Det her vil nok overraske de fleste.. Pumpe sammenligning!

Forum hvor du kan se og dele links og andet www relateret, med andre.
Besvar
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Det her vil nok overraske de fleste.. Pumpe sammenligning!

Indlæg af AndersGS »

For første gang er de store pumpe producenter blevet sammenlignet af en tredjepart.

Tunzes udfald overrasker nok de fleste.. Meeen så er der jo så mange andre fordele..

Se resultatet her:
Billede
Billede

Faktisk er Koralia 7 det bedste set i flowmængde pr. watt.

Læs artiklen her:
http://www.advancedaquarist.com/2011/7/aafeature

Kilde: advancedaquarist.com
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: Det her vil nok overraske de fleste.. Pumpe sammenligning!

Indlæg af gonad »

Super artikel.

Den underbygger de mange udsagn om, at Vortech giver det bedste (bredeste) flow.

Den kan godt være, at Koralia pumperne yder mest, men de laver jo nærmest også en tynd stråle i forhold til de to andre.

Tunze skuffer godt nok en del :(

Igen, var det ikke for larmen (som nogle oplever) og prisen er der vist ikke den store tvivl: Køb Vortech pumper for det bedste flow :)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

JA men desværre larmer Vortech bare lidt for meget til min smag! men ellers FEDE pumper ja!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det ser ikke godt ud for Tunze, især ikke med den største.
Hvis de ikke vil miste alt for meget salg efter sådan en test, kommer de til at gøre noget ved det.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Det ser ikke godt ud for Tunze, især ikke med den største.
Hvis de ikke vil miste alt for meget salg efter sådan en test, kommer de til at gøre noget ved det.
Tjaa.. Jeg er ikke sikker. Tunze er efterhånden så velrenommeret, at jeg tror det er minimalt hvad indflydelse det vil have på salget. De holder måske ikke helt hvad de lover flowmæssigt, men kvaliteten kan der jo ikke rokkes ved.

Men jeg vil da håbe de vil gøre noget ved det, det er da kun til gavn for alle.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:
Tjaa.. Jeg er ikke sikker. Tunze er efterhånden så velrenommeret, at jeg tror det er minimalt hvad indflydelse det vil have på salget. De holder måske ikke helt hvad de lover flowmæssigt, men kvaliteten kan der jo ikke rokkes ved.

Hvis det kun havde været 5-10% de havde været under den opgivende mængde vand, var der nok ikke sket noget, men 54% og mindre vand end pumpen mindre, det kan man ikke bare lade stå overhørigt, og det gør de jo så heller ikke.
Iøvrigt synes jeg det er fint at de på ingen måder drager testen i tvivl.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

så håber jeg bare, man som ejer af deres "gamle" pumper får noget rabat for at få det fixet.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:
AndersGS skrev:

Hvis det kun havde været 5-10% de havde været under den opgivende mængde vand, var der nok ikke sket noget, men 54% og mindre vand end pumpen mindre, det kan man ikke bare lade stå overhørigt, og det gør de jo så heller ikke.
Iøvrigt synes jeg det er fint at de på ingen måder drager testen i tvivl.
Lige mine ord Carsten.. rart de ikk forsøger og "redde" den! men lidt træls når man er ejer af 4 stk af deres pumper men hvad akvariet kører jo godt nok men stadig for dårligt!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:så håber jeg bare, man som ejer af deres "gamle" pumper får noget rabat for at få det fixet.
Tror du på julemanden og storken og alle de andre fantasivæsner?? :)
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Kan kun være enig med Carsten/Gino mf. , rigtigt godt at Tunze ikke forsøger, at komme med en dum undskyldning/bortforklaring og løbe fra deres ansvar, det viser for mig, at de har en god firma moral, der gør at jeg sikkert gerne vil købe Tunze igen (Men venter selvfølgeligt på en retrofit) :happy: :GO

Carsten, vil du fortælle mig at julemanden ikke findes !!!!! :G :G
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Well... Roger Vitko som er hovedmanden bag Tunze USA skriver følgende:
"I have never left anybody up the creek and I wouldn't continue to do this job if that was the situation. I value my word and my integrity too much. Give us 6 months, you will see the progress, you will see the solution, if you have an existing pump, we will take care of it."
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:
StarF skrev:så håber jeg bare, man som ejer af deres "gamle" pumper får noget rabat for at få det fixet.
Hehe, ja - det kan der ikke rigtig fixes noget ved. Det kræver en helt ny pumpe.. Eller jo de kan sende en ny papkasse med det korrekte flow på :T
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Stefan skrev:Well... Roger Vitko som er hovedmanden bag Tunze USA skriver følgende:
"I have never left anybody up the creek and I wouldn't continue to do this job if that was the situation. I value my word and my integrity too much. Give us 6 months, you will see the progress, you will see the solution, if you have an existing pump, we will take care of it."

Nogen der ved hvad det sidste betyder? take care of? how?

MVH
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Går udfra det skal forstås som, at de enten tilbagekalder pumperne eller sender opgraderingsdele uden omkostning. Mon ikke det sidste er mest sandsynligt, hvis de kan finde en løsning, der gør det teknisk muligt for kunderne selv at klare opgraderingen?
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Stefan skrev:Går udfra det skal forstås som, at de enten tilbagekalder pumperne eller sender opgraderingsdele uden omkostning. Mon ikke det sidste er mest sandsynligt, hvis de kan finde en løsning, der gør det teknisk muligt for kunderne selv at klare opgraderingen?

Ok, godt så er vi enige:-)

Jamen det vil jeg så se frem til;-)

MVH
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

AndersGS skrev:
Carsten skrev:
Hehe, ja - det kan der ikke rigtig fixes noget ved. Det kræver en helt ny pumpe.. Eller jo de kan sende en ny papkasse med det korrekte flow på :T
De kan vel ændre propellen, og så er der også muligheder for at ændre udmugningen og der hvor den suger vand ind til bedre ydelse. Om det er nok til at levere de lovede antal l, er jo så svært at vide på forhånd, men det er da det de selv nævner, blandt andet.
we will improve the pumps in a retrofittable manner, though this will take time as new parts must be designed and produced. Improvements will be based on increasing intake surface and reducing output restrictions on models 6205 and 6305 and increasing rotational speed for 6105
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Stefan skrev:Går udfra det skal forstås som, at de enten tilbagekalder pumperne eller sender opgraderingsdele uden omkostning. Mon ikke det sidste er mest sandsynligt, hvis de kan finde en løsning, der gør det teknisk muligt for kunderne selv at klare opgraderingen?
Har meget svært ved at se en opgraderingsløsning.

Vi er enige om at fx. 6025 og 6045(så vidt jeg husker) kan modificeres så de giver mere flow, ved at fjerne lidt plastik, fordi det i bund og grund er samme pumpe, blot med forskellig plastkappe. Men den går jo ikke ved de andre pumpe modeller, der må det jo være større rotor, magnet og/eller viklinger der skal til, det sender man ikke lige til DIY-fix.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

StarF skrev:
AndersGS skrev:
Carsten skrev:
De kan vel ændre propellen, og så er der også muligheder for at ændre udmugningen og der hvor den suger vand ind til bedre ydelse. Om det er nok til at levere de lovede antal l, er jo så svært at vide på forhånd, men det er da det de selv nævner, blandt andet.
we will improve the pumps in a retrofittable manner, though this will take time as new parts must be designed and produced. Improvements will be based on increasing intake surface and reducing output restrictions on models 6205 and 6305 and increasing rotational speed for 6105
Nå, ja - så må det jo være muligt når de selv skriver det. Det bliver en dyr omgang!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tunze laver efter min mening ikke sådan et pressemeddelelse uden at have en plan.
Ja, det kommer til at koste dem - men de har intet alternativ, hvis de fortsat skal være førende og troværdige.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

pederrevnørd skrev:Tunze laver efter min mening ikke sådan et pressemeddelelse uden at have en plan.
Ja, det kommer til at koste dem - men de har intet alternativ, hvis de fortsat skal være førende og troværdige.
Helt enig..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nu har jeg kun nogle af de ældre Stream pumper, men der var den eneste forskel på 6000 og 6100 pumpen at strømforsyningen var kraftigere.
Kan det tænkes at sådan en løsning også er mulig her?

Men så kan man igen, undre sig over at de overhovedet kunne regne så meget fejl fra start af.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten ja meget tænkeligt, men dette er ikke en nyhed for dem.

Jeg vil mene at de har været klar over dette et stykke tid-de er meget præcise i hvad de vil ændre.

Den slags kommer man ikke frem med i en pressemeddelelse, uden at have testet og analyseret det.

Jeg tror heller ikke der kommer til at gå 6 måneder, tror de gerne vil overraske positivt ovenpå denne dukkert.

Jeg ved naturligvis intet herom, men det er mit bedste gæt :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

Det bliver bare en anelse svært at tage dem seriøst i fremtiden :-/
Kan man stole på at det, der står på pakken passer om et halvt år ?

Hvis nogen siger ja.
Hvorfor har man så ikke kunne stole på det hidtil ?

Ingen kan bilde mig ind, at de ikke selv har været klar over det.
Går da ihvertfald stærkt udfra at de tester deres pumper inden de sender dem i handlen.

Jeg har som sådan ikke noget i mod Tunze.
Men skal til at købe nye pumper og nu er de fravalgt for mit vedkommende.
Jeg gider ikke at give en gård på landet for noget, som ikke engang lever op til de de lover.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har nemlig en 6305 og en 6205 monteret side by side og det har undret mig at deres flow så og føltes helt ens- det er der jo så en fin forklaring på.
I min akvarie verden er de stadig det eneste seriøse alternativ som er stort set lydløst selv i de store modeller.
Jeg tror på at tunze nok skal finde en løsning - det er jo oså begrænset hvor mange som kører med de store pumper - forståligt nok med de priser
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Fik lige mail fra EcoTech :sneaky2: hehe..

"july 14, 2011

EcoTech Marine Pumps Deliver More Flow than Promised

New study proves that the flow from the VorTech family of pumps exceeds even the company's own advertised claims

EcoTech Marine, the company that revolutionized the reef aquarium propeller pump, is pleased to announce the results of a scientific study on flow rates published in this month's edition of Advanced Aquarist.

Dr. Sanjay Joshi, Ph.D., professor of Industrial and Manufacturing at the Pennsylvania State University, conducted the study. He used a proven method to most accurately determine the output flows of several leading aquarium propeller pumps. The study scientifically shows the entire VorTech line delivers superior flow rates far in excess of what EcoTech Marine itself was claiming in its own marketing and advertising.

The MP40, the VorTech that started it all, delivers 18.2% more than its advertised claim of 3200 GPH—netting 3781 GPH in the study.

The MP10, ideally situated for tanks smaller than 50 gallons, has an advertised flow rate of 1575 gallons per hour (GPH). The study showed a GPH of 2460—a 56.2% increase over the advertised amount.

The MP60, ideally suited for larger tanks, has an advertised rate of 7500 GPH. It delivered 8509 GPH in the controlled study—an increase of 13.5%.

"At EcoTech Marine, we pride ourselves on delivering technologically superior products with exceptional value," said Tim Marks, president of EcoTech Marine. "Using the most accurate equipment and technology possible to measure water flow, Dr. Joshi looked at a wide range of pumps from a variety of manufacturers. The fact the VorTech delivered superior results is a testament to our unrelenting commitment to engineering and manufacturing the most advanced products in the industry."

In an effort to standardize the flow measurements and claims for powerhead manufacturers, EcoTech enlisted the help of Dr. Sanjay Joshi to design a study utilizing the latest in analytical techniques available. To perform the study, Dr. Joshi used a Sontek 10-MHz Acoustic Doppler Velocimeter in a 350-gallon aquarium. The velocity profile of the pump exit flow was measured at a distance of one diameter downstream from the output of the pumps, and this measurement was used to determine the volume flow rate output.

"We're very pleased with the results of the study," said Marks. "The loyalty of EcoTech Marine customers has been rewarded. Reef aquarists purchase a pump for an expected performance, the most important of which is flow rate. We'd rather under-promise and over-deliver any day of the week to earn our customer’s loyalty."

Click here to read the full article and see how VorTech stacked up to the competition."
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Så lige at tunze nu har lavet et fix til 6105

http://reefbuilders.com/page/3/
Besvar

Tilbage til "WWW"