"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dommedagprofitier endnu engang

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af søvnig »

Hej Alle

Som nogle ved, så er jeg ikke specielt begejstret for biologer, men denne gang er det godt nok for langt ude.
http://www.ekstrabladet.dk/nyheder/vide ... 575585.ece

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af Brian C »

søvnig skrev:Hej Alle

Som nogle ved, så er jeg ikke specielt begejstret for biologer, men denne gang er det godt nok for langt ude.
http://www.ekstrabladet.dk/nyheder/vide ... 575585.ece

VH
Søvnig :devilish:
er det?

det er jeg ikke så sikker på
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af søvnig »

I denne uge er der blevet proklameret en ny istid, hvidhajer i nordsøen og nu vil alt liv i havene uundgåeligt blive udryddet. Jeg syntes ikke det hænger sammen.

Lad os tage hvaler... Jeg tror de har det betydeligt bedre, end de havde det for 100 år siden, da vi jagtede dem for at lave sæbe. Jeg ser i hvert fald ofte hvaler i forbindelse med mit arbejde

Hajer... Tja vi har jo ifølge en tidligere artikel (og tråd på SF) konstateret at hvidhajer har bredt sig til nordsøen, så helt galt er det vel ikke.

CO2... De udsving der har været målt i havet har været meget små. Svovl kunne vel, i forbindelse med vulkanudbrud, have lige så stor indvirkning. Fisk er jo også meget tolerente med PH-svingninger.

Overfiskeri.... Jeg kender kun til dansk fiskeri, men der er godt nok ikke meget fiskeri tilbage i dk. Aligevel bliver danske fiskere beskyldt for at overfiske. Jeg ved selv hvordan kvoter bliver udregnet og det er et regnestykke der ikke giver mening.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af Niclas »

Kunne være tilbøjelig til at give søvnig ret, men omvendt har jeg også erfaret ved egne simple forsøg fra gymnasiet, at relativt små ændringer i temperatur og pH kan være til stor skade for vores elskede koralrev. (Voksne) fisk er derimod ofte ret bestandige over for de to faktorer.

Den globale opvarmning betyder iøvrigt først og fremmest istid for bl.a. danmark, netop fordi polerne smelter, og golfstrømmen i den ombæring ikke længere vil suse forbi danmark med lækkert "varmt" vand mere.

At blande hvidhajens tilfældige ophold i danske farvande ind i historien kan jeg ikke rigtig se en sammenhæng på...
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af StarF »

søvnig skrev:Hej Alle

Som nogle ved, så er jeg ikke specielt begejstret for biologer, men denne gang er det godt nok for langt ude.
http://www.ekstrabladet.dk/nyheder/vide ... 575585.ece

VH
Søvnig :devilish:
må indrømme jeg nok stoler mere på biologer selv om de også kan tage fejl, end dig. Sorry, desværrer tror jeg også mange af klodens smukke ting, så småt lakker mod enden. Der i blandt koral revet, de store katte, hvaler, de store hajer osv!
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af søvnig »

StarF skrev:
søvnig skrev:Hej Alle

Som nogle ved, så er jeg ikke specielt begejstret for biologer, men denne gang er det godt nok for langt ude.
http://www.ekstrabladet.dk/nyheder/vide ... 575585.ece

VH
Søvnig :devilish:
må indrømme jeg nok stoler mere på biologer selv om de også kan tage fejl, end dig. Sorry, desværrer tror jeg også mange af klodens smukke ting, så småt lakker mod enden. Der i blandt koral revet, de store katte, hvaler, de store hajer osv!
Jeg kan kun forholde mig til at jeg bruger ca. 180 - 200 dage på havet om året + det løse. Jeg har mange kontakter til dansk fiskeri og kender en del til biologer.
Jeg siger ikke alt går skidegodt, men jeg syntes godt nok at biologer gang på gang, slår et lige stort nok brød op.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af Niclas »

Jeg vil tro det altid vil være lettere at sige noget om hvordan tingene er og har været på baggrund af erfaringer, end det er at skulle forudsige hvordan det vil komme til at se ud om 50-100 år.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af nbd »

StarF skrev:må indrømme jeg nok stoler mere på biologer selv om de også kan tage fejl, end dig
Det gør jeg også! (nu er jeg godt nok også selv biolog og forsker)

Søvnig - prøv at kikket på hjemmesiden for International Programme on the State of the Ocean (http://www.stateoftheocean.org/ipso-201 ... ummary.cfm) og ikke mindst på Report summary Long version linket. Så vil du opdage at konklusionerne stammer fra en workshop med 18 forskellige organisationer, herunder Microsoft Research(!?). Det svarer til at arrangere en workshop med Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening mm. Mon ikke også de vil komme frem til en dommedagsprofeti?

Selv om havene og dyrelivet ikke stortrives (bl.a. pga. menneskelig aktivitet), kan man jo godt udvise lidt kildekritik :wink:

Og det burde Ekstra Bladets journalist også :BA
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:[
Selv om havene og dyrelivet ikke stortrives (bl.a. pga. menneskelig aktivitet), kan man jo godt udvise lidt kildekritik :wink:

Og det burde Ekstra Bladets journalist også :BA

Kildekritik???? Hvad er det??? Det ord udgik vist at jounalisteres pensum for sådan ca 50 år siden.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af ole kekkonen »

den lange version pdfen må være det man kalder kvasi-realistisk
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Dommedagprofitier endnu engang

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:
nbd skrev:[
Selv om havene og dyrelivet ikke stortrives (bl.a. pga. menneskelig aktivitet), kan man jo godt udvise lidt kildekritik :wink:

Og det burde Ekstra Bladets journalist også :BA

Kildekritik???? Hvad er det??? Det ord udgik vist at jounalisteres pensum for sådan ca 50 år siden.
Ekstrabladets journalister gør sig jo ligefrem umage i IKKE at finde kilder.. Jeg skal godt nok kede mig meget for at læse på eb.dk

Men ja, det er godt nok ved at blive et meget udbredt problem, selv DR og TV2, som man måske ellers har et billede af som "mere"seriøse nyhedsmedier.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"