Jeg er har købt mig et komplet GHL profilux II plus EX sæt med næsten alt til!
Problem nr 1 er at jeg ikk kan få kontakt til min pc når jeg prøver at åbne profilux programmet på min pc.. og ja jeg har sikret mig det er den version med den rigtite software jeg har downloaded:-) jeg kan ikk connecte!? nogen der kan hjælpe, så jeg kan få connected det?
et spørgsmål mere,, der er version 4.08 på nu og det er vel en god ide at få en nyere version på? og er der noget jeg skal være opmærksom på ved update?
På forhånd tak
MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
hejsa
prøv at sende en pb til starF han har check på det. jeg har en ex3 og der er Lan kort i. det tror jeg ikke der er i en 2ex med mindre den er sat i senere.
profilux har også et rigtig godt supportforum. http://forum.aquariumcomputer.com/forum.php
de svarrer også på engelsk.
hanne
hkr0111 skrev:hejsa
prøv at sende en pb til starF han har check på det. jeg har en ex3 og der er Lan kort i. det tror jeg ikke der er i en 2ex med mindre den er sat i senere.
profilux har også et rigtig godt supportforum. http://forum.aquariumcomputer.com/forum.php
de svarrer også på engelsk.
hanne
Hej Hanne
Tak for hjælpen, prøver lige starf først:-)
men syntes heller ikk jeg sådan lige kan få det til at virke så når mit akvarie når en bestemt temp at den så tænder min blæser selvom alle funktioner skal være "fikset" også socket nr osv? men den tænder bare ikk i strømskinne selvom den overstiger den ønskede temp osv? er der en funktion jeg har glemt?
MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
he he
ex2 menuer er helt forskellig fra ex3 så der kan jeg ikke hjælpe.
jeg hvade en til at hjælpe mig han havde en ex2 og han var helt på bar bund.
prøv at kigge lidt i deres forum.
hanne
hkr0111 skrev:he he
ex2 menuer er helt forskellig fra ex3 så der kan jeg ikke hjælpe.
jeg hvade en til at hjælpe mig han havde en ex2 og han var helt på bar bund.
prøv at kigge lidt i deres forum.
hanne
Nå ok, det vidste jeg så ikk troede det var samme "styresystem" nå jamen jeg må se hvad jeg kan finde frem til
MVH
Hvilket kabel bruger du til at forbinde til Profiluxen?
Firmware 4.08 er efterhånden temmelig gammel, så den ville jeg anbefale at få opgraderet, inden du tager computeren rigtigt i brug. Du mister kalibreringen af proberne osv. ved opgraderingen!
til stefan
kan han ikke skrive kalibrerings værdierne ned og så trykke dem ind efter opgraderingen.
jeg mener at have læst at det kan gøres på den måde, der er mange der har haft problemer med bl.a. kalibrerings værdier for temperaturproben.
hvis han bruger usb tror jeg at der var en ny driver i sidste uge på ghl's hjemmeside.
hanne
Jo, det er nemt at gemme kalibreringsværdierne. Indstillingerne skal bare exporteres til en flad fil inden opgraderingen, som så indlæses igen efter opgraderingen.
Hvis der forbindes med USB, så skal der installeres en driver, som du er inde på! Men det skal der ikke, hvis der forbindes via RS232.
ja det ved jeg jo ikke jeg har jo 3ex . men er der stadig pc'ere med seriel port ( rs232), hvis ikke så er der jo en usb-rs232. men så kommer problemet jo med hvilken com port han får tildelt. måske er det sådan noget der driller ham.
Hanne
Stefan skrev:Hvilket kabel bruger du til at forbinde til Profiluxen?
Firmware 4.08 er efterhånden temmelig gammel, så den ville jeg anbefale at få opgraderet, inden du tager computeren rigtigt i brug. Du mister kalibreringen af proberne osv. ved opgraderingen!
Hej
Ja jeg ved det godt men kan jo ikk update den uden at jeg kan få kontakt til pcen:-) Jeg bruger et org converter stik med usb i den ene ende?
DEt med at gemme kalibrerings indstillinger har ejg igen forstand på at gøre? nogen der kan give en hånd der? har lige kaliberet alle prober idag for at tjekke alt er som det skal være.. men jeg kan da ikk kalibrere min alm temp probe? eller kan man?
MVH
hkr0111 skrev:ja det ved jeg jo ikke jeg har jo 3ex . men er der stadig pc'ere med seriel port ( rs232), hvis ikke så er der jo en usb-rs232. men så kommer problemet jo med hvilken com port han får tildelt. måske er det sådan noget der driller ham.
Hanne
Ja tror du har ret i det er det.. også det jeg er nået frem men har ikk meget forstand på det med de porte osv?
MVH
check at links er for ex2 inden du bruger dem.
update af firmware er ikke helt risikofrit, hvis der går noget galt skal den sendes til ghl.
hvis du er i nærheden af vejle imorgen aften vil jeg gerne hjælpe.
hanne
hkr0111 skrev:jeg har nogle adc 1 og 2 værdier det er kalibrerings vædierne.
temp probe er kalibreret fra fabrikken, mener at værdien kan fremskaffes ud fra serienummeret hvis det går galt.
firmwaren kan kun opdateres fra pc på min via usb med driveren fra ghl den kan downloades gratis http://support.aquariumcomputer.com/eng ... php?sid=11
endvidere har jeg brugt et flash program fra ghl http://support.aquariumcomputer.com/eng ... .php?sid=5
check at links er for ex2 inden du bruger dem.
update af firmware er ikke helt risikofrit, hvis der går noget galt skal den sendes til ghl.
hvis du er i nærheden af vejle imorgen aften vil jeg gerne hjælpe.
hanne
Hej igen
Tak for dine svar:-)
jeg er helt med på man kan update og har fundet de forskellige updates og har prøvet hente den USB driver men den hjælper intet?
Har læst noget om den temp probe kalibrering men gør jeg det ved min kommer IGEN indtastnings muligheder eller noget frem, kun at jeg kan "save" den?
De ACD vædier 1 og 2 hvad er det? og hvor skal de indtastes i menuen? jeg har ikk fået nogle af de værdier med fra tidligere ejer af?
Der sku vel ikk gå noget galt under update fra ældre til nyere software? det ville da være skidt? fikser i det hvis det går galt uden beregning ved ny firmware fejl eller?
Ja det var da lige før jeg sku kører til vejle bare for det bor du i velje eller hvordan?
med det billed du viser her tror jeg at problemet er.
1 det er en seriel til usb converter så er det ikke sikkert at den convertere korrekt iforhold til at det var en direkte seriel forbindelse.
2 den com port som pc'en installere converteren skal være i et område der passer med ex2 nogle gange kan den blive sat op som com 6 på laptops. de skal configureres til samme port.
hvis du kan finde en pc hvor du kan køre uden om den converter vil det være det bedste.
eller
prøv at kigge om du kan køre usb direkte på din ex2 ( jeg ved ikke om der er et usb stik på din model)
hanne
hejsa
1. jeg tror at ghl tager penge for at lave firmware upgrade
2.mht acd1 og 2 værdier så har jeg dem på pc'en da jeg har forbindelse lige hvor de findes på ex2 ved jeg ikke før jeg ser en.
3. ja vi bor lidt uden for vejle, i lindved og er hjemme efter kl 17:00. skal lige på kontor i ålborg imorgen tidligt. jeg har en gammel pc med et serielt port så mon ikke vi kan få det til at spille. jeg orker bare ikke at køre til odense efter at have været i ålborg hele dagen.
hkr0111 skrev:med det billed du viser her tror jeg at problemet er.
1 det er en seriel til usb converter så er det ikke sikkert at den convertere korrekt iforhold til at det var en direkte seriel forbindelse.
2 den com port som pc'en installere converteren skal være i et område der passer med ex2 nogle gange kan den blive sat op som com 6 på laptops. de skal configureres til samme port.
hvis du kan finde en pc hvor du kan køre uden om den converter vil det være det bedste.
eller
prøv at kigge om du kan køre usb direkte på din ex2 ( jeg ved ikke om der er et usb stik på din model)
hanne
JA det kunne nemt være det men ved du hvor ejg kan skaffe det rigtige nemmest henne? ved moby måske?
Det med de porte der har jeg igen forstand på overhovedet men tager det med på arbejde imorgen og det kan være de ved noget om det;-)
hkr0111 skrev:hejsa
1. jeg tror at ghl tager penge for at lave firmware upgrade
2.mht acd1 og 2 værdier så har jeg dem på pc'en da jeg har forbindelse lige hvor de findes på ex2 ved jeg ikke før jeg ser en.
3. ja vi bor lidt uden for vejle, i lindved og er hjemme efter kl 17:00. skal lige på kontor i ålborg imorgen tidligt. jeg har en gammel pc med et serielt port så mon ikke vi kan få det til at spille. jeg orker bare ikke at køre til odense efter at have været i ålborg hele dagen.
Ok, det er rgitigt pænt af dig;-) nej du skal heller ikk kører hele vejen hertil! jeg skal nok komme over til dig imorgen hvis jeg ikk får det til at funke inden det er RIGTIGT pænt af dig!
ok på pcen hvordan er det kommet der? bare indtastet dem manuelt ind eller hvordan? dvs at de ADC 1 og 2 kan findtes et sted på min EX2? og så gemme dem så jeg har dem hvis noget går galt?
I brugsforvirringen står er noget om en intern og extern temp sensor? og det er den externe der skal kalibreres med de ADC 1 og 2 men kan ikk rigtigt finde dem? hvad bruges den interne til?
Håber det går med alle mine spørgsmål
på min pc kører ghl software så jeg kan styre det hele og se alle værdierne, derfra har jeg adc værdierne.
da det ikke har været nødvendigtat få dem lagt ind igen har jeg ikke sat mig ind i det endnu.
men jeg har brugt dage på deres forum på at søge info om diverse ting og mener at have set noget med at det er en tekst fil hvor de skal trykkes ind.
jeg fandt lige dette svar på et lignende spørgsmål
Hi Adam,
where was the Upgrade to PL3 done? The upgrade procedure includes to save or write down the ADC1 and ADC2 values for the temperature.
A calibration by the user isn't possible for the temperature.
Solutions:
- you've got a paper with the values, simply write the ADC1/ADC2 values to the corresponding fields
- send the ProfiLux to GHL for recalibrate
- Downgrade PL3 to the original PL2, note the ADC1/ADC2 values for temperature, Upgrade to PL3 and write the ADC1/ADC2 values to the corresponding fields
- change the ADC1/ADC2 values empirical until your temperature is exact enough for your needs (needs lot of time)
Du skal først have installeret den RS232 -> USB converter, hvis Windows ikke automatisk har klaret det. Derudover er det VIGTIGT, at det er et originalt GHL "RS232"-kabel du bruger, da det ikke vil fungere med et alm. RS232.
Når du har installeret converteren, så skal du ind i enhedshåndteringen og finde ud af, hvilken COM-port der benyttes. Det er denne du skal vælge i Profilux-softwaren, når du forsøger at oprette forbindelse.
hkr0111 skrev:på min pc kører ghl software så jeg kan styre det hele og se alle værdierne, derfra har jeg adc værdierne.
da det ikke har været nødvendigtat få dem lagt ind igen har jeg ikke sat mig ind i det endnu.
men jeg har brugt dage på deres forum på at søge info om diverse ting og mener at have set noget med at det er en tekst fil hvor de skal trykkes ind.
jeg fandt lige dette svar på et lignende spørgsmål
Hi Adam,
where was the Upgrade to PL3 done? The upgrade procedure includes to save or write down the ADC1 and ADC2 values for the temperature.
A calibration by the user isn't possible for the temperature.
Solutions:
- you've got a paper with the values, simply write the ADC1/ADC2 values to the corresponding fields
- send the ProfiLux to GHL for recalibrate
- Downgrade PL3 to the original PL2, note the ADC1/ADC2 values for temperature, Upgrade to PL3 and write the ADC1/ADC2 values to the corresponding fields
- change the ADC1/ADC2 values empirical until your temperature is exact enough for your needs (needs lot of time)
Hej Hanne
SÅ lykkedes mig LANGT om længe! at få connected den til pcen.. jeg fik installeret en driver osv til det stik.. og så ændrede jeg com portet frem og tilbage og pludselig kom den! mega lækkert!
Forstår ikk helt det på engelsk? dvs at man IKK selv kan kalibrere sin temp probe eller?
Jeg har fundet alle de værdier ADC 1&2 og skrevet dem ned..
Men ved ikk om jeg tør update min firmware.. er det gået galt for mange?
TAK for hjælpen indtil videre;-)
Stefan skrev:Du skal først have installeret den RS232 -> USB converter, hvis Windows ikke automatisk har klaret det. Derudover er det VIGTIGT, at det er et originalt GHL "RS232"-kabel du bruger, da det ikke vil fungere med et alm. RS232.
Når du har installeret converteren, så skal du ind i enhedshåndteringen og finde ud af, hvilken COM-port der benyttes. Det er denne du skal vælge i Profilux-softwaren, når du forsøger at oprette forbindelse.
Nemlig men selvom jeg havde prøvet port 2 nogle gange så ville den ikk men 3 gangs ændring der virkede det!? men lækkert det virker nu!
Nu skal jeg bare lige have sat min ind i opsætningen af min GHL simu-L og Moon-L .. i de grafer der
Tak for hjælpen!
MVH
Jeg har aldrig haft problemer med opdatering af firmware. Har efterhånden snart gjort det 10 gange.
Hvis du vil ændre kalibreringen af temp. proben, så skal du lave noget fiks-fakseri med en fil og så uploade den til Profiluxen. Jeg oprettede selv en tråd vedr. det på GHL's forum, som du kan læse: http://forum.aquariumcomputer.com/showt ... er-upgrade
Hvis du skulle få brug for det, så forklarer jeg selvfølgelig gerne nærmere.
Stefan skrev:Jeg har aldrig haft problemer med opdatering af firmware. Har efterhånden snart gjort det 10 gange.
Hvis du vil ændre kalibreringen af temp. proben, så skal du lave noget fiks-fakseri med en fil og så uploade den til Profiluxen. Jeg oprettede selv en tråd vedr. det på GHL's forum, som du kan læse: http://forum.aquariumcomputer.com/showt ... er-upgrade
Hvis du skulle få brug for det, så forklarer jeg selvfølgelig gerne nærmere.
Nå ok:-) det lyder jo godt!
Jamen ved mit program 4.08 kan jeg da bare taste ind hvad jeg ønsker at den temp måler skal måle? altså ændre manuelt den temp at proben viser? men den anden måde er måske mere korrekt?
Der står noget på GHL's hjemme side under firmware update til 5.06 at den ikk kan genindlæse data og probeindstillinger fa 4.08? men det står ikk under den nyere version 5.0`8? er det så ikk gældene her også? eller hvad menes der?
Hejsa Gino
tillykke med det. mht til configurering af ex2 må du hellere tage fat i dem der har den hvad jeg har fået fortalt er der himmelvid forskel på en ex2 og ex3.
men selvfølgelig hvis du sidder fast kan vi da prøve at kigge på det.
Hanne
Hvorfor er det, at du ikke tror, at temp. probem passer?
Det er desværre generelt gældende, at probeindstillingerne ikke kan genanvendes ved upgrade fra firmware 4.xx til 5.xx.
Du kan muligvis lave en workaround, hvis du efter firmwareopgraderingen exporterer data, redigerer filen og efterfølgende genindlæser den, som beskrevet i mit tidligere link. Det virkede i hvert fald for mig!
jeg vil også lige give lidt råd til tempsensor.
man kan vel altid prøve at putte den i et glas isvand, det skulle vel give nul grader.
Det er vel heller ikke så vigtig om sensoren viser helt korrekt, men derimod er det vigtigt at den reagere på udsving.
hvis den f.eks. viser +1 grd forkert kan man jo bare sætte sin køler o.lign 1 grd højere.
Stefan skrev:Hvorfor er det, at du ikke tror, at temp. probem passer?
Det er desværre generelt gældende, at probeindstillingerne ikke kan genanvendes ved upgrade fra firmware 4.xx til 5.xx.
Du kan muligvis lave en workaround, hvis du efter firmwareopgraderingen exporterer data, redigerer filen og efterfølgende genindlæser den, som beskrevet i mit tidligere link. Det virkede i hvert fald for mig!
Ok, jeg tager nok lige fat i dig hvis det bliver aktuelt! er der nogt jeg skal trække ud inden jeg laver den firmware update? det er vel bare en nyeste jeg skal tage?
sjovt settings kan jeg ikk gemme, den kommer emd en fejl men probe kalibreringer kan jeg godt?
Er det så bare og få en update, noget jeg skal huske og gøre inden?
hkr0111 skrev:jeg vil også lige give lidt råd til tempsensor.
man kan vel altid prøve at putte den i et glas isvand, det skulle vel give nul grader.
Det er vel heller ikke så vigtig om sensoren viser helt korrekt, men derimod er det vigtigt at den reagere på udsving.
hvis den f.eks. viser +1 grd forkert kan man jo bare sætte sin køler o.lign 1 grd højere.
Det er rigtigt men har en kø'ler og en iks på akvariet nu og de viser en grad mindre men ja du har da ret! men jeg kan også bare ændre temp proben til en grad mindre i pc programmet!? kan i ikk det på jeres exIII?
MVH