Opstartsfasen går ikke helt som det skulle?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
magicmann
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sandved

Opstartsfasen går ikke helt som det skulle?

Indlæg af magicmann »

Hej alle sammen...

Jeg er ret grøn i faget, så har lige et lille spørgelsmål ang. opstartsfacen til de mere erfarende.... :D Nu har min balje kørt siden d. 19/5.... med ca 125 kg levende sten. En balje på ca. 630 l... 70x70x130...og en sump på 210 l. Skummer og Tunze pumper til cirkulation i akvariet. Som retur pumpe har jeg en Deltec 5250... Lyset består af 4 x 54 w T5, HQI 400 w.

Min alge vækst har ikke været ret stor.... Den er faktisk ved at forsvinde lidt igen..? Hvad kan være årsag til det?

Mine målinger til dags dato:

PH: 8,5
KH: 9,3
Nitrat: 0,1
Nitrit: 0

Jeg bruger Tropic Marin Testset

MVH

Mikael
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

at du har en rigtig god skummer, nogle gode sten og sidst men ikke mindst næringsfattig vand.
Har du målt for andet end nitrit og nitrat
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
magicmann
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
19

Indlæg af magicmann »

Tror oz jeg har fået fat i en god skummer. Den er lavet af klart arcryl... Jeg tror den er fra Decocean, som skulle kunne trække helt op til 1000 L? Hvad vandet ang. tror jeg oz du har ret.... Jeg har fyldt baljen op med ozmose vand.... og der efter prøvet mig med almindelig postvand, da mit anlæg gik i stykker.... Havde købt det brugt.... :?

Jeg har pt ikke forsøgt mig med andre målinger, da det ellers ikke burde være nødvendig her i opstarten.....eller hvad?

Hvilken målinger anbefaler du jeg skal tage...?
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Jeg er lidt nørdet så jeg måler vist for det hele, men det er fordi jeg gerne vil følge udviklingen fra start, men som du selv skriver så er det måske ikke så nødvendig her i starten. jeg synes bare at de der testsæt er forholdsvis billige hvis man tænker ver det så rækker de jo til ca et årsforbrug for de fleste af sættene.
Jeg er selv i opstartsfasen og jeg har haft en kort opblomstring af brun alger og de blev efter en 5-6 dage afløst af grønne alger og de har vokset sig temmelig store de er vil op til 15 cm lange. De ser dog ud som om de begynder at falme lidt i spidserne. Akvariet har kørt siden d. 5-6-06 og min nitrit og nitrat har de sidste 3 målinger som bliver foretaget ugentlig lagt på 0.
PO4 var på 1 i uge 1 og 0,25 i uge 2 og 0,03 de sidste 2 uger, så det begynder jo at blive bedre.
Skal lige siges her till sidst jeg har 80 kg i et 430 L akv.
MVH
Henrik

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
magicmann
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
19

Indlæg af magicmann »

Jeg kan godt forstå du gerne vil følge med i udviklingen... På den måde kan man jo oz selv se hvad der rør sig, nå der så sker noget... Mine alger er grøne.... Men det har mere lagt sig som støv.... Nogle steder er det vel på 1- 2 cm..... Det burde nu ellers ha været lidt som dit, på nu værende tidspunkt.....

Jeg havde oz til at starte med en høj nitrat og nitrit måling.... Men det faldt remlig hurtigt..... indenfor ca. 1 - 1,5..... Kan det være fordi mine sten er total døde, eller har jeg bare noget udstyr der virker....?
Venlig hilsen

Mikael

1008 L Salt
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

det er måske nærmere fordi dine sten er gode. Hvis de ikke har haft for meget dødt væv på sig så har de jo heller ikke så meget affaldsstof med. Hvor har du købt dine sten og hvordan så de ud
MVH
Henrik

Billede

Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

tror også at det er en kompination af de ting i nævner...! sten, udstyr osv. men det er heller ikk alle akvarier der har en kæmpe algeopblomstring i opstartsfasen så tror det er helt iorden hva der er sket med dit akvarie du har været heldig med din modningsfase indtilvidere....!
med hensyn til testsæt vil jeg os mene at så længe du "bare" er i opstartsfasen behøver du ikk andet end Nitrit, nitrat og PH
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
magicmann
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
19

Indlæg af magicmann »

Takker for jeres indput..... Vil så indtil videre ikke bekymmer mig mere om opstartsfacen forløber korekt.... Så længe mine målinger er indenfor de rammer de skal være, kan det vidst ikke gå helt galt..... Jeg kommer med noget opdatering på et sener tidspukt....med billeder.... :)

Jeg har købt mine sten af Malawifisk. De var ret flotte.... Pæne porøse og i alle mulige størelser og former. Man skulle næsten tro de lige var blevet fisket op af havet.... Så pæne var de..... :)
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

det forklare jo os en del af, hvordan det er gået så "nemt" da det døde væv så er blevet udskilt :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"