Opdagede da jeg startede tanken op en masse varme.
Jeg gjorde det jeg blandede cirka 5 kilo salt i en 10 liters spand med tempereret vandhanevand. Da jeg så stak hånden ned får at blande saltet i vandet blev saltet meget meget varmt!
Nogen der har oplevet det samme og måske kunne beskrive med lidt kemi hvad der sker?
>
0
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Når saltet opløses og molekylerne spaltes til ioner frigives der energi, det er en exoterm reaktion, og dette opdager du ved at vandet og saltet opvarmes af den energi der er i overskud efter spaltningen. Nogle reaktioner kræver energi for at spalte eller danne nye molekyler, disse er endoterme, og her vil du opleve at omgivelserne bliver koldere ved reaktion.
Anette skrev:Når saltet opløses og molekylerne spaltes til ioner frigives der energi, det er en exoterm reaktion, og dette opdager du ved at vandet og saltet opvarmes af den energi der er i overskud efter spaltningen. Nogle reaktioner kræver energi for at spalte eller danne nye molekyler, disse er endoterme, og her vil du opleve at omgivelserne bliver koldere ved reaktion.
Sådan!
>
0
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anette skrev:Når saltet opløses og molekylerne spaltes til ioner frigives der energi, det er en exoterm reaktion, og dette opdager du ved at vandet og saltet opvarmes af den energi der er i overskud efter spaltningen. Nogle reaktioner kræver energi for at spalte eller danne nye molekyler, disse er endoterme, og her vil du opleve at omgivelserne bliver koldere ved reaktion.
Og det er også en af grundene til at det er klogt at smide et varmelegeme ned til det saltvand man blander. (varmen skulle vist hjælpe værdierne i det nyblandet vand med at blive perfekte)
tobi100000 skrev:Og det er også en af grundene til at det er klogt at smide et varmelegeme ned til det saltvand man blander. (varmen skulle vist hjælpe værdierne i det nyblandet vand med at blive perfekte)
Det er da vist noget vrøvl....
Varmelegemet hiver bare temperaturen op fra de 4-5 grader vandet har direkte fra hanen, så det er lettere at opløse saltet.
Jo højere temperatur, jo lettere opløses saltet (og jo mere kan der opløses men det er lidt uvæsentligt).
tobi100000 skrev:Og det er også en af grundene til at det er klogt at smide et varmelegeme ned til det saltvand man blander. (varmen skulle vist hjælpe værdierne i det nyblandet vand med at blive perfekte)
Hvordan skulle det hjælpe på værdierne????
>
0
Hvordan skulle det hjælpe på værdierne????
Havde bare læst det et sted og prøvede så selv. Men ved ikke om det hjælper særlig meget. = P
Plejer godtnok selv at smide et varmelegeme i vandet sammen med lidt cirkulation for at få saltet hurtigere opløst. Men det med værdierne forstod jeg heller ikke helt. Kan også være at mine testsæt fejler noget.
(ryster altid saltet for at få blandet det ordentligt sammen inden jeg afvejer.)
Bruger også altid 2 forskellige mærker testsæt for at mindske upræcision.