NANO JJ 75L -HJÆLP

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Aalborg

NANO JJ 75L -HJÆLP

Indlæg af danielmejer »

Hejsa.
Jeg er HELT ny i saltvandsområdet, er lige sprunget ud i det. Skal ned til Jens Jørgen på mandag og hente mit nano akvarie! :-)

Jeg har nøjagtige planer til hva jeg godt kunne tænke mig at få i :-) 2 klovn fisk, 1 reje, 1 Paracanthurus hepatus og 1 Zebrasoma flavescens.

De fleste vil nok sige det er for meget? eller hvad? hvad siger i? Er det helt umuligt at have de fisk deri, og så ikke flere?? Håber i kan hjælpe mig, er helt ny i saltvand :-)

På forhånd tak
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: NANO JJ 75L -HJÆLP

Indlæg af Tobias »

Klovnene kan du sagtens have i 75L, men jeg ville ikke anbefale kiruger til den størrelse.
Jeg synes at du skal finde nogle fisk som ikke bliver så store og ikke kræver så meget svømmeplads (:
Selvom du køber fiskene som små, så vil de hurtigt vokse sig for store til akvariet.
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

Okay :) Men jeg kan heller ikke bare nøjes med en af kirugerne? Evt den gule? og så 2 klovnefisk? Altså hvad sker der hvis jeg køber dem? Vil de dø/lide eller hvorfor er det man ikke anbefaler det :-)
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af Tobias »

Kirugerne bliver stadig store med tiden. Nogle folk køber små kiruger og sælger dem når de bliver for store, eller anskaffer sig et større akvarie. Fisken vil højst sandsynlig ikke dø, men jeg synes personligt at det ville være synd for fisken.

Til gengæld findes der utallige flotte fisk som ikke bliver så store. Jeg har et akvarie på 60 liter og her regner jeg med at jeg skal have 2 klovnfisk, 1 watchman goby og en tailspot blenny - alle nogle fantastisk flotte fisk

På saltvandswiki kan du se billeder af de forskellige fisk: http://saltvandswiki.dk/wiki/Fisk
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

Tak for det. Kan se på dine billeder, at dine kanter er helt grønne af alger? Bliver mit også det eller hvordan? du kan se mit her: http://www.reefs.dk/Nano%2075%20liter.htm

Tak for dine svar
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af Tobias »

Mine kanter er grønne af alger fordi jeg stadig er igang med indkøringen. Når du starter akvariet op med friske levende sten, så vil du højst sandsynlig også få en algeopblomstring (:

Jeg kender godt JJ's akvarier og jeg overvejde faktisk også selv at købe et istedet for det akvarie jeg har nu, og jeg har set at han har en paletkirug i sit, men du skal huske på at han også har et stort akvarie som han kan flytte den over i når den bliver stor (:
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Hvad gør jeg når jeg får en algeopblomstring? :-)
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af Tobias »

Du sætter dig på hænderne og venter på at det går væk af sig selv :P
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

Okay hvor lang tid tager det? irriterende...........
Hvor hurtigt vokser de kiruger? hvor længe kan jeg have en inden jeg skal sælge den?
og alt det som er med i jj's akvarie er det jeg skal bruge ikke? Altså udover levende sten osv.. men pumpt, varmehalløj og alt er der ikke?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Christ..

Prøv lige at kigge lidt rundt på forumet og evt Google, og du skal få svar på alt du spørger om ;)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=99&t=40155
http://saltvandswiki.dk/wiki/Opstart_af ... ndsakvarie

Og det er ikke for at jeg skal fremstå negativ, blot for at pege på at det ikke tager 5min lige at søge på emnet først selv, og søge så meget info som muligt inden man planlægger.. P. hepatus aka Palet Kirurg i 75L vil næppe gå godt, og slet ikke som helt grøn. Det er ikke den aller nemmeste fisk de første par uger :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af Tobias »

Det er forskelligt hvor lang tid det tager. Som du kan se i mit link, så har akvariet været igang i 25 dage, og jeg har stadig alger.

Jeg har aldrig selv haft kiruger (jeg går på gymnasiet og har et fritidsjob hvor jeg tjener 60 kr i timen så der har aldrig været råd til et stort akvarie til kiruger), så det kan jeg ikke svare på (:

Yup, jeg mener at det hele er der ud over de levende sten. Prøv lige et spørge JJ om du ikke må få en sten fra hans akvarie. Indkørte sten hjælper med indkøringen igang så det går hurtigere (:

Anyways, jeg hopper i seng - skal til årsprøve i matematik imorgen, så jeg skal være frisk. Jeg håber at der er en anden som tager over og svarer hvis du har flere spørgsmål (:

Lyt til Han$en - han ved det hele! (han påstår ihvertfald han er gud :T )
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

jamen kan jeg godt putte fisk i selvom det algehalløj er igang? regner med at købe et par fisk den dag jeg får det (får modnet saltvand af JJ)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

danielmejer skrev:jamen kan jeg godt putte fisk i selvom det algehalløj er igang? regner med at købe et par fisk den dag jeg får det (får modnet saltvand af JJ)
Modnet vand findes ikke selvom nogle vil påstå andet..

Læs de 2 links jeg har givet dig - Der får du ALT den info du har behov for, for at komme i gang med saltvand, og følger du retningslinierne kommer du også vellykket fra start
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

koeb dig en ildhale de er mega flotte. :GO
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

Dine links giver mig stadig ikke svar på om jeg kan putte fisk i når jeg får det modnet vand af JJ, som åbenbart ikke findes :)
danielmejer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af danielmejer »

- og det var ikke for at være negativ! mange tak for de 2 links :)
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

jeg syntes du skal finde et akvarie med større volumen i da det er nemmere for nybegynderen at holde + at du kan have lidt sjovere fisk i som eks den gule kirurg
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14

Indlæg af Fat_Donnie »

jeg ventede 4 uger selvom jeg brugte modnet vand... da kom jeg to klovne i :GO
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

du skal vente med at komme fisk i til dit akvarie er indkørt og stabilt
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

danielmejer skrev:Dine links giver mig stadig ikke svar på om jeg kan putte fisk i når jeg får det modnet vand af JJ, som åbenbart ikke findes :)
De fortæller dig om indkøringsperiode - Uanset om vandet er friskblandet eller har været benyttet i akvarie i 10 år, har du en indkøring på minimum 4-6 uger før akvariet er stabiliseret. Så svaret er - Vil du have succes fra start og minimale problemer vil jeg klart anbefale at droppe "modnet" saltvand, og blande frisk - Og derefter vente til brun- og grønalgefaserne er HELT overståede.. Uden erfaring kan det i værste fald ende fatalt for hele akvariet hvis man kaster fisk og andet i alt for tidligt..

Som en god fingerregl: Alger = skæve næringsværdier, ingen alger = rigtige næringsværdier :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14

Indlæg af Fat_Donnie »

Enig - lige meget om man tror paa modnet vand eller ej saa skal man nok igennem en mindre (eller laengere) indkoeringsperiode..... husk at maale dine vaerdier loebende :beer:
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

danielmejer skrev:Dine links giver mig stadig ikke svar på om jeg kan putte fisk i når jeg får det modnet vand af JJ, som åbenbart ikke findes :)
For at give dig svar på dit spørgsmål omkring hvornår du kan putte fisk i. er det meget simpelt og ikke nogen større videnskab.
Når vi snakker fisk / Snegle / rejer / Så kan du putte dem i når og lige så snart du er nitrit frit.

Der plejer at gå ca. 14 dage + fra du fylder vand i dit system til det er gået fra Ammonium --------> Nitrit ---------> nitrat.

og bare rolig JJ skal nok fortælle dig det når du afhenter hos ham.

-------------------------------------------------------------------------------------

Koraller er en hel anden snak. der skal du have en KH mellem 6-12 / Calcium mellem 410-500 / Nitrat SKAL være mindre end 30.

......................................................................................

held og lykke og velkommen til.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"