv i fangenskab.
Der går måske for meget generelt i det og svært at holde et tilfredstillede perspektiv for alle
Dyr som indsamles til hobbyen DER ikke burde det bliver stadig handlet med i stor stil + der er bare nogle mennesker som aldrig giver op!!!
men lad os håbe "ting" og "ting" stadig forbliver frugtbart for den lokale samler
uden at ødeligge området.
Der går måske for meget generelt i det og svært at holde et tilfredstillede perspektiv for alle

Dyr som indsamles til hobbyen DER ikke burde det bliver stadig handlet med i stor stil + der er bare nogle mennesker som aldrig giver op!!!

men lad os håbe "ting" og "ting" stadig forbliver frugtbart for den lokale samler

- jmax
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2605 Brøndby
- Geografisk sted: Brøndby
Jeg stopper desværre pga. nyt arbejde med meget rejseaktivitæt
. Håber dog at jeg kommer tilbage til hobbien en skønne dag. Bliver da på forummet trods nedlukket akvarium.
\Jörn

\Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
jeg kan slet ikke få mit lort til at spille max denne gang, så nu er jeg i tænkeboks
om den videre skæbne, his det hele fortsætter ned af bakke så sælger jeg alt levende (hvis der er noget)
og beholder udstyret og ser hvornår lysten til et forsøg mere kommer
jeg er kørt træt i alger og mange flere alger og koraller der ikke har det godt
det er sur røv det her
om den videre skæbne, his det hele fortsætter ned af bakke så sælger jeg alt levende (hvis der er noget)
det er sur røv det her
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
jeg kender også en der lukkede ned og det var kun fordi at han ikke kunne lade være med at proppe i akvariet bare sølle 14 dage efter opstart! men sådan er det jo, de falder hurtigt af dem der bare elsker at proppe ALT i akvariet på så kort tid!
jeg selv har kørt mit nano i nu snart 11 måneder og har i den tid fået mig en masse affaringer og har da også selv mærket hvordan det er at have højt No3-po4 ovs, men det er jo bare en af de mange udfordringer der er ved den her skøne hobby (: jeg selv er ved at sammle det sidste ind til at starte en støre balje op og det glæder jeg mig meget til
mvh Ramus saltnørd
jeg selv har kørt mit nano i nu snart 11 måneder og har i den tid fået mig en masse affaringer og har da også selv mærket hvordan det er at have højt No3-po4 ovs, men det er jo bare en af de mange udfordringer der er ved den her skøne hobby (: jeg selv er ved at sammle det sidste ind til at starte en støre balje op og det glæder jeg mig meget til

mvh Ramus saltnørd

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det må du som en garvet slet ikke skrive ......wondersurfer skrev:jeg kan slet ikke få mit lort til at spille max denne gang, så nu er jeg i tænkeboks
det er sur røv det her
Tag dobbelt dosis af rowa, og kør våd afskumning min ven, så skal algerne nok forsvinde

En klog mand sagde en gang at holde saltvand gælder om at holde alger væk,
Han har ret

Kom nu, ind i kampen igen
Mvh
Peder
- FrederikNørgaard
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: 7000 Fredericia
For mit vedkommende er det fordi at jeg skal flytte i ny lejlighed og at mine studier bliver hårdere, samt andre store projekter det kommende stykke tid. MEEEN jeg vender tilbage, dog med lidt mindre liter.Carsten skrev:Hvad er det der sker i øjeblikket med hobbyen??
Mvh Frederik B Nørgaard
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Har bare ikke tiden lige i øjeblikket, men er ellers meget glad for mit akvarie, men er ikke færdig med saltvand 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.