tjans til hjælp af saltvandsakvarie i slagelse
-
relaxspa
- Copepod

- Reactions: 0
- 14
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2010
tjans til hjælp af saltvandsakvarie i slagelse
Hej
vi er et wellnesscenter der i september 2010 fik opstartet et lækkert saltvandsakvarie, og i december laaaangt om længe fik vi lidt fisk i. 3 gule kirurgfisk og to dannebroskrebs og lidt blåbenede krebs plus koreller i. vi havde en der havde stor interesse i den slags til at passe og pleje det, men så skete der det at vi ikke så ham i lange perioder og så blir man altså nervøse for de små kræ derinde. vi mistede begge dannebroskrebs og en gul fisk efter kort tid, han mente det var noget med temp. osv. men indtil for nylig havde vi de to gule og hygge sig men pludselig begyndte de at sulte sig selv og det endte med at de begge blev humant aflivet da vi ikke kunne få dem til at spise og prøver fra vandet var optimale så ved ikke hvad der gik galt. Dog skal det siges vi ikke længere ønsker den person der var på til at passe akvariet,da han ikke kom mere end en gang om måneden ca og det kan vi ikke leve med da det trods alt er dyr der trænger til omhyggelig pasning, MEN vi ønsker så brændene at få noget flot op at køre og at det er en der har ekspertisen i det, der køre det for os, da vi ikke selv har resurcer til at stå for det store projekt samtidig med vores arbejde.
ER der en der ude der brænder for denne tjans og som bor i slagelse eller nærheden der kan hjælpe os.
vi er et wellnesscenter der i september 2010 fik opstartet et lækkert saltvandsakvarie, og i december laaaangt om længe fik vi lidt fisk i. 3 gule kirurgfisk og to dannebroskrebs og lidt blåbenede krebs plus koreller i. vi havde en der havde stor interesse i den slags til at passe og pleje det, men så skete der det at vi ikke så ham i lange perioder og så blir man altså nervøse for de små kræ derinde. vi mistede begge dannebroskrebs og en gul fisk efter kort tid, han mente det var noget med temp. osv. men indtil for nylig havde vi de to gule og hygge sig men pludselig begyndte de at sulte sig selv og det endte med at de begge blev humant aflivet da vi ikke kunne få dem til at spise og prøver fra vandet var optimale så ved ikke hvad der gik galt. Dog skal det siges vi ikke længere ønsker den person der var på til at passe akvariet,da han ikke kom mere end en gang om måneden ca og det kan vi ikke leve med da det trods alt er dyr der trænger til omhyggelig pasning, MEN vi ønsker så brændene at få noget flot op at køre og at det er en der har ekspertisen i det, der køre det for os, da vi ikke selv har resurcer til at stå for det store projekt samtidig med vores arbejde.
ER der en der ude der brænder for denne tjans og som bor i slagelse eller nærheden der kan hjælpe os.
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: tjans til hjælp af saltvandsakvarie i slagelse
Der findes akvarieservice firmaer der klarer den slags ting.
Jeg kender ham der står bag Kom-Pas Akvarieservice 28 89 77 06
Han er billigere end de andre firmaer, men er af den grund ikke dårligere - snarere tværtimod
Jeg kender ham der står bag Kom-Pas Akvarieservice 28 89 77 06
Han er billigere end de andre firmaer, men er af den grund ikke dårligere - snarere tværtimod
- Fat_Donnie
- Kejser fisk

- 14
- Postnummer: 2605 Brøndby
- Saltvand siden?: 2011
Hvad vil sådan noget cirka løbe op i - et slag på tasten?
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
- amddurin
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
- Hvis der er meget postyr pga folk der træner og/eller færdes frem og tilbage i nærhedden af akvariet, så kan det osse være pga stress at de holder op med at spise, særligt hvis de mangler gemmesteder og derved bliver utrygge i akvariet, og det ender så ud i dødsfald efter noget tid og er jo osse synd for dyrene... (Dette er bare et bud, da jeg jo ikke ved hvor akvariet står i centret...)relaxspa skrev:Hej
- Kirurg vil meget gerne have Noritang, men det nytter jo ikke meget at prøve det nu, hvor de er aflivet - lidt synd at I ikke har spurt til råds herinde inden aflivningen... (Det er jo det første indlæg fra Jer...)
- Beklager den hårde tone fra min side af, da du/I jo er nye herinde, men jeg er ikke tilhænger af at der findes akvarier på steder hvor der færdes mange mennesker og dem der er der til hverdag (Personalet.) ikke har begreb om hvad det kræver at holde det, så de kan gribe ind hvis noget opstår pludeseligt...
Senest rettet af amddurin fre 8. jul 2011 13:33, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
jesper kristensen
Inden vi begynder at dømme vedkommende og deres akvarie skal vi nok lige undersøge hvor dette akvarie står i bygningen. Det er korrekt fisk kan dø af stress, jeg er bare af den overbevisning at de kan vænne sig til folk går forbi dem dagligt. Selv havde jeg et 300L hvor alle fisk tordnede væk når jeg gik forbi dem da baljen stod i min gang og der derfor ikke var meget plads. Jeg gjorde det at jeg hver gang smed meget meget lidt fodder ned til dem når jeg kig forbi dem og de fandt derfor ud af det ikke gjorde noget jeg tit gik forbi dem. Nogle siger fisk er dumme og de ikke kan lære, men hvad så med de fisk jeg kunne fodre i hånden?
Til dig med problemet så burde du nok have kontaktet ham knolden der svigtede dig, før der skete dødsfald i baljen, men sket er sket.
Jeg er desværre fra Holstebro, ellers ville jeg skam gerne have hjulpet jer.
Til dig med problemet så burde du nok have kontaktet ham knolden der svigtede dig, før der skete dødsfald i baljen, men sket er sket.
Jeg er desværre fra Holstebro, ellers ville jeg skam gerne have hjulpet jer.
- amddurin
- Rev haj

- 16
- Kontakt:
Jo, jo, - jeg skriver jo osse at det er et bud, og jeg jo ikke ved hvor akvariet står...
Smart idé med fodret ellers...
Jeg havde for mange år siden nogle Diskus fisk og de havde brug for ro havde jeg fået af vide af forhandleren, men pga pengemangel solgte jeg dem til en kammerat som derefter afleverede dem til nogle af han´s venner der ville købe dem og pga deres høje musik og drukfester flere gange om ugen, holdt de op med at spise og døde efter 2-3 uger, så det pisser mig lidt af, at folk ikke undersøger dyrens trav inden de anskaffer dem...
(Her er det jo så lidt ærgeligt at man satte sin lid til en man ikke kunne stole på, men man kunne godt selv som ejer sætte sig lidt ind i tingene, det er jo ikke et maleri der bare skulle hænges op og mange dyr/fisk i saltvand stiller nogle høje krav for både at overleve og have det godt...)
Og jo, jeg har selv været skyld i et par døde fisk for nyeligt, da jeg troede at min NO3 ikke var så høj...
Efterfølgende med nyindkøbte testsæt, dem jeg havde brugt var for gamle, viste det sig at min NO3 var skyhøj...
Jeg har osse dårlig samvittighed over det, men var jo i god tro... (Burde dog have haft styr på holdbarhedden af mine testsæt...)

Smart idé med fodret ellers...
Jeg havde for mange år siden nogle Diskus fisk og de havde brug for ro havde jeg fået af vide af forhandleren, men pga pengemangel solgte jeg dem til en kammerat som derefter afleverede dem til nogle af han´s venner der ville købe dem og pga deres høje musik og drukfester flere gange om ugen, holdt de op med at spise og døde efter 2-3 uger, så det pisser mig lidt af, at folk ikke undersøger dyrens trav inden de anskaffer dem...
(Her er det jo så lidt ærgeligt at man satte sin lid til en man ikke kunne stole på, men man kunne godt selv som ejer sætte sig lidt ind i tingene, det er jo ikke et maleri der bare skulle hænges op og mange dyr/fisk i saltvand stiller nogle høje krav for både at overleve og have det godt...)
Og jo, jeg har selv været skyld i et par døde fisk for nyeligt, da jeg troede at min NO3 ikke var så høj...
Efterfølgende med nyindkøbte testsæt, dem jeg havde brugt var for gamle, viste det sig at min NO3 var skyhøj...
Jeg har osse dårlig samvittighed over det, men var jo i god tro... (Burde dog have haft styr på holdbarhedden af mine testsæt...)
-
wondersurfer
- Rev haj

- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
altså tjansen har jeg ikke lyst til, men jeg vil gerne komme og måle jeres vand for div ting og sager for at se om der er noget galt??
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Han$en
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Altså stress er næppe en stor faktor - Fiskene på Fisketorvet ser ud til at trives i deres 8000L akvarie.. Der står vel 800 forskellige tosser og banker på ruderne dagligt 
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Bingocaller
- Rev haj

- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Glimrende pointe Mads!Han$en skrev:Altså stress er næppe en stor faktor - Fiskene på Fisketorvet ser ud til at trives i deres 8000L akvarie.. Der står vel 800 forskellige tosser og banker på ruderne dagligt
Jeg ville bestemt sige jatak til WonderS fine tilbud om at kigge på setuppet hvis jeg var jer
Men hvad med nogen billeder at setup - placering etc?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
relaxspa
- Copepod

- 14
tak for alle jeres svar,men tror jeg skal forklare mig lidt bedre. jeg har som ejer af stedet sat mig ind i det meste af det med akvariet ,og resten satte jeg mit lid til at vores saltvandsmand kunne klare da han som sagt selv driver den slags hjemme privat. Vi er på stedet fra 8 til 18 hver dag.der er til dagligt ikke særlig stor aktivitet i rummet hvor de står,max 4-8 mennesker på en gang de står nemlig i vores såkaldte vådområde hvor vi har et spa og sauna plus damp,området er dog så stort at der som regel kun er en enkelt eller to i rolig gang omkring akvariet. vi har ikke børn og larm i området da det er i rolige omgivelser det hele foregår, dog kan der blive noget varmt i området, men vi har sat ekstra blæsere op i akvariet der køler vandet så temp ligger på godt 28. dette siger vores mand er alt for meget det skal helst ligge på 24 grader så vi har tiltænkt at sætte et kølesystem på så den kan holdes på den temperatur. hvad vandet angår har vi selv alt testudstyr og laver dagligt målinger ,der har intet været og sætte på det, dog et lille udsving i saltindholdet på et tidspunkt som så blev ordnet med det samme. jeg blev informeret om at give dem mysis, atemis og nuritang det røde det skulle de være glade for. de var to fisk og fik en optøet klods om dagen, det var mere end rigeligt sagde han og det bedste man kunne give dem. men pludselig var det så at de begyndte at se lidt tynde ud, og uden at være super ekspert vidste jeg der var noget galt,manden kom forbi og tog målinger og rensede akvariet som han plejer , men målingerne af vandet var fint, temperaturen var på 26 grader. jeg gav dem atemis i stedet for mysis, det hjalp heller ikke og heller ikke tangen gad de røre, dog et par nip men de blev tyndere og tyndere, jeg forsøgte at tjekke om de havde hvide pletter eller flossede finner eller hvide vattotter men intet af det havde de. jeg prøvede så at ringe til vores fiskehandlere i slagelse men ingen af dem har forstand på saltvand så jeg forsøgte et par stykker i kbh den ene kommer ikke ud og prøvede over tlf at forklare men det synes jeg ikke var tilstrækkeligt da jeg gerne vil have man ser akvariet og fiskene. den anden kunne komme om halvanden uge og ja det var der ligesom ikke tid til. Den ene døde selv samme nat. Jeg prøvede ihærdigt at få den anden til at spise men det var ligesom om den tog maden ind men spyttede ud igen, og da den lagde sig på bunden kunne jeg ikke holde det ud at se den sulte ihjel, det gjorde ondt i mit hjerte og se den ligge der men forsøgte alt jeg kunne og besluttede den ikke skulle dø langsomt som den anden gjorde og en hurtig human aflivning var derfor alternativet.
-
relaxspa
- Copepod

- 14
til carsten, jeg vil helt klart kontakte akvarieservice.
og så er det ikke sådan at jeg ikke gider sætte mig ind i det forskellige jeg gør alt jeg kan, men har et firma som kræver min opmærksomhed fra 7-20 hver dag så derfor ville det være dejligt at der bliver tager god og proffesionelt hånd om vores dyr så jeg ved hundrede procent at når jeg ikke lige kan så er der en der helt sikkert kan. Det er trods alt os der har ansvaret for noget vi anskaffer, dyrene bestemmer ikke selv.
derfor er det også vanvittigt vigtigt for mig at de næste fisk får alt de skal have og den fornødne hjælp der skal til for at de lever i bedste ve og vel. og det er bare sådan at hvis ikke der kan være en og hjælpe mig med dette så nedlægger jeg akvariet da jeg ikke er en der bare satser selv.
og så er det ikke sådan at jeg ikke gider sætte mig ind i det forskellige jeg gør alt jeg kan, men har et firma som kræver min opmærksomhed fra 7-20 hver dag så derfor ville det være dejligt at der bliver tager god og proffesionelt hånd om vores dyr så jeg ved hundrede procent at når jeg ikke lige kan så er der en der helt sikkert kan. Det er trods alt os der har ansvaret for noget vi anskaffer, dyrene bestemmer ikke selv.
derfor er det også vanvittigt vigtigt for mig at de næste fisk får alt de skal have og den fornødne hjælp der skal til for at de lever i bedste ve og vel. og det er bare sådan at hvis ikke der kan være en og hjælpe mig med dette så nedlægger jeg akvariet da jeg ikke er en der bare satser selv.
- Bingocaller
- Rev haj

- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Kunne det evt. være noget orm der har gjort at de blev tyndere og tyndere?
Men 1 frostblok om dagen til to fisk lyder af meget
Men 1 frostblok om dagen til to fisk lyder af meget
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- amddurin
- Rev haj

- 16
- Kontakt:
26 grader er fint - 24 er lige i underkanten syntes jeg...
Til dagligt kunne man godt nøjes med lidt tørfoder 1 gang om dagen og så bruge frost og noritang som suplement 1-2 gange om ugen og hvis man kan se fiskene bliver tyndere, så sætte mængden af foder lidt op og giv noritang hver dag over flere dage, så de bliver fedet op igen... (Hvis man har kirurg eller andre der spiser planteføde er noritangen god, men det og frost sviner en del og kan give Phosfat problemer, så derfor ville jeg vælge tørfoderet i det daglige og det skal være beregnet til saltvandsfisk...)
Spring gerne foder over 1 gang om ugen...
Jeg har i et par uger prøvet kun at fodre hver anden dag med lidt tørfoder og nu ser min gule kirurg ud til at have tabt sig, så det går ikke, jeg fodre nu hver dag igen de 6 dage om ugen...
Men det lyder mærkeligt, hvad de har fejlet, men det lyder som noget sygdom...

Til dagligt kunne man godt nøjes med lidt tørfoder 1 gang om dagen og så bruge frost og noritang som suplement 1-2 gange om ugen og hvis man kan se fiskene bliver tyndere, så sætte mængden af foder lidt op og giv noritang hver dag over flere dage, så de bliver fedet op igen... (Hvis man har kirurg eller andre der spiser planteføde er noritangen god, men det og frost sviner en del og kan give Phosfat problemer, så derfor ville jeg vælge tørfoderet i det daglige og det skal være beregnet til saltvandsfisk...)
Spring gerne foder over 1 gang om ugen...
Jeg har i et par uger prøvet kun at fodre hver anden dag med lidt tørfoder og nu ser min gule kirurg ud til at have tabt sig, så det går ikke, jeg fodre nu hver dag igen de 6 dage om ugen...
Men det lyder mærkeligt, hvad de har fejlet, men det lyder som noget sygdom...