Flytning af akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Flytning af akvarie

Indlæg af lotp »

Set i lyset af de sidste dages diskussioner, bla i fht gentagelser af spørgsmål osv, vil jeg gerne ydmygt undskylde på forhånd :)
Jeg er sikker på at mit spørgsmål har været taget op flere gange. Tror endda jeg selv har spurgt engang. Men nu spørger jeg lige igen, for det kunne jo være at der ville dukke noget nyt op :)
Vi har købt (afregner og henter om 14 dage) dette: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=134&t=44716.
Vi har tidligere købt og flyttet 2 akvarier, bla 720 liter fra Frederiksberg til Sæby. Begge gange er det gået uden de store problemer og uden særlige tab af fisk og koraller.
Men dette akvarie er spækket med mange store sten koraller.
Hvordan flytter vi dem bedst? Uden at få alt for mange fragmenter ud af dem :)
Hvad er bedst? Så meget vand som mulig med, eller blande en masse nyt?
Masser af forslag tak :)
Mvh Lotte
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 85
15
Postnummer: 2860 Søborg

Re: Flytning af akvarie

Indlæg af Mikas »

Jeg ville tappe måske 100 l vand af inden du flytter på stene eller noget andet og gemme til brug.. Så ville jeh pille koralerne op i flamingo kasser og pakke dem forsigtigt.. Hvis du ikk har nogle så har nogle forhandler nær dig sikkert eller måske er der en venlig sjæl her inde som
Vil donere et par stykker.. Har selv nogle ståene i kælderen..

Så ville jeg ryste stene godt og grundigt i det gamle vand så alt det løse bliver skyllet af.. Og til sidst så lade 15 cm vand blive i akvariet og så bruge en sig til at rense sandet..

Sådan har jeg gjort de sidste to gange jeg har flyttet for nyligt og jeg har intet tabt ved det.. Måske en reje her sidste gang jeg flyttede hvis det ikk er min koral vogter der har taget den.. Indkøringen har været minimal fra min side .. Men tager en den længere tid når det køre med belastning fra start..

Held og lykke med det
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad er store sten koraller?? og hvilken slags??
De rigtigt store, er stort set umulige af få frem i hel tilstand, da blot et lille stød er nok til at de knækker. Og lykkedes det at få dem i en kasse uden at de er knækket, bliver kassen meget tung, hvis der er vand med.

Mange Acropora og Montipora og sandsynligvis andre, står mange steder ovenvande i mange timer i naturen, når det er ebbe.
Få fat i nogle tykke plastsække, tag noget avispapir og gør det vådt og pak det om korallernes grene, så kan de være uden vand i mange timer. Kom så lidt vand i bunden af sækken og luk den.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Synes ikke de ligner noget der er kæmpe på billedet så mon ikk de kan være i en spand?

Flyttede selv 3 store sps i går på en 15-20 cm høje og det gik faktisk ret smerte frit .. Den fik kun lidt hvide spidser der hvor den havde ramt spanden
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

@Carsten. Der er de koraller med som er nævnt i annoncen... Blandt andet en hystrix ca på str med en håndbold. Men det er ikke kæmpe koraller vi taler om. Grunden til jeg spørger, er bare at de andre gange vi har flyttet et akvarie, har der ikke været noget nævneværdigt med, andet end et par blødkoraller. Som nævnt gik det fint de andre gange, men jeg ved bare ikke hvor robuste stenkorallerne er i forhold til flytningen, så derfor vil jeg gerne ha et par gode råd. Ved ikke rigtigt om jeg tør pakke dem ind i vådt avispapir. Afgiver det ikke en masse skidt?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Sps er nok det der bliver sværest for jer.. Der kan godt gå lang tid før de vender sig til et nyt akvarie généralt og hvis det så oven i købet får lidt indkøring men det slet ikk umuligt.. Sidst flyttede jeg 45 div koraler og der ikk noget der ser skidt ud..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Aviserne af giver en masse skidt, hvis du kommer dem i akvariet, men det er jo ikke tanken.
Tridacna kommer pakket ind i våde aviser, så nogen større fare er der nok ikke. Men ellers kan I jo bare bruge en masse køkkenrulle eller toiletpapir.
Hystixen kommer I nok ikke hjem med i et stykke, bare tanken om at knække, så er den knækket. Den skal under alleomstændigheder enten i en spand (bedst) eller pakkes med plastposer omkring sig - uden vand - og så i poser med vand.
Diverse Acroporaer og Montipora, siger desværre ikke ret meget, De kan både være massive eller tynde som spagetti.
Hvis der er Montipora digitata, så er det umuligt at arbejde med dem unden at de knækker. Acropora er generelt stærkere i skelettet.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af lotp »

Ok. Tusind tak for svarene. Regner med det bliver i spande. Er allerede ved at have skaffet nogle med låg.
Mvh Lotte
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"