Jeg undre mig over hvormange som har problemer med at Displayakvariet ryster og brummer pga resonans fra returpumpen, når retur går igennem overløbet via rørgennemføring?
Jeg har testet mit "Nye" 300L med ferskvand og ca 20cm siikoneslange fra Tunze Silence 3000 studs til PVC slangestuds og det ryster meget i PVC'en, der jo er spændt fast i bundglasset. (pga. Rørgennemføringen)
Pumpen står på en nylonsvamp ligesom i mit nuværende setup, hvor sump står ved siden af hovedakvariet og PVC'en sidder langs væggen og rør derved ikke akvariet...
Er dette normalt og kan 50cm silikone så hjælpe på det eller bør jeg glemme rørgennemføringen og bruge slange hele vejen i stedet for?
Jeg har set 3 Tunze Silenze i brug - 2x 2400 og en enkelt 3000 - Alle 3 vibrerede ufatteligt og brummede selvom de både stod på svampe og havde 20cm ultra blød silicone slange mellem pumpe og rør..
Når man søger rundt lader det næsten til at være 50/50 om de er slemme eller ej, jeg overvejede selv en 3000'er på et tidspunkt men valgte at beholde min Deltec eksterne / Grunfoss pumpe.. Dé er stille
Hvorvidt du kan gøre mere ved det har jeg ingen idé om, men det kan absolut ikke nogen skade gøre at forlænge siliconeslangen
Nææ, jeg får den vel osse snart med posten... (Den er i restordre.)
Det undre mig bare at mange har retur lige op igennem deres overløb og derved ikke ret mange cm hvor rystelserne kan fortage sig inden rørgennemføringen kan forplante støjen ud i bundglasset, men jeg syntes ikke at have læst så meget om støjproblemer med denne løsning...
Min newjet siger storset intet og de koster ikk noget særligt? Bingo købte min gamle 2300 og han har den også i overskud.. Den er knap et halvt år gammel og laver ingen vibrationer så det kan høres?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten. Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Tror ikke nødvendigvis det er selve pumpens vibrationer der bliver videreført og skaber resonans i pvc'en. Når der er siliconeslange mellem pumpe og pvc skulle vibrationer gerne blive stoppet der. Tror måske nærmere det er vandtrykket gennem selve returrøret der giver vibrationer og dermed lyd. Prøv at holde på de forskellige dele mens returpumpen kører, så skulle du kunne lokalisere hvor vibrationer og lyd præcis kommer fra, og dermed gøre noget ved det. Jeg har lokaliseret resonans fra både pumper, ledninger og armatur ved denne fremgangsmåde. Herefter har jeg sat flamingo/svamp i klemme, for at absorbere de rystelser jeg fandt.
Det eneste sted PVC har kontakt med noget er selve rørgennemføringen som jo er spændt fast i bundglasset og det er helt klart der problemet er...
- Jeg har det ikke kørende pt. men regner med at sætte noget mere slange på, evt. 1 meter eller lign. og så bare have slangen i ophæng inden den går til PVC-gennemføringen... (En spiral eller lign. og noget elastik til at holde slangen.)
Alternativt gennem et hul i underskabet og bare op i akvariet...
Undre mig bare at der ikke er nogle som har været inde på at det er en dårlig idé at føre retur op igennem overløbet, da der er så kort vej fra pumpe til rørgennemføringen så der stadigvæk er mange vibrationer som går direkte ud i bundglasset...
det er vel fordi det generalt ikk er noget problem?
selv min billige retur laver ikk noget resonans man kan høre en halv meter væk?
tror det er din retur der er problemet eller et par alt alt for sarte øre,,
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten. Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Ja, jeg må lige teste dem, det kan være den éne Tunze larmer en del...
Sarte øre ja, men tænker osse på om ikke fiskene bliver stressede, når hele baljen rumler 24 timer i døgnet?
Bingocaller skrev:Mit retur er lavet af 32 mm pvc sæange og siger absolut intet hverken med 2300 newjet eller Aquabee 3000. Så pvc slange kan varmt anbefales
Har du så slange uden om akvariet eller op gennem overløbet? - eller er slangen overgang til alm. PVC rør?
Rene jeg har præcis samme problem som dig, jeg skiftede min tunze silence 2400 ud med en red dragon 2500 pga kæmpe støj niveau, men jeg har næsten det samme støj med den nye pumpe som med den gamle. Når jeg holder hånden rundt om returrøret vibrerer det ekstremt meget. Jeg kan simpelthen ikke holde larmen ud. Ved ikke om det er fordi jeg kun køre med 20mm returrør og det er for småt, er helt lost.
Zofix skrev:Rene jeg har præcis samme problem som dig, jeg skiftede min tunze silence 2400 ud med en red dragon 2500 pga kæmpe støj niveau, men jeg har næsten det samme støj med den nye pumpe som med den gamle. Når jeg holder hånden rundt om returrøret vibrerer det ekstremt meget. Jeg kan simpelthen ikke holde larmen ud. Ved ikke om det er fordi jeg kun køre med 20mm returrør og det er for småt, er helt lost.
Zofix skrev:Rene jeg har præcis samme problem som dig, jeg skiftede min tunze silence 2400 ud med en red dragon 2500 pga kæmpe støj niveau, men jeg har næsten det samme støj med den nye pumpe som med den gamle. Når jeg holder hånden rundt om returrøret vibrerer det ekstremt meget. Jeg kan simpelthen ikke holde larmen ud. Ved ikke om det er fordi jeg kun køre med 20mm returrør og det er for småt, er helt lost.
Jeg er totalt nybegynder når det kommer til saltvandsakvarier, men arbejder til daglig med aqua-kultur og opdrætsanlæg, så lige præcis rør ved jeg lidt om, dit Ø20 rør er muligvis for lille, med en Red Dragon, der giver 2,1m3 i timen, har du en vandhastighed på 2,57 m/sec, vi anbefaler cirka 1m/sec, og for at overholde det skal du op i Ø32 pvc. Med den vandhastighed du har risikerer du at vandet skabe vibrationer. Jeg ville "fejlsøge" der...
Jeg er totalt nybegynder når det kommer til saltvandsakvarier, men arbejder til daglig med aqua-kultur og opdrætsanlæg, så lige præcis rør ved jeg lidt om, dit Ø20 rør er muligvis for lille, med en Red Dragon, der giver 2,1m3 i timen, har du en vandhastighed på 2,57 m/sec, vi anbefaler cirka 1m/sec, og for at overholde det skal du op i Ø32 pvc. Med den vandhastighed du har risikerer du at vandet skabe vibrationer. Jeg ville "fejlsøge" der...
Mvh Christian
Det burde ikke været nødvendigt med Ø32 pvc ville jeg tro, da standard udgangen på pumpen er Ø25, men jeg vil opgradere mit pvc returrør til Ø25 og håbe på at det fjerner virbrationerne.
Mvh Christian
Det burde ikke været nødvendigt med Ø32 pvc ville jeg tro, da standard udgangen på pumpen er Ø25, men jeg vil opgradere mit pvc returrør til Ø25 og håbe på at det fjerner virbrationerne.
Nu kender jeg jo ikke dit setup, men det kan jo også være ganske kompliceret at gå op i rør, hvis det fx. kræver større huller i glas mv. Men med Ø25 (vi taler udvendig Ø ikke? Altså 21,2mm indvendigt) får du en vandhastighed på 1,65m/sec, hvilket er 65% mere end vi anbefaler i vores anlæg, jeg ved dog ikke hvor meget det betyder i så små konfigurationer, men husk at mindre rør skaber modtryk og dermed mindre pumpekraft/effektivitet. Mht til standardudgangen på pumpen, så er den ikke en indikation på hvor stort røret bør være, stort set alle pumper, også dem vi bruger på over 1000m3/t har mindre udløb end der kræves rør.
Jeg glæder mig til at høre om du slipper for støjen
Red Dragon skulle ellers være noget af det bedste?
Jeg køre med 25mm PVC og har nu 50cm silikone slange fra pumpen til PVC + jeg har flyttet pumpen ind i midten af sumpen og det har hjulpet en del på det...
Men den kan ikke ligge der, hvis jeg opgraderer min skummer til en PowerCone 200i og så vil jeg forsøge med 1 til 1½ meter slange, men det bliver så alm. slange i 22mm og ikke silikoneslange.)