Anemone med tarmslyng - har jeg handlet rigtigt

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
martin_carls
Reactions:

Anemone med tarmslyng - har jeg handlet rigtigt

Indlæg af martin_carls »

Jeg har lagt min anemone til storskrald,
Efter at have set flere såragtige revner og udposninger i gennem en uges tid turde jeg ikke mere..

Den mistede farve, slap fæste, såret blev større ,
Men samtidig spiste den gerne en reje, fandt en ny plads, spyttede rejen ud, slap igen, halvdelen af tentaklerne lignede tilsidst svedent purløg.... og nu røg den altså ud...

Den havde sluppet helt, lå på bunden med sit kæmpe sår og med armene slatne, små og (svedent purløg agtige)...

Jeg begynder at fatte at der næsten er mere spænding om liv og død i en balje, end der har været på Omaha-beach på D-dag.

Jeg ville bare gerne sikre mig at jeg taget den rigtige beslutning.
Vedhæftede filer
da alt var godt
da alt var godt
afdøde anemone.jpg (40.51 KiB) Vist 897 gange
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

koraller kan ofte klare mere end vi tror......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

At sammenligne en anemone og en koral svarer til at sammenligne æbler og pærer.
Tror det var den rigtige belutning, men hvordan havde den fået de sår??
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

tror også det var en rigtig belsutning den ville trods alt også volde en del skade hvis den sku ende med at dø, hvilket det lyder som om den var godt på vej til
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

At den vandre betyder ikke at den er ved at dø, blot at den ikke er tilfreds med forholdene (specielt strøm og lys).

Da jeg fik min anemone troede jeg at jeg havde fundet det perfekte sted til den med masser af lys og god strøm, den var dog ikke tilfreds og begyndte at vandre. Nu har den selv fundet et sted (tæt på hvor jeg satte den) som er meget bedre end mit valg til den :)

Det at den begynder at miste farve er nok pga at antallet af de symbiotiske alge (zooxanthellae) i den er begyndt at falde og den vil begynde at se lidt "grålig" ud (ofte pga manglende lys).

Det lyder ikke godt hvis den har sår, men så længe dens tentakler stadig er "klisterede" (kan affyre nældecellerne) er den i hvertfald næppe død.

Om det var fornuftigt at smide den ud er svært at sige uden billeder, jeg tror jeg ville have beholdt den lidt endnu for at se om den kunne komme sig (men holde godt øje/næse med den), og hvis den så begyndte at lugte eller miste evnen til at affyre nældecellerne, ville jeg smide den ud promte.

Har du evt nogle billeder af den?

og lidt info om den:
Hvilken type anemone er det
er den købt for nyligt
hvor på den var sårene.

/Magnus
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Ud fra billedet har jeg umiddelbart svært ved at afgøre, hvilken art anemone, du har haft. Mange af de arter, vi ser i handlen, er overordenlig vanskelige at pleje og dør trods gode vand- og lysforhold. Enkelte arter, specielt Heteractis magnifica, har svært ved at sidde stille. Aller helst vil de kravle rund på udsatte steder, inkl akvariets ruder. Andre anemoner foretrækker sprækker/spalter eller sandbund, hvor de kan trække sig tilbage. Disse synes nemmere at få til at blive, når de først har placeret sig.

Ud fra din beskrivelse vil jeg også slutte op om Carsten og Mathias og sige, at din anemone lød som en sikker dødskandidat.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"