Man kan både få kalciumklorid og kalciumhydroxid (læsket kalk) i matas. Det føste plejer de altid at have på hylderne. Det sidste (skal måske skaffes hjem først) kan anvendes til at lave mættet kalkvand af, f.eks. i kalkvandsmixere.
Husk, at kalciumklorid ikke i sig selv er velegnet til at vedligeholde kalciumbalancen, da det forskubber koncentrationen af klorid-ioner
Jeg "rykkede" min op fra 320 til 465 med CaCl fra Matas.
Fungerer fint.
For at vedligeholde bør du bruge kalk-mixer eller -reaktor.
Husk nu lige, at booste din KH til det rigtige niveau før du går igang med at vedligeholde kalken og KH'en.
KH får du op med alm. Natron (NatriumCarbonat) fra Tørsleff.
DU SKAL IKKE BLANDE KalciumKlorid og Natron før du hælder det i baljen !!!! Det vil udfælde Calciumcarbonat (Kridt), som er uopløseligt i vand.
kan bruges til at hæve ca værdien med, Uden at forskubbe koncentrationen af klorid-ioner,men kan ikke vedligeholde for så skubber det koncentrationen af klorid-ioner.
calciumhydroxid:
bruges til at viligeholde ca værdigen, med en kalkmixer.
Er det rigtigt eller er jeg helt forkert på den???
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Du er helt rigtigt på den - med det forbehold, at kalcimklorid selvfølgelig forskubber koncentrationen af klorid-ioner en lille bitte smule, når man anvender det til at hæve Ca-værdien. Men som oftest vil det være ubetydeligt lidt, når man ikke gør det i tide og utide.