men så så jeg at denne http://petsupply.dk/maxspect-lampe-g240 ... ed-p-11117 er på tilbud, og har nemlig også overvejet at skrotte låget og hænge en led lampe over, men uuuuha det er ikke nemt at finde ud af hvad man skal gøre hehe... nogle der har nogle forslag til hvad jeg skal gøre eller erfaringer med de 2 overstående, eller viden om noget bedre?
Jeg har selv lige købt 60W versionen af MaxSpect. Installere den i morgen i mit RSM 130. Der kommer billeder i min tråd i morgen også hvis du er interesseret i at se hvordan det ser ud tager også lidt billeder under vejs så du kan se hvad der skal laves ved låget for at få plads til lampen.
Jesper Kolding skrev:har også tænkt mig at gå efter 110W og forresten.... er semi LED okay eller skal man gå efter de der creed eller hvad det nu hedder? hehe
Der er mere krudt i Cree dioderne end Semiled. Men når akvariet ikke er større end 130 liter tror jeg ikke det har den store betydning om det er de billige semiled eller cree.
SemiLED er ganske glimrende.. Indtil der fremvises dokumentation for at Cree rent faktisk er bedre, vil jeg personligt aldrig anbefale en at betale de ekstra penge.
Dog kan siges at SemiLED på 1 år ved 95% mister 10% styrke - Cree ved 95% smider 15-20% styrke første år. Ingen af diodetyperne er lavet til den type brug som vi benytter dem til, men det er stadig lidt tankevækkende at dioden til halv pris engros trods alt holder længst
jeg skrev til petsuply, men han skrev at der er gået noget galt og at det eneste han har fået at vide er at han får dem igen iløbet af året hehe
så prøvede jeg ved saltvandsudstyr men de har dem heller ikke på lager, men han ville dog lige finde ud af hvor lang leveringstid der er
nu prøver jeg at skrive til seastars... jeg gider nemlig ikke bestille før jeg ved med 110% sikkerhed at jeg ikke skal vente flere måneder, for det har jeg sku ikke tid til ;P
Han$en skrev:SemiLED er ganske glimrende.. Indtil der fremvises dokumentation for at Cree rent faktisk er bedre, vil jeg personligt aldrig anbefale en at betale de ekstra penge.
Dog kan siges at SemiLED på 1 år ved 95% mister 10% styrke - Cree ved 95% smider 15-20% styrke første år. Ingen af diodetyperne er lavet til den type brug som vi benytter dem til, men det er stadig lidt tankevækkende at dioden til halv pris engros trods alt holder længst
Han$en skrev:SemiLED er ganske glimrende.. Indtil der fremvises dokumentation for at Cree rent faktisk er bedre, vil jeg personligt aldrig anbefale en at betale de ekstra penge.
Har du noget dokumentation på det??
Der var grafer på - Såvidt jeg husker, Reef Central da Maxspect lamperne kom frem. Jeg skal gå i gang med søgning og se om jeg kan finde det frem igen. Ellers var det Reef Sanctuary, men mener bestemt det var centralen!
Nu lige mens jeg leder, kan jeg i mens komme med en tråd med vejledende PAR målinger af 110W SemiLED modellen, som bla jeg selv benytter.. Som det ses er de vidst fine nok, og efter min personlige mening er farverne ret ens. Blå er meget Blå, og hvid er hvid.. Men jeg er ikke i tvivl om at Cree sikkert er lidt klarere i farven
Jeg ville også gerne have haft LED til at starte med, men fik det råd, at jeg skulle vente nogle år, fordi, som de er nu, er de for ustabile og for dyre;)
Så jeg er hoppet på HQI, og tænker så, at når LED bliver til at betale, og er gennemprøvet for børnesygdomme, så hopper jeg også på den vogn;)
jeg har bestilt maxspect 110W nu ved seastars og får det inden for en uge regner jeg med
syntes da ikke 3000kr er så galt igen, der ligger HQI da på nogenlunde samme pris? og led dioderne holder jo vildt lang tid og koster meget lidt i strøm