Pære..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Pære..

Indlæg af Mikas »

Jeg har nu prøvet med et par forskellige e14 mener jeg de hedder pærer til over mit refugium men de går temmelig hurtigt synes jeg.. Tror jeg har skiftet 2-3 pærer ud allerede.. Ved ikk om det er fordi de blir så varme at gløde tråden brænder over hurtigere når de tændt 24/7 men der står 4000 timer på pakken?

Problemet er lidt jeg ikk gider invistere i dyrer pære eller led hvis der ikke er forskel? Hvad bruger i?
Vil ikke have rør over men er ville til at skifte til andre fatninger hvis det er?

Synes bare det så smart i de spot der hvor lyset næsten kun går ned ad ? Og de fylder intet?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Pære..

Indlæg af AndersGS »

Ja, de holder ikke ret lang tid de spotpærer? Tror måske det kan have noget med den refleksbelægning der er lagt på pæren - de bliver måske meget varme?

Køb en kvalitets E40 LED pære i stedet, de koster måske et par hundrede, men pengene er godt givet ud. Har du prøvet med en helt alm. 11 watts sparepære? Det giver ofte rigeligt lys til refugium.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

En alm 35 watt halogen spot, bliver ca 160 grader varm (Ja, det er korrekt 160 grader) på selve glasset, efter ganske få minutters drift
En 5 watt led spot af god kvalitet, bliver MAX 60 grader på det varmeste, efter 7 DAGES drift.

Ud over dette, så giver 5 watt kvalitets-led liiige en besparelse på strømmen.

35 watt halogen 24 timer/døgnet = ca 300 kwh/år = ca 600 kr i strøm/år.
5 watt led 24 timer/døgn= ca 43,8 khw/år = ca 85 kr i strøm/år.
Besparelse = OVER 500 kr pr pære/spot !!!!!

Hvorfor folk stadig kører med halogen er mig en gåde :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

En ganske almindelig E27 sparepære på 11W fungerer nogenlunde ok til et refugie med alger og den holder læææænge.
Jeg har dog lavet lidt forsøg med et 24W grolux rør, som giver en markant bedre vækst af Caulerpa end sparepæren.

/Kim
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Jeg har fri forbrug med i så det er ikk strømmen eg tænker.. Jeg gider bare ikk skifte en pære hver uge fordi den er gået..

Synes det er for besværligt med t5 rør så vil gerne bare have pære.. Men to spare pære på 11 w er fint ville i mene?

Jeg har to 40 w over nu som
Nok også gøre det rimelig varmt men de vokser også voldsomt.. Tror jeg har haft det 2-3 uger nu og mine agler er i hvertfald 3 dobblet
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"