VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Oceanographic Museum (Monaco)
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Oceanographic Museum (Monaco)
Hej derude!
Jeg har været så heldig at have været en tur til Sydfrankrig og er netop kommet hjem. En af dagene var vi i Monaco og som saltvandsnørd var det jo oplagt at kigge ind i det store 'Musée Oceanographique' - et stort offentligt museum dedikeret til havets væsener. Jeg syntes at besøget var alle 12,5 Euro værd og derfor har jeg valgt at dele lidt billeder og sjove facts om museet med jer herinde på SF.
Museet, der er lidt over 100 år gammelt, er bygget ind i klippesiden - det starter ved Middelhavets overflade og tårner sig omkring 100 meter op. Det består af 4 etager hvor de to øverste er museum som vi kender det med udstillinger af forskellige ting der har noget med havet og Prins Albert I af Monacos interesse for havets kreaturer at gøre (Udstoppede dyr, kæmpeskeletter, skibe osv.) .
De to nederste etager består udelukkende af akvarier i alle mulige størrelser og former. Hvis i forestiller jer museet set ovenfra som et rektangel er det bygget op med et kæmpe 400.000 Liter akvarium i midten der deler museet op i to sider. I den ene side er alle akvarierne dedikeret til miljøet i Middelhavet og i den anden side er de dedikeret til de tropiske hav, altså koralrevne.
Det store akvarium i midten er så stort at det er blevet delt op for at kunne skabe, på den ene side, et stort koralrev og på den anden side hvad der bliver kaldt 'Shark Lagoon' med hajer, rokker, muræner og sågar også en havskildpadde.
Og så lige et par facts til dem som synes sådan noget er sjovt:
Den store 400.000l tank i midten er bygget i acryl og kan rumme op til 450.000 liter vand!
Det største akrylpanel måler hele 34 cm i bredden og vejer 19 tons!
I alt vejer akvariet 600 tons!
Museets mindste akvarie er på 100 liter.
De har, på den tropiske side 250 forskellige arter tropiske fisk.
På Middelhavssiden er der 100 forskellige arter fra middelhavet.
I alle akvarierne er der 200 forskellige invertebrater.
Tilsammen er der i alle akvarierne over 6.000 fisk.
Der bliver årligt fodret med:
2,5 tons frisk fisk!
2,6 tons afskallede muslinger!
2 tons krebsdyr; Rejer, krabber, krill og artemia!
600 kg blæksprutte!
150 kg levende artemia!
og sidst men ikke mindst 1.500 salathoveder!
Fra de sjove facts til de lidt mere seriøse og måske mere interessante.
Ud over de offentligt synlige akvarier har de også en masse der ikke kan ses af offentligheden. Blandt andet en stor koralfarm hvor de har omkring 70 forskellige koral arter de lader vokse for dernæst enten at sætte ud i akvarierne eller sælge videre.
Koralfarmen er en del af det de kalder 'The Nursery' som også består af akvarier hvor de opdrætter forskellige fiskearter som fx. 7 klovnfiskearter, Kauderni, damsler, Gramma Loreto, Søheste og flere fisk + invertebrater. Resultatet bliver enten sat ud i akvarierne eller igen solgt videre for at skåne arterne i det fri fra at blive fanget.
Jeg har prøvet at finde forskellige data omkring deres teknik og dette er hvad jeg er kommet frem til.
Der er ansat 4 Biologer samt 12 teknikere til at passe akvarierne som gælder alt fra fodring til rensning af ruderne.
Vandet bliver pumpet op direkte fra middelhavet og går gennem en filtreringsproces før det bliver ledt ud i middelhavstankene. Nogle af middelhavstankene bliver hele tiden tilført nyt friskt vand imens andre kun får en gang imellem. De tropiske tanke kører i et lukket kredsløb, så vidt jeg har forstået uden vandskift.
Jeg ved at en del af fitreringsprocessen består i at have en dyb sandbund i nogle af akvarierne, men jeg har ikke kunne finde informationer omkring afskumning, tilsætninger og kemisk rensning af vandet.
Så hvidt jeg kunne se havde de HQI lamper over de største tanke med et stykke ned til korallerne, men på de billeder jeg har set af deres koralfarm ligner det LED moduler der hænger over.
Men jeg kan ihvertfald sige at de tropiske akvarier bliver belyst 14 timer om dagen, imens de middelhavske kun bliver belyst 12 timer om dagen.
Temperaturene ligger på 25 grader i det tropiske og 15 - 22 grader i det middelhavske alt efter sæsonen.
De få steder man kunne se cirkulationspumperne lagde jeg mærke til at det var Tunze pumper eller nogle der lignede dem meget.
Og så til nogle billeder: (Jeg beklager på forhånd kvaliteten, de er taget med min mobiltelefon)
Jeg har været så heldig at have været en tur til Sydfrankrig og er netop kommet hjem. En af dagene var vi i Monaco og som saltvandsnørd var det jo oplagt at kigge ind i det store 'Musée Oceanographique' - et stort offentligt museum dedikeret til havets væsener. Jeg syntes at besøget var alle 12,5 Euro værd og derfor har jeg valgt at dele lidt billeder og sjove facts om museet med jer herinde på SF.
Museet, der er lidt over 100 år gammelt, er bygget ind i klippesiden - det starter ved Middelhavets overflade og tårner sig omkring 100 meter op. Det består af 4 etager hvor de to øverste er museum som vi kender det med udstillinger af forskellige ting der har noget med havet og Prins Albert I af Monacos interesse for havets kreaturer at gøre (Udstoppede dyr, kæmpeskeletter, skibe osv.) .
De to nederste etager består udelukkende af akvarier i alle mulige størrelser og former. Hvis i forestiller jer museet set ovenfra som et rektangel er det bygget op med et kæmpe 400.000 Liter akvarium i midten der deler museet op i to sider. I den ene side er alle akvarierne dedikeret til miljøet i Middelhavet og i den anden side er de dedikeret til de tropiske hav, altså koralrevne.
Det store akvarium i midten er så stort at det er blevet delt op for at kunne skabe, på den ene side, et stort koralrev og på den anden side hvad der bliver kaldt 'Shark Lagoon' med hajer, rokker, muræner og sågar også en havskildpadde.
Og så lige et par facts til dem som synes sådan noget er sjovt:
Den store 400.000l tank i midten er bygget i acryl og kan rumme op til 450.000 liter vand!
Det største akrylpanel måler hele 34 cm i bredden og vejer 19 tons!
I alt vejer akvariet 600 tons!
Museets mindste akvarie er på 100 liter.
De har, på den tropiske side 250 forskellige arter tropiske fisk.
På Middelhavssiden er der 100 forskellige arter fra middelhavet.
I alle akvarierne er der 200 forskellige invertebrater.
Tilsammen er der i alle akvarierne over 6.000 fisk.
Der bliver årligt fodret med:
2,5 tons frisk fisk!
2,6 tons afskallede muslinger!
2 tons krebsdyr; Rejer, krabber, krill og artemia!
600 kg blæksprutte!
150 kg levende artemia!
og sidst men ikke mindst 1.500 salathoveder!
Fra de sjove facts til de lidt mere seriøse og måske mere interessante.
Ud over de offentligt synlige akvarier har de også en masse der ikke kan ses af offentligheden. Blandt andet en stor koralfarm hvor de har omkring 70 forskellige koral arter de lader vokse for dernæst enten at sætte ud i akvarierne eller sælge videre.
Koralfarmen er en del af det de kalder 'The Nursery' som også består af akvarier hvor de opdrætter forskellige fiskearter som fx. 7 klovnfiskearter, Kauderni, damsler, Gramma Loreto, Søheste og flere fisk + invertebrater. Resultatet bliver enten sat ud i akvarierne eller igen solgt videre for at skåne arterne i det fri fra at blive fanget.
Jeg har prøvet at finde forskellige data omkring deres teknik og dette er hvad jeg er kommet frem til.
Der er ansat 4 Biologer samt 12 teknikere til at passe akvarierne som gælder alt fra fodring til rensning af ruderne.
Vandet bliver pumpet op direkte fra middelhavet og går gennem en filtreringsproces før det bliver ledt ud i middelhavstankene. Nogle af middelhavstankene bliver hele tiden tilført nyt friskt vand imens andre kun får en gang imellem. De tropiske tanke kører i et lukket kredsløb, så vidt jeg har forstået uden vandskift.
Jeg ved at en del af fitreringsprocessen består i at have en dyb sandbund i nogle af akvarierne, men jeg har ikke kunne finde informationer omkring afskumning, tilsætninger og kemisk rensning af vandet.
Så hvidt jeg kunne se havde de HQI lamper over de største tanke med et stykke ned til korallerne, men på de billeder jeg har set af deres koralfarm ligner det LED moduler der hænger over.
Men jeg kan ihvertfald sige at de tropiske akvarier bliver belyst 14 timer om dagen, imens de middelhavske kun bliver belyst 12 timer om dagen.
Temperaturene ligger på 25 grader i det tropiske og 15 - 22 grader i det middelhavske alt efter sæsonen.
De få steder man kunne se cirkulationspumperne lagde jeg mærke til at det var Tunze pumper eller nogle der lignede dem meget.
Og så til nogle billeder: (Jeg beklager på forhånd kvaliteten, de er taget med min mobiltelefon)
Senest rettet af Kewin tirs 12. jul 2011 02:03, rettet i alt 2 gange.
/Kewin - 160L
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hammel
Re: Oceanographic Museum (Monaco)
Hold da op hvor må det have været en fed oplevelse 
Lige før jeg overvejer om Frankrig er et besøg værd.

Lige før jeg overvejer om Frankrig er et besøg værd.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
flot flot flot meget imponerende også med deres solkoraller!
Hvor stor bare sådan ca er den muræne på et af billederne?
Senest rettet af Anders månsson tirs 12. jul 2011 08:17, rettet i alt 1 gang.
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Ja, det er en fed oplevelse at være dernede! Er man i nærheden er det helt klart noget man bør prioritere.
Var selv dernede i 2008: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ilit=musee (tung billede tråd)
Var selv dernede i 2008: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ilit=musee (tung billede tråd)
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Ja, jeg var også imponeret over dem!Anders månsson skrev:flot flot flot meget imponerende også med deres solkoraller!
Det er lidt svært at bedømme, men vil skyde på den er 150cm i fuld længde - kan sagtens tage fejl.
/Kewin - 160L
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan godt se der er sket en hel masse siden jeg var der.
Dengang havde de en masse helt runde akvarier, med alt for store fisk
Dengang havde de en masse helt runde akvarier, med alt for store fisk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
kører de ikke med jaubert mere?
tak for fine billeder!
tak for fine billeder!