hjælp til alge bestemmelse og fjernelse

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions: 0
16
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

hjælp til alge bestemmelse og fjernelse

Indlæg af chris paarup »

hej forum, har fået disse små alge flager i en stor del af akvariet, de sidder på glas, grus, koraller og sten, de ligner små flager og er brune, hvordan kommer jeg
af med dem for de er ikke ligefrem særlig pæne.....
Vedhæftede filer
SAM_0149.JPG
SAM_0148.JPG
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Re: hjælp til alge bestemmelse og fjernelse

Indlæg af Schwensen »

Det er vist ikke alger, men planaria(små dyr). Søg lidt på forummet, det er noget djævelskab! :)
spdiving

Indlæg af spdiving »

Der er ingen tivel om at du er MEGET HÅRDT ramt af planaier...Se at få gjort noget ved dem.

Steen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Ja, det er en ret livlig alge..

Planarier / Fladorme. Sug så mange op som muligt sammen med ugentlige vandskifte som start, og hvis akvariet tillader det, prøv med en gylte af en art - De er kendt for ofte at æde planarier. Hvis akvariet tillader det mht Pods bestand, kan du også forsøge med en mandarin fisk eller Scooter Blenny.. Der er ingen garanti for at de 2 typer vil tage dem, men mange gør. Om Mandarinen er en Mandarin eller såkaldt "LSD" form er fuldstændig ligegyldigt. Enten vil fisken æde dem, eller også vil den ikke. Min ganske alm Scooter tog dog med velbehag :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16
Postnummer: 5560 Aarup

Indlæg af chris paarup »

okay lyder som om der skal arbejdse lidt på det, men takker ihvert fald for hjælpen......
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Hejsa nu har jeg også selv det problem med de små sataner ;O) men har sidet og læst lidt rundt omkring og har set en måde der skal prøves i morgen nat.... ja nemlig om natten med en lille kraftig lygte, læste at de elsker lys de små rød sataner så prvøre at sætte en minder dykker lygt op som skal lys ned på sandet ude ved frontruden så den lyser et lille stykke op med masser af lys, og så håber jeg de små sataner også har læst det indslag og søger hen i lyset for så at suge dem op igennem en slang og så igennem en filtersok el. konnes strømper og så lade vandet løbe i sumpen og så bare gøre det 2-3 gang på en uge og så i med en lsd fisk eller en Scooter blennie det vil jeg prøve inde jeg ville bruge flat worm.
men går også mere ind for naturlig metoder og tror narturen kan nogen ting vi ikke opnår med kemikalier..

dettet er det link jeg har læst som har gide mig indspriation.

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... er#p436689
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er korrekt at de elsker lys, for de sidder kun på forsiden/oversiden af stenene, men den ide med en lygte duer ikke. de bevæger sig MEGET langsomt, så det gør ingen forskel på om der er lys eller ej.
Jeg har selv været hårdt plaget af planarierne, og forsøgte med en flatworm exit kur. Den virkede fint, men selv sådan en kemikur lader nogle få tilbage som så formerer sig igen. Men selvfølgelig er angrebet taget meget af. Så en ugelig opsugning af de synlige planarier var en mulighed. Jeg havde en seks stribet gylte, som i mit fragment akvarie ikke ville tage planarierne, men i det store akvarie gik til dem med en appetit som jeg ikke havde troet den havde.

Der er flere fisk som er set spise planarierne, men ingen garanti for at lige det eksemplar du får gør det.
Scooterblennier, LSD/mandarinfisk og seksstribet gylte er de der er bedst kente for at tage planarierne, men andre gylter er også set tage dem.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

okay ja jeg har prøvet i dag at suge op og har vil fået fjerent 70 % af de synlige og så kommer der en fisk i til at ta dem jeg ikke selv kan fange mellen stene og så når de kommer frem suger jeg vider hehe bliver en spænden kamp men ved jeg vinder hehe
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"