Døde sten bliver levende!!!!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
fo_dk
Reactions:

Døde sten bliver levende!!!!

Indlæg af fo_dk »

Jeg er meget grøn i faget....men har holdt ferskvand i over 30 år. Så jeg kender termerne 8)

Nu undrer jeg mig så lidt: En af de største poster i et nyt saltvandsakvarie er de levende sten. Men hvad hvis man bruger halvdelen levende og halvdelen døde sten??? De døde bliver vel levende efterhånden??
Og hvilke sten kan bruges som døde?? Kildekalk er ret porøst eller måske kenya rocksmed amsser af huller??

Det skal siges at jeg ikke har travlt og vil starte med Rejer og krebs i et 128L, når det så kører perfekt vil jeg opgradere til et 250L :)
damsel
Reactions:

Indlæg af damsel »

Kildekalk??? er det lige så hårdt som faksekalk??? en tæst kan værer med en hammer, faksekalk er så hårdt at det "synger" når du slår på det men en blød kalk sten vil ikke sige meget merer en "bok"
fo_dk
Reactions:

Indlæg af fo_dk »

Kildekalk er blød og porøst....ihertfald det jeg har.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Døde sten bliver levende!!!!

Indlæg af Brian »

fo_dk skrev:Nu undrer jeg mig så lidt: En af de største poster i et nyt saltvandsakvarie er de levende sten.
Det vil jeg nu slet ikke mene men det kommer vel an på hvad man køber.
fo_dk skrev:Men hvad hvis man bruger halvdelen levende og halvdelen døde sten??? De døde bliver vel levende efterhånden??
Det kan du godt ja men det er en lang process, og jeg vil mene at man måske går glip af noget liv !
fo_dk skrev:Og hvilke sten kan bruges som døde?? Kildekalk er ret porøst eller måske kenya rocksmed amsser af huller??
Tørlagte levende sten kan bruges og intet andet - der er en verden til forskel på massefylden af en kenya rock eller et stykke kalksten og så en levende sten fra revet af.

Med andre ord - dette er IKKE det rette sted at spare !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
fo_dk
Reactions:

Indlæg af fo_dk »

Nuskriver jeg jo netop at jeg vil blande levende og døde sten....for mig ville det være et projekt i sig selv at se hvordan livet breder sig til den døde sten.
Men du mener ikke man kan bruge andet en gammelt koralrev som døde sten??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil give Brian ret! Lad være med at forsøge at spare de realativt få kroner, og køb levende sted, alternativt, kan du bruge de tørlagte levende sten, til at fylde op med. Der vil det være ene fordel hvis du smider dem i et kar med saltvand, og så nogle rigtige levende sten, derved får du hurtigere spredt de bakterier der skal overføres, og de modner uden for akvariet, så evt. døde ting som ikke er blevet fjernet fra dem, bliver omsat, og ikke belaster dit akvarie.
fo_dk
Reactions:

Indlæg af fo_dk »

ok.....men som sagt vil jeg bruge det som et projekt i sig selv at få de døde gjort levende. Og det kan lade sig gøre kan jeg høre....det var bare det jeg ville høre :)

Men kan man bruge andet end døde koraller???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Sagt på en anden måde, lad være med at forsøge, det lønner sig ikke.

Hvor stort er det akvarie du vil starte op??
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

fo_dk - læs lige hvad folk skriver :)

men vil gerne give dig et svar - NEJ ikke noget andet

min holdning er at hvis man ikke vil bruge hvad det koster så er saltvand nok noget man skal vente med.....
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
fo_dk
Reactions:

Indlæg af fo_dk »

OK...det vil sige at de døde ikke bliver levende????

Jeg spørger ikke om det kan betale sig.....eller måske lidt HEHE....men jeg syns det kunne være spændende som et forsøg. Kan det forståes??

Se mit første indlæg om størrelser :)
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Kildekalk har den helt rigtige struktur, men vist også et meget højt indhold af metaller (det jeg er stødt på i naturen har altid været rødligt).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Når det ikke er et akvarie af større størrelse end 128 liters, ville jeg slet ikke overveje at begynde at genoplive sten.
Et er at have haft ferskvand i herrens mange år, men noget andet er saltvand.
fo_dk
Reactions:

Indlæg af fo_dk »

Fint nok.....jeg vil nok prøve i et mindre akvarie med kun en levende sten og en død, samt at få mit 128L op at køre ordentligt.
Har heldigvis en god hjælper....Tak Janne.

Tak for alle svar
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Nu kommer jeg lidt sent ind i tråden, men på Reef Central har der været en meget spændende tråd om selv at lave sten. En stor del af de oprindelige billeder er væk men der er stadig masser af billeder og teksten er godt beskrivende.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=807988

Jeg synes også at det kunne være et spændende sideprojekt at se hvordan en død sten bliver bragt til live.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du kan ikke se på en sten om den er levende eller død.
En genoplivetet sten, er blot en sten som har ligget sammen med nogle levende sten i nogle måneder, og på den måde fået en masse bakterier tilført.
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

hvor lang tid kan levende sten holdes uden vand, før de dør ???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Uden vand eller fugtigt?? Hvis de blot er fugtige, kan de holde rimeligt lang tid, dog vil højere liv så som alger og koraller dø, men bakterierne vil leve videre.
Uden vand, ikke så lang tid, de tørrer ret hurtigt.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"