Schwensen skrev:Hvor dybt et akvarium havde du tiltænkt dem til? Jeg har et 250 liters akvarium med en dybde på 50 cm, og har faktisk overvejet at sætte sådanne to over, måske 2 x 100W? Men er lidt i tvivl omkring spredning, par værdi osv. Kunne være fedt hvis du kunne være den første til at lave en rigtig parmåling på et hjemmelavet LED-setup
Fra start af var det meningen af den skulle op over fragment akvariet, som er 40 cm højt. Det kommer den stadig, men bare ikke med fragmenter.
Der er virkeligt blus på, ikke kun hvad jeg selv synes men også hvad andre der har set den mener.
Nu lader det til at jeg får tømt akvariet engang her i ugens løb, så det kan blive flyttet og lampen monteret.
dioderne har en spredning på 110 grader, så mon ikke det er nok til at lyse hele akvariet op. Der findes også linser til de store dioder, så hvis jeg ikke er tilfreds med spredningen kan jeg sætte sådan en på.
Til et 250 liters ville jeg ihvertfald vælge 2 stk.
En effekt måling på "lampen" gav 40W!
Grunden til din lave effekt måling på ca 40w er at den strømforsyning du linker til ,
kun yder 1700mA. Dioden skal bruge ca. 2200mA for at yde 50watt ved 24v.
Schwensen skrev:Hvor dybt et akvarium havde du tiltænkt dem til? Jeg har et 250 liters akvarium med en dybde på 50 cm, og har faktisk overvejet at sætte sådanne to over, måske 2 x 100W? Men er lidt i tvivl omkring spredning, par værdi osv. Kunne være fedt hvis du kunne være den første til at lave en rigtig parmåling på et hjemmelavet LED-setup
Fra start af var det meningen af den skulle op over fragment akvariet, som er 40 cm højt. Det kommer den stadig, men bare ikke med fragmenter.
Der er virkeligt blus på, ikke kun hvad jeg selv synes men også hvad andre der har set den mener.
Nu lader det til at jeg får tømt akvariet engang her i ugens løb, så det kan blive flyttet og lampen monteret.
dioderne har en spredning på 110 grader, så mon ikke det er nok til at lyse hele akvariet op. Der findes også linser til de store dioder, så hvis jeg ikke er tilfreds med spredningen kan jeg sætte sådan en på.
Til et 250 liters ville jeg ihvertfald vælge 2 stk.
En effekt måling på "lampen" gav 40W!
Grunden til din lave effekt måling på ca 40w er at den strømforsyning du linker til ,
kun yder 1700mA. Dioden skal bruge ca. 2200mA for at yde 50watt ved 24v.
Den havde jeg ikke selv fanget.
Men hvor pokker finder man så en driver som kan levere de der 2200mA. synes ikke lige at Ebay giver noget brugbart.
Det er nok svært at sige. Når jeg PWM'er de 10w dioder jeg bruger, er det svært at se forskel på 90% og 100%. Der skal nok en måling (LUX eller PAR) til at fastslå det.
hej, nu har jeg fulgt lidt med her og kigget lidt selv rundt omkring. til en enkelt 50W diode har jeg fundet denne her i dk, den er lidt dyere, men den skulle klare det til det.
Du vil formentlig ikke brænde den af, men det vil forkorte levetiden at give den mere strøm end den er lavet til. Så ville jeg hellere gå den anden vej og give den lidt mindre strøm end den er rated til. Så forlænges levetiden, der genereres mindre varme og du vil stadig få usandsynligt meget lys!
Har fået et par lyslister hjem fra HK, og mangler lige en 24volts strømforsyning til en test.
Her er lidt af hvad der står ud for listerne:
Draws only 0.5A
Draws only 4W - Equivalent to 50W lamp
Ja, det virker lidt mærkeligt, at de selv skriver 4 watt...
Har heller ikke noget 24v liggende, men hvis du selv har et par 12v forsyninger liggende, kan du sætte dem i serie (ligesom man gør med batterier) og derved få 24v output!
Listerne kan også bruge 12volt, men der er nok mere knald på listerne ved 24 volt.
Jeg har på ebay fundet en 24 volts strømforsyning, der giver 1,5A, vil den brænde listerne af??
Lidt nyt er der da. Jeg løb tør for loddespidser. Og fik nogle nye idag.
Nogen der kan fortælle mig hvorfor pokker, loddespidser opbruges så hurtigt??
Jeg loddede 88 dioder idag, incl fortinning af dioderne og ledninger, har jeg vel lavet 500 lodninger idag, og spidsen er ved at være helt slidt op.
Forsætter imorgen med de sidste 88 dioder, hvis vejret ellers tillader det.
hm, hvordan kan det være du slider dine loddespidser op? jeg kører med en billig biltema loddekolbe, og den har jeg haft i nogle år nu og syntes ikke den er blevet dårlig af det. hvordan mener du du slider den op?
Mixtur skrev:hm, hvordan kan det være du slider dine loddespidser op? jeg kører med en billig biltema loddekolbe, og den har jeg haft i nogle år nu og syntes ikke den er blevet dårlig af det. hvordan mener du du slider den op?
Se det er også noget jeg undrer mig over. Loddekolben er kun på 30W så det burde ikke være varmen der gør det, men spidserne bliver simpelthen mindre. den første blev udhulet så tinnen lå i en hulning og skulle rystes ud.
Men nu er det et overstået stadie - næsten - mangler lige at lodde de sidste dioder sammen.
Det er jo ikke sådan når man ikke kan tælle. Havde fået monteret 3 blå formeget.
Jeg regner med at der dukker 5 nye hvide XM-L dioder op imorgen.