led lys af eller bekræfte dette

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ibjensen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
14
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2011

led lys af eller bekræfte dette

Indlæg af ibjensen »

hej
jeg har været inde på en side,hvor man har lavet en udregnings model for hvor meget led lys man skal bruge,ved 6700k og over skal man bruge 4.5 watt per gallon vand ca3,78l ,det vil sige at i mit boyu på 128l skal jeg bruge 128:3,78= ca 33,86x4.5=152,37 watt til steen koraler til blød koral skal man gange mede 3.5 altså 33,86x3,5=118,51 watt,så varer det godt nok lidt før det er tjent hjem :) mvh ib

ps:er ikke sikker på hvad siden hed mener det var noget med before you buy reef lightning
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: led lys af eller bekræfte dette

Indlæg af Benny »

Det regnestykke kan jeg ikke få til at passe, jeg har aktivt 510W af 600W LED lys, og en 720L tank, og det er rigeligt, jeg skulle så have haft 860W, det er måske en smule overkill :beer:
Hilsen
Benny
ibjensen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
14
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af ibjensen »

det vil sige hvis jeg skulle bruge det samme forhold som dig skulle jeg bruge ca 91watt i mit boyu 128l ?
mvh ib
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er rigtig rigtig svært at svare på det spørgsmål, da watt ikke er lig med en bestemt mængde lys.
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 5672 Broby

Indlæg af classie »

Du skal regne i lumen, ikke watt
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Nå vi snakker lys over et saltvandsakvarie er det PAR værdien der skal være høj. Så selv om du har en høj lumen er det ikke sikkert du har en høj par værdi.

Steen
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 5672 Broby

Indlæg af classie »

Ar tis det var jo også PAR jeg mente Steen :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er jo desværre helt umuligt at planlægge noget LED lys hvis man kun skal regne med PAR værdien.

Ingen producenter opgiver noget om PAR værdien. Der må på en eller anden måde være en sammenhæng, mellem Lumen og Par.

Kan ikke forestille mig at en diode kan afgive mange Lumen uden at der også er en vis mængde Par bundet til den.

Det kan også blive svært at lave en oversigt over dioder og PAR værdien, da det jo kommer an på både dioden og driveren.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Af de artikler jeg har læst, er der ikke nogen sammenhæng mellem Lumen og Par, man kan godt have en høj Lumen og lav Par værdi, og omvendt, så den konklusion jeg er kommet frem til er at, vil man vide Par værdien, er man nødtil at måle den.
Er der en, der er kommet frem, til en anden måde, at finde Par værdien på, vil jeg meget gerne høre om den.

Er min antagelse at Par værdien måls som Photosynthetic Photon Flux (PPF) i μmol m-2 s-1 korrekt, eller er der noget jeg har misforstået ?
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det er korrekt, så er det jo totalt umuligt at finde ud af før end man har lavet projektet. Ikke nogen rar tanke, at have brugt mange tusinde kroner, uden at få den ønskede effekt.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det er rigtigt, at der ikke nødvendigvis er nogen sammenhæng mellem lumen og PAR.

Så længe man vælger dioder, hvor størstedelen af spektret ligger indenfor de fotosyntetiske bølgelængder, så rammer man ikke helt ved siden af.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Selvfølgelig er der en direkte sammenhæng mellem lumen, lux og PAR. Der er ingen "fussy-logic" bygget ind her.

Lumen og lux er direkte proportionale idét lux er lumen/m2.

PAR er en korrigeret/vægtet værdi, som afhænger af, hvor meget af spektret, der er brugbart for fotosyntese. Dermed har en kold LED lavere PAR end en varm LED, da fotosyntesen er "tilpasset" dagslysspektret, som indeholder meget af de røde og gule spektre.

Det giver også højere PAR, at køre med 10kK istedet for 20kK rør i HQI'erne.

PAR er beregnet ved, at integrere over de vægtede (jeg har ikke vægtningstallene) værdier i spektret for en given lyskilde. Derfor er der tilsyneladende (og kun tilsyneladende) ingen direkte sammenhæng, da man kan få helt forskellige PAR værdier for to, på papiret, ens lyskilder, der har forskellig spektralfordeling.

Jeg siger altså ikke, at der er en nem måde at beregne det på men en sammenhæng er der ;)

/Kim
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Carsten skrev:Det er jo desværre helt umuligt at planlægge noget LED lys hvis man kun skal regne med PAR værdien.

Ingen producenter opgiver noget om PAR værdien. Der må på en eller anden måde være en sammenhæng, mellem Lumen og Par.

Kan ikke forestille mig at en diode kan afgive mange Lumen uden at der også er en vis mængde Par bundet til den.

Det kan også blive svært at lave en oversigt over dioder og PAR værdien, da det jo kommer an på både dioden og driveren.

Det er nemlig rigtigt at der INGEN direkte sammenhæng er og man IKKE kan gå direkte ud fra Lumen eller Lux for at få par værdien.

Så det er svært at lave en LED lampe der kan bruges til saltvand du er nød til at samle lortet og måle dig frem for at være 100% sikker.

Jeg kan sagens tage en 2500 wat lampe og smække over akvariet men den giver mindre PAR en min gamle HQI på 250 Wat.

Derfor er det også vigtigt at vide hvad nye LED lamper giver at Par værdi og ikke bare købe pga. produksenten siger at de er beregnet til saltvand for det kan jeg også hurtigt skrive på mine cykkel lygter.

Steen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

spdiving skrev: Det er nemlig rigtigt at der INGEN direkte sammenhæng er og man IKKE kan gå direkte ud fra Lumen eller Lux for at få par værdien.
...
Det er altså ikke korrekt.
Der er ikke en fast korrektionsfaktor - så langt er vi enige - men kender man PAR vægtningsfaktorerne og lyskildens absolutte spektrale sammensætning, kan men regne sig frem til det.

Jeg er sikker på, at LED-producenterne har et udviklings-dokument, hvor den enkelte LED-types spektrum er ganske klart defineret. Om det er muligt for vi almindelige dødelige at få fat i det, er ikke sikkert.

/Kim
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mit udgangspunkt ved brug af CREE LED XP-G (De Hvide) og XP-E (Blue og Royal Blue) - er ganske enkelt:

Jeg har brugt info om lampen som TimW har lavet og bare regnet ned til mit akvarie efter overflademålet...

TimW har 120 stk. 3W Cree LED over sit 576L og han køre dem ikke på fuld styrke, mener at han køre mellem 65% og 75% efter farve, og da hans overflademål er 160x60cm og mit er 100x60cm burde jeg have 75 LED til sammenligning og have rigeligt selv om de er skruet ned og derfor mener jeg at de 60 LED jeg går efter i min nye DIY lampe skulle kunne give det samme, hvis de er skruet lidt mere op...

TimW har lavet PAR målinger og der skulle være rigeligt lys med hans lampe til krævende SPS...

Målingerne siger at man kan nøjes med det halve i Watt med Cree XP LED i forhold til HQI...
(Regnet efter den sammensætning han har lavet i sin lampe.)

Læs evt. hans bryggetråd her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=40882

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"