Skummer vs. luftsten?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Skummer vs. luftsten?

Indlæg af Bingocaller »

Har lidt problemer med at indstille min Deltec MC 500 (Det er en motorskummer) så den skummer optimalt - nok pga. lige svingende vandstand i bagkammeret. Har en luftventil på som jeg kan skrue på - men jeg synes sgu jeg justere den hele tiden.

Har hørt at man kan putte en luftsten på den slange hvor den suger luft ind.

Har snodlet sådan en luftsten (ved ikke hvorfor den hedder en sten når den nu er af træ) i str. 2. som jeg har tænkt mig at prøve at putte på.

Men er der nogen der kan forklare mig lidt nærmere hvordan det fungere? Har hørt at luftstenen skal være under vand? Men der er jo ikke noget luft som skummeren kan lave bobler af? Hvor tit skal den skiftes? Og ja hvordan hænger det hele lige sammen?

Gode råd og erfarniger modtages :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Skummer vs. luftsten?

Indlæg af Stig Jest »

Luftsten er kun af træ når vi taler saltvand. En "luftsten" af træ, giver meget finere bobler end end alm. luftsten. Det udnytter man i luftskummere til at lave meget fine bobler med og der skal den selvfølgelig være under vand.
På din motorskummer skal den være over vand og vil så fungere som en lyddæmper. Om den også hjælper på regulering af din skummer, skal jeg ikke kunne sige.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

"Luftstenen" hjælper dig ikke !

Alle skummere har det bedst med konstant vandniveau, så din løsning hedder at anskaffe dig en osmolator så du kan få konstant vandstad i skummer kammeret.
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Jeg synes egentlig at MC500'eren fungerer ret godt.. jeg skruer helt op for luftindtaget for at ilte vandet mest muligt og justerer i stedet på "koppens" højde til ønsket våd/tør skumning. Men ja, der er nok ikke en bedre investering end en osmolator til din skummer..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ahhh fyensgade du er måske inde på noget af det rigtige! Jeg havde ikke lige tænkt på at hæve skummerkoppen! Havde faktisk tænkt mig at smide dig en pb ang skummeren da jeg ved da har den samme.

Kører du våd/tør skumning?

Ang. osmolater tror jeg ikke den kan følge med i de svingninger jeg har i vandnivea - men jeg kunne selvfølgeligt hive den ud af stikket når jeg renser atsen...
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvorfor skulle en osmolator ikke kunne følge med? og hvorfor er der så stor forskel på vand nivuet i skummer rummet? Normalt skal det jo laves så at skummeren har en fast vandstand, for at fungere mest optimalt. har du ikke billede af dit setup så man kan se?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Starf tjek denne: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 93&start=0

Grunden til at vandstanden ændre sig er jo når man stikker lapperne i tanken = mere massefylde = der løber mere vand over sikkerhedsrøret - samt den ene gang om ugen jeg lukker for hele nedløbet til ATSen. Min ATS trækker vel omkring 2500 liter i timen - samt hvis man slukker en pumpe = så trækkes der ikke så meget igennem bagkammeret.

Udfordringen for mig er jo netop at jeg har et bagkammer(e) i mit RSM250 PLUS jeg har et nedløb som normalt ikke er der fra fabrikken - så jeg har mega mange muligheder for at styre = lave lort/komme til at ændre vandstanden hvis I kan forstår :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Der er ingen billeder hvor din skummer står, men ud fra det du skriver, lydder det til din sump er lavet "forkert" normalt vil man lave sumpen så der er et rum til skummeren, og et rum til retur pumpen. Så er det nemlig kun ved retur pumpen vandstanden vil ændre sig i første omgang.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Som StarF skriver og så huske at slukke for osmolator sammen med returpumpen og manuelt ingen du stikker lapperne i...
(Ved øget vandstand køre osmolator pumpen ikke, men den giver måske alarm pga. hurtig ændring af vandstanden...)

Ved at have fast vandstand i skummerkamret, kan du sikkert godt efterfylde vandfordampning manuelt...
Ved brug af osmolator i korrekt lavet sump, skal osmolatoren side i returkamret...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det er et RSM 250 hvor skummeren står i bagkammeret :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Bingocaller skrev:Det er et RSM 250 hvor skummeren står i bagkammeret :)
Er der ikke rumopdeling deromme?

:beer:
Senest rettet af amddurin ons 29. jun 2011 22:01, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Bingocaller skrev:Det er et RSM 250 hvor skummeren står i bagkammeret :)
ja ok burde jeg havde fanget.. sorry så er der mig bekendt ikke så meget at gøre.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"