DSB i frag tank.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

DSB i frag tank.

Indlæg af Thomaas »

Vil det være muligt at lave DSB i min 44x40x60 frag tank.

Planen er at lave et lag på ca. 15cm med sand af korn størrelse 0,1-0,2mm.
Det hele kommer i på en gang, hvor efter det bliver podet med hvad der er mulighed for at skaffe. Håber det kan lade sig gøre at få en kop fra en allerede velkørende DSB.

Der kommer til at stå en frag hylde på 8 ben (egg crate på 20mm pvc rør) som dækker hele overfladen 15-20 cm over sandet.
En enkel cirkulationspumpe tunze 6015 + udblæsning/vandudskiftning fra retur på et sted mellem 1000-2000 liter. Lyset er led, men går ud fra lys ikke spiller nogle stor rolle når man snakker DSB.

Er min ide helt i skoven, eller lyder det fornuftigt nok.
Jeg har aldrig prøvet kræfter med DSB før, så søger noget erfaringsviden. :grouphug:

Thomas.
Vedhæftede filer
IMG_5632.JPG
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Re: DSB i frag tank.

Indlæg af bhjensen »

Undskyld, men hvad er DSB?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

bhjensen skrev:Undskyld, men hvad er DSB?
Deep Sand Bed...

Jeg har ikke nogen erfaring med DSB, men har læst at der skal være lav cirkulation og jeg tror ikke at man bare kan tage en kop fra en kørende DSB, da den skulle arbejde i flere lag/dybder med forskellige slags bakterier og det vist skulle være en mindre katastrofe at rode op i det og derfor kan man vist ikke bare tage en kop sand derfra...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

amddurin skrev:
Deep Sand Bed...

Jeg har ikke nogen erfaring med DSB, men har læst at der skal være lav cirkulation og jeg tror ikke at man bare kan tage en kop fra en kørende DSB, da den skulle arbejde i flere lag/dybder med forskellige slags bakterier og det vist skulle være en mindre katastrofe at rode op i det og derfor kan man vist ikke bare tage en kop sand derfra...

:beer:
Takker for det fine svar.
Havde aldrig hørt om fænomenet, men man lærer jo noget hver dag herinde :wink:

Er der nogen specielle fordele ved det, altså DSB?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
jesper_tang
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kyndby

Indlæg af jesper_tang »

Jeg har brugt denne:

www.aquaristsonline.com

Udemærket side der beskriver konceptet ret fint...
Mvh
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

her er det basiske om dsb http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html
Thomaas skrev:Vil det være muligt at lave DSB i min 44x40x60 frag tank.

Det hele kommer i på en gang, hvor efter det bliver podet med hvad der er mulighed for at skaffe. Håber det kan lade sig gøre at få en kop fra en allerede velkørende DSB.

Der kommer til at stå en frag hylde på 8 ben (egg crate på 20mm pvc rør) som dækker hele overfladen 15-20 cm over sandet.
En enkel cirkulationspumpe tunze 6015 + udblæsning/vandudskiftning fra retur på et sted mellem 1000-2000 liter. Lyset er led, men går ud fra lys ikke spiller nogle stor rolle når man snakker DSB.

Jeg har aldrig prøvet kræfter med DSB før, så søger noget erfaringsviden. :grouphug:

Thomas.
det bliver sikkert til et pokkers fint refugium eller sådan,men for lille(læs linket) det vil være bedre med en DSB på 500liter :wink:
problemet består i at en dsb skal bruge meget foder det er ikke let at få det overført over til den omvendte dsb(RDSB) fra displayet.dvs dsben filtrerer kun din frag tank.
problemet er måske også når man kobler af foran baljen så glemmer man alt om den og den virket tildels relativt fint som denitrator for en periode til at blive mættet med organiske matrialer og med et lille akvarie så er der er ingen tid at spilde hvis der sker et krasj i orme eller pods faunaen.Så forvent endel arbejd om det er det hele værd må være optil dig selv,jeg syntes ikke
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af Thomaas »

ole. skrev:
her er det basiske om dsb http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html
Thomaas skrev:Vil det være muligt at lave DSB i min 44x40x60 frag tank.

Thomas.
det bliver sikkert til et pokkers fint refugium eller sådan,men for lille(læs linket) det vil være bedre med en DSB på 500liter :wink:
problemet består i at en dsb skal bruge meget foder det er ikke let at få det overført over til den omvendte dsb(RDSB) fra displayet.dvs dsben filtrerer kun din frag tank.
problemet er måske også når man kobler af foran baljen så glemmer man alt om den og den virket tildels relativt fint som denitrator for en periode til at blive mættet med organiske matrialer og med et lille akvarie så er der er ingen tid at spilde hvis der sker et krasj i orme eller pods faunaen.Så forvent endel arbejd om det er det hele værd må være optil dig selv,jeg syntes ikke
Tak for dit svar, selvom det ikke lige var det jeg havde håbet :crybaby:

For at være sikker på der ikke er nogle misforståelser mht. til vandets vandring i systemet, kommer en lille forklaring her. Hvis vi starter i midten af sumpen (refugium), der efter rammer vi returpumpen. Den deler 70 % til display og 30 % til DSB tank, det er kun en ca. ud fra hvad jeg visuelt kan se. Det vand som har været igennem DSB tanken, kommer retur til returpumpen igen, hvor det bliver mixed med display vandet som har været gennem skummeren og refugium. Håber det er til at forstå :wink:

Desværre er gambling er ikke lige min stærke side, så tror bare jeg stopper her. Det havde ellers været fedt at prøve kræfter med en DSB.
Thomas
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hvis du kan lede lidt af vandet fra overløbet, direkte gennem din fragtank, mener jeg bestemt det er værd at prøve- jeg har selv en DSB på den størrelse som du tænker på og jeg er godt tilfreds med den. Den myldrer med liv og nitrat/ fosfat er ikke et issue, selvom jeg fodrer meget- både koraler og fisk... udover DSB'en har jeg også masser af makro-alger, hvilket også hjælper godt med at holde vandet næringsfattigt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af Thomaas »

engelquist skrev:Hvis du kan lede lidt af vandet fra overløbet, direkte gennem din fragtank, mener jeg bestemt det er værd at prøve- jeg har selv en DSB på den størrelse som du tænker på og jeg er godt tilfreds med den. Den myldrer med liv og nitrat/ fosfat er ikke et issue, selvom jeg fodrer meget- både koraler og fisk... udover DSB'en har jeg også masser af makro-alger, hvilket også hjælper godt med at holde vandet næringsfattigt...
Hvad der det der gør at vandet ikke må have været gennem sumpen først, og der efter op i DSB tanken. Jeg mener det er jo kun en skummer og lidt caulerpa det suser igennem først.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Dsb'en skal have masser af mad for at alle organismerne kan leve og udvikle sig, derfor må det ikke komme igennem skummeren først...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af Thomaas »

Ja okay det kan jeg godt se, det bliver et problem i mit system som det er sat sammen nu.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg har brugt det system du overvejer i 3 år. Dog med shallow sand bed på 7 cm. Det fungerer fantastisk!!!!
Kom du bare igang med planerne
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af Thomaas »

:dizzy: jeg hader saltvand, hvorfor er der altid så mange forskellige erfaringer i begge retninger.

Jeg glæder mig til den dag hvor man kan sige "sådan er det bare" :biggrin:

Det ville være super fedt at få igang.

Nielsk: kan du fortælle lidt om dit setup mht flow, kornstørrelse, igangsættelse osv.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

den slags denitratorer har været rundt omkring i hobbyen lige siden den var en guldfisk i en bovle!!
hvis det virker så godt hvorfor bliver det ikke brugt andet,selvfølgelig virker det for en periode at sænke nitraten også har produktet holdt hvad de har lovet
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af Thomaas »

ole. skrev:den slags denitratorer har været rundt omkring i hobbyen lige siden den var en guldfisk i en bovle!!
hvis det virker så godt hvorfor bliver det ikke brugt andet,selvfølgelig virker det for en periode at sænke nitraten også har produktet holdt hvad de har lovet
Hvad er det der gør du mener det kun vil virke for en tid? Når først det køre, så er det vel det. Bakterierne og andre væsner der lever i sandet, bliver vel reguleret efter hvor meget foder der er til rådighed. Går ud fra det er samme i princip som med levende sten, og de mange snegler der kommer og går alt efter mængden af føde. Min egen erfaring med snegle bestanden er som følge. Når min po4 er steget en lille smule, kommer der lidt alger i systemet. Det medfølger et boom i snegle bestanden. Når så der er skiftet rowaphos kan jeg 2-3 uger senere se snegle bestande falder. Det er derfor jeg kunne forestille mig en DSB virker på samme måde. Så derfor kan jeg ikke se hvorfor det det bliver et problem i det lange løb.

Thomas
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej Ole.

Jeg kunne også godt tænke mig at få det uddybet lidt, da jeg havde samme tanke med mit kommende refugium.. 7cm bundlag og levende sten med lidt alger..
Så vil da gerne høre hvorfor jeg ikke bør gøre det.

Pft.

Peter
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

thomas@jeg har svaret i øverste kolonne,læs linket.
hej peter,ja men så prøv dog den ser jo ud til at virke i længden
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"