MDF ok til underskab ?
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
MDF ok til underskab ?
Jeg ved simpelthen ikke om jeg "tør" bruge MDF til mit underskab. Jeg står og vakler imellem MDF 16mm eller støbekrydsfiner.
Følgende problemstillinger :
MDF kan sugevand, og vil bule ud ved det mindste vandoptagelse.
Støbekrydsfiner er dyrere, og muligvis umuligt at male på ?
Vil man kunen bruge MDF, og male det med en olie-maling, og dermed få en 110% uigennemtrængelig overflade, som kan holde i mange år, uden så meget som at tænke på at bule op ?
Jeg skal beklade et stål-stel med mdf/støbekrydsfiner, så styrken er som sådan ligemeget.
Jeg skal bruge samme type træ/plade til topplade mellem stel/akvarie.
HELP....
Følgende problemstillinger :
MDF kan sugevand, og vil bule ud ved det mindste vandoptagelse.
Støbekrydsfiner er dyrere, og muligvis umuligt at male på ?
Vil man kunen bruge MDF, og male det med en olie-maling, og dermed få en 110% uigennemtrængelig overflade, som kan holde i mange år, uden så meget som at tænke på at bule op ?
Jeg skal beklade et stål-stel med mdf/støbekrydsfiner, så styrken er som sådan ligemeget.
Jeg skal bruge samme type træ/plade til topplade mellem stel/akvarie.
HELP....
***** ApFolmer@hotmail.com *****
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: MDF ok til underskab ?
Jeg brugte også mdf til overskab. Det fik bare 3 gange med vandbaseret glans 25. Det holdt fint de 3 år indtil akvariet blev solgt
SPS : Stability provides succes
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Du kan godt bruge mdf plader som beklædning- men jeg ville ikke bruge det i en bærende konstruktion, da det hurtigt mister styrken hvis uheldet er ude og det får vand.
Jeg har brugt 12 mm mdf, som beklædning om mit akvarie- pladerne er malet på begge sider af en autolakerer, så de er vandskyende så længe overfladen er uden skader...
Jeg har brugt 12 mm mdf, som beklædning om mit akvarie- pladerne er malet på begge sider af en autolakerer, så de er vandskyende så længe overfladen er uden skader...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg tænker jo bare at det er 1000% fugtigt i underskabet, som planlægges at skulle lukkes 99% tæt, for at undgå lyd-bølger i stuen fra skummer osv..
Under bundpladen er der 3-4 cm "luft" som jeg vil smide 50 mm (ja, det kan godt være der) isolering under, for igen at mindske støj..
Nåh.. det var et sidespring...
Men MDF kan holde, hvis det er lukket med maling ?
Under bundpladen er der 3-4 cm "luft" som jeg vil smide 50 mm (ja, det kan godt være der) isolering under, for igen at mindske støj..
Nåh.. det var et sidespring...
Men MDF kan holde, hvis det er lukket med maling ?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
ja- det kan godt holde fugt ude hvis det er malet... hvis du gør som mig og får en autolakerer til at gøre det er der ihvertfald ingen problemer... og så bliver det iøvrigt en rigtig flot overflade...
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tja...
Hvad tager sådan en jysk-vejlensisk-kolding-autolakerer for det ?
Hvad tager sådan en jysk-vejlensisk-kolding-autolakerer for det ?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
det blev en tusse på jysk.... meeen jeg kender manden,så det hjalp også lidt på prisen 

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Du kan altså også mætte MDF´en med en tynd grunder også slibe pænt bagefter inden du maler med din coating. Den kan sagtens holde hvis du maler det ordentligt. Det skal jo ikke stå under vand bare holde til luftfugt og stænk.
Men autolakerer ser klart bedst ud....
En af mine kammerater har lige fået autolakeret sit mdfhjørnemøbel, både top og bund ( af sin svoger ) Ser mega godt ud i sort pianolak. Nu kostede det vist gratis men ellers ville prisen nok ligge på 3-4 k for et helt møbel
(ps jeg vender lige tilbage med LED pærerne efter sommer, fruen mener pengene skal bruges på terassemøbler også først udskifte lyset når det bliver mørkere... )
Men autolakerer ser klart bedst ud....
En af mine kammerater har lige fået autolakeret sit mdfhjørnemøbel, både top og bund ( af sin svoger ) Ser mega godt ud i sort pianolak. Nu kostede det vist gratis men ellers ville prisen nok ligge på 3-4 k for et helt møbel
(ps jeg vender lige tilbage med LED pærerne efter sommer, fruen mener pengene skal bruges på terassemøbler også først udskifte lyset når det bliver mørkere... )
SPS : Stability provides succes
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg vil anbefale et 80mm hul bagpå til en PC blæser, da du risikerer problemer med alt den vandfordampning der kommer fra sump'en... (Er skabet ikke 100% tæt vil frisk luft komme ind omkring låger mv, er det for tæt, skal du have 2 huller... Luft ind/ud.) og det giver vist ikke meget støj... (Kan køre på 6 eller 9V for at minimere støj.)
Det er osse en go' idé at lægge noget skum mellem bundglas og underskab til dæmpning af støj og det giver osse lidt sikkerhed mod en bordplade der giver sig lidt efter evt. uheld med vandspild, så kan skummen udligne det lidt...
Jeg har brugt noget skum der er lidt fast, ligesom liggeunderlag så det ikke er for blødt og bare klasker sammen...

Det er osse en go' idé at lægge noget skum mellem bundglas og underskab til dæmpning af støj og det giver osse lidt sikkerhed mod en bordplade der giver sig lidt efter evt. uheld med vandspild, så kan skummen udligne det lidt...
Jeg har brugt noget skum der er lidt fast, ligesom liggeunderlag så det ikke er for blødt og bare klasker sammen...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har nu fået bygget underskabet næsten færdigt (har ik rigtig taget mange billeder), men det er et stål-skelet lavet af en flink smed. (Tak )
Dette skelet er beklædt med 16 mm krydsfiner på de ikke synlige sider, og 19 mm MDF på de synlige sider, samt 19 mm MDF topplade.
Det hele er grundet med træ-grunder
Efterfølgende har det fået en sort glans 5 , 3-4 gange (jeg er ikke tilhænger af et bling bling blankt skab)
Ydersiden/synlige sider : 2 lag MAT klarlak for at beskytte yderligere mod fingre, fugt, vand osv.
Indersiden + topplande : Oliebaseret møbellak (blank) for at lukke helt af for fugt/vand.
Toppladen har fået 12 mm skum/liggeunderlag for at udjævne ujævnheder.
Indersiden+top+bund af skabet er beklædt på alle sider med samme 12mm skum.
Under pladen i bunden af skabet er der også lagt skum imellem plade og stel.
Jeg håber på at alle disse skum-indlæg vil minimere "brum-brum" i vores soveværelse som er LIGE under akvariet.
Det er jo ikke bare-lige at få et underskab til at hjørneakvarie, så der må man straffe sig selv med eget design:)
Dette skelet er beklædt med 16 mm krydsfiner på de ikke synlige sider, og 19 mm MDF på de synlige sider, samt 19 mm MDF topplade.
Det hele er grundet med træ-grunder
Efterfølgende har det fået en sort glans 5 , 3-4 gange (jeg er ikke tilhænger af et bling bling blankt skab)
Ydersiden/synlige sider : 2 lag MAT klarlak for at beskytte yderligere mod fingre, fugt, vand osv.
Indersiden + topplande : Oliebaseret møbellak (blank) for at lukke helt af for fugt/vand.
Toppladen har fået 12 mm skum/liggeunderlag for at udjævne ujævnheder.
Indersiden+top+bund af skabet er beklædt på alle sider med samme 12mm skum.
Under pladen i bunden af skabet er der også lagt skum imellem plade og stel.
Jeg håber på at alle disse skum-indlæg vil minimere "brum-brum" i vores soveværelse som er LIGE under akvariet.
Det er jo ikke bare-lige at få et underskab til at hjørneakvarie, så der må man straffe sig selv med eget design:)
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
På billedet er der ikke smidt skum-indlæg i, og sprækken i bag (wuhu) er med vilje, da der skal være plade til ledninger osv.
Skummet indvendigt er lagt helt op mod hinanden, så sprækken "lukkes til" ., men stadig med plads til ledninger..
Skummet indvendigt er lagt helt op mod hinanden, så sprækken "lukkes til" ., men stadig med plads til ledninger..
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
apfolmer: Det ser flot ud
Her er min "mdf-løsning" lakeret i højglans hvid:

Her er min "mdf-løsning" lakeret i højglans hvid: