Glasroser og skummertid
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2010
Glasroser og skummertid
Hej alle der vil hjælpe
Jeg er ny i saltvandsverdenen og har netop erhvervet mig et lækkert set up, totalt køreklart med teknik, fisk og koraller, som har stået og fungeret upåklageligt i min stur i et par uger nu.
Jeg har 2 spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe med:
- Glasroser - jeg har et par stykker...har købt Joes Juice, men synes ikke det er super effektivt...findes der ikke en skabning der spiser dem?
- Skummer...jeg har en Tunze DOC 9410, der i hvert fald ikke er for lille til mit 120L akvarie med tilsvarende sump...hvor lang tid i døgnet bør jeg lade den køre?
Håber I vil hjælpe.
Mange hilsner
Mads
Jeg er ny i saltvandsverdenen og har netop erhvervet mig et lækkert set up, totalt køreklart med teknik, fisk og koraller, som har stået og fungeret upåklageligt i min stur i et par uger nu.
Jeg har 2 spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe med:
- Glasroser - jeg har et par stykker...har købt Joes Juice, men synes ikke det er super effektivt...findes der ikke en skabning der spiser dem?
- Skummer...jeg har en Tunze DOC 9410, der i hvert fald ikke er for lille til mit 120L akvarie med tilsvarende sump...hvor lang tid i døgnet bør jeg lade den køre?
Håber I vil hjælpe.
Mange hilsner
Mads
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Hvidovre/Thailand
Re: Glasroser og skummertid
1. Wurdemani rejer spiser dem.
2. altid.
2. altid.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
- demian
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2002
jamen Chelmon marginalis butterfly skulle gøre det samt andre sommerfuglefisk
men ellers er der Aiptasia eXit som kan fås på ebay.de
men når du at få sprøjten helt ned i den mens den er åben inden du gir den salven det er lidt svært men efter et par forsøg kom mine ikke tilbage du må bare være over dem når de er helt åbne
men ellers er der Aiptasia eXit som kan fås på ebay.de
men når du at få sprøjten helt ned i den mens den er åben inden du gir den salven det er lidt svært men efter et par forsøg kom mine ikke tilbage du må bare være over dem når de er helt åbne

- Fat_Donnie
- Kejser fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2605 Brøndby
- Saltvand siden?: 2011
Jeg har selv et nyt akvariesetup paa 200l hvor skummeren er aktiv 24/7 =)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Hvis det bare er et par stykker, kan det ikke betale sig at købe en sommerfuglefisk eller nogle wurdemanni.
Som demian også er inde på, så pas på du ikke rører glasroserne med sprøjten, det skal sprøjtes hen over rosen, når det ikke er klappet sammen, så den kan komme til at spise blandingen
Som demian også er inde på, så pas på du ikke rører glasroserne med sprøjten, det skal sprøjtes hen over rosen, når det ikke er klappet sammen, så den kan komme til at spise blandingen

- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Du kan jo også bruge en sprøjte med saltsyre. De kan finde på at komme igen et par gange, men det er det mest effektive middel jeg kender. Jeg har stadig to glasroser og også to wurdemanirejer, og de trives side om side.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
Problemet med saltsyre og kogende vand er at får man ikke alle resterne af glasrosen med op, så der blive dannet nye glasroser af resternenesnej skrev:Du kan jo også bruge en sprøjte med saltsyre. De kan finde på at komme igen et par gange, men det er det mest effektive middel jeg kender. Jeg har stadig to glasroser og også to wurdemanirejer, og de trives side om side.

Jeg har bedre erfaring med Joey's Juice, for får man glasrosen til at spise det, så vil den blive opløst helt.
Glasroser kan også blive for store til at rejer og fisk "gider" at spise dem

- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland
Mener også der er en lille flot snegl man kan købe som spiser dem. (mener det er en Berghia coerulescens)
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
Problemet med de fleste glasrose (og pestanamone) spisende fisk er at når der ikke er flere glasroser begynder de at spise korallerne.
På sprøjten har jeg bedst erfaring med Aptasia X. Det er nemmere at nakke Glasrosen da du kan sprøjte det "ud over" glasrosen
(om Joes Juice kan det samme ved jeg ikke). Med saltsyren skal man være hurtig da glasrosen tit når at trække sig sammen inden du får sprøjten ind i den. plus det problem med resterne som Mikkel E nævner
Dog er det Wurdemanni Rejer jeg har haft mest held med og der har ikke været nogen begrænsning på størrelsen og antal de ville tage (og her snakker jeg om glasroser helt op i størrelse med en femkrone)
Problemet med at bruge pest kontrollerende dyr (uanset hvilken pest og dyr) er at der aldrig er nogen garanti for at de virker og om det kan svare sig at bruge dyr afhænger som det nævnes om antal og placering af glasroserne
Ja, skummeren bør køre 24/7
På sprøjten har jeg bedst erfaring med Aptasia X. Det er nemmere at nakke Glasrosen da du kan sprøjte det "ud over" glasrosen

Dog er det Wurdemanni Rejer jeg har haft mest held med og der har ikke været nogen begrænsning på størrelsen og antal de ville tage (og her snakker jeg om glasroser helt op i størrelse med en femkrone)
Problemet med at bruge pest kontrollerende dyr (uanset hvilken pest og dyr) er at der aldrig er nogen garanti for at de virker og om det kan svare sig at bruge dyr afhænger som det nævnes om antal og placering af glasroserne
Ja, skummeren bør køre 24/7
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2010
Tak for de mange fine svar!!
Er der nogen der ved om de meget omtalte rejer kan købes et sted på Fyn?
Er der nogen der ved om de meget omtalte rejer kan købes et sted på Fyn?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
Hej Reef velkommen til rejerne kan ikke lige købes pt på fyn jeg leder selv efter nogle men skal nok råbe højt hvis jeg finder dem