GHL Profilux II og køling
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
GHL Profilux II og køling
Hej SF,
Til min store forskrækkelse var akvariet i dag oppe at runde de 32 grader og alle korallerne stod lidt sløjt. Fik derfor hurtigt skiftet noget vand og fik bragt temperaturen ned på 29 grader. Da jeg ikke er hjemme hele tiden til at overvåge mit akvarium vil jeg gerne have noget køling på, gerne i form af blæsere, da en køler koster mere end jeg har.
Jeg har længe luret på en computer til at kunne styre min LED lampe og samtidig vise mine værdier på et display med nem adgang. Samtidig kan disse computere jo også styre varme og køling, og dét er jo smart!
Jeg vil gerne kunne nøjes med en Profilux II, da mit behov er meget småt, da jeg kun vil kunne styre lys og varme/køling.
Hvordan sker dette, og kan jeg sætte alle slags blæsere til computeren, og hvordan? Her tænker jeg især på en billig eBay blæser, der bare skal sidde på kanten af akvariet.
Jeg ved absolut intet om GHL Profilux II og diverse læsning gør mig ikke klogere. II'eren siger mig mest, da den koster mindst men samtidig på papiret giver mig de features jeg er ude efter.
Vil også gerne vide, hvordan jeg kan styre min hjemmelavede LED lampe fra computeren.
På forhånd tak,
Til min store forskrækkelse var akvariet i dag oppe at runde de 32 grader og alle korallerne stod lidt sløjt. Fik derfor hurtigt skiftet noget vand og fik bragt temperaturen ned på 29 grader. Da jeg ikke er hjemme hele tiden til at overvåge mit akvarium vil jeg gerne have noget køling på, gerne i form af blæsere, da en køler koster mere end jeg har.
Jeg har længe luret på en computer til at kunne styre min LED lampe og samtidig vise mine værdier på et display med nem adgang. Samtidig kan disse computere jo også styre varme og køling, og dét er jo smart!
Jeg vil gerne kunne nøjes med en Profilux II, da mit behov er meget småt, da jeg kun vil kunne styre lys og varme/køling.
Hvordan sker dette, og kan jeg sætte alle slags blæsere til computeren, og hvordan? Her tænker jeg især på en billig eBay blæser, der bare skal sidde på kanten af akvariet.
Jeg ved absolut intet om GHL Profilux II og diverse læsning gør mig ikke klogere. II'eren siger mig mest, da den koster mindst men samtidig på papiret giver mig de features jeg er ude efter.
Vil også gerne vide, hvordan jeg kan styre min hjemmelavede LED lampe fra computeren.
På forhånd tak,
Mvh Tobias
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: GHL Profilux II og køling
Du skal bruge GHL + en strøm skinne, der er temperatur probe med i pakken.
så kan du sætte den til at slå strømmen til en blæser til, når man når en hvis temp, og fra igen når det er faldet igen. Jeg mener dog man kan få noget billigere, på ebay. en slags timer der bare er temp styret istedet. kan ikke lige finde linket sorry.
ps. ghl 2 er på vej ud af produktion, så mon ikke lige meget hvad at den lille extra pris der evt er på en 3ér er givet godt ud i forhold til hvis man pludselig vil mere.
dine led lamper skal styres af en driver der kan dæmpes via 1-10v så kan du bruge computeren til hver kanal.
så kan du sætte den til at slå strømmen til en blæser til, når man når en hvis temp, og fra igen når det er faldet igen. Jeg mener dog man kan få noget billigere, på ebay. en slags timer der bare er temp styret istedet. kan ikke lige finde linket sorry.
ps. ghl 2 er på vej ud af produktion, så mon ikke lige meget hvad at den lille extra pris der evt er på en 3ér er givet godt ud i forhold til hvis man pludselig vil mere.
dine led lamper skal styres af en driver der kan dæmpes via 1-10v så kan du bruge computeren til hver kanal.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Min LED lampe er dæmpbar via en 10v adapter, så det bliver ikke noget problem.
Men jeg kommer ikke til at købe en III'er. 3750,- er simpelthen for meget, og
Mit behov er meget småt. Hellere intet end alt, alt for meget.
Nu har jeg set de der smarte apps til iPhone, kan man det med II'eren også?
Men jeg kommer ikke til at købe en III'er. 3750,- er simpelthen for meget, og
Mit behov er meget småt. Hellere intet end alt, alt for meget.
Nu har jeg set de der smarte apps til iPhone, kan man det med II'eren også?
Mvh Tobias
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
nope, 2érn indeholder ikke webserver så det kræver man har en pc der står og "poller" dataén. og så henter dem dataén via pcén istedet.
ps. hvis du vil have computeren er til at arbejde med, skal du få et lan modul med til 2´ern og så begynder prisen hurtigt at ligge tæt på 3érn. Computeren er døvlet at sætte op manuelt via dens skærm, og ikke via ghl softwaren.
ps. hvis du vil have computeren er til at arbejde med, skal du få et lan modul med til 2´ern og så begynder prisen hurtigt at ligge tæt på 3érn. Computeren er døvlet at sætte op manuelt via dens skærm, og ikke via ghl softwaren.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Kan du linke til, hvad jeg helt præcist skal bruge for at opfylde mit behov? Hvad med evt. en Plus II?
Mvh Tobias
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
en GHL computer, 2érn er billig men for den er til at arbejde med, skal den have et lan modul så du kan styre den fra din pc, ellers bliver du hurtig træt af den, kan ikke huske om plus modellen indeholder lan delen, gør den sikkert, men den er kun 700kr billigere end en ren 3ér. som indeholder lan og webserver blandt andet, samt du får adgang til noget udstyr der ikke virker på 2érne. lan kortet koster ca 900kr, så igen er det det værd at spare de små penge? personligt syntes jeg det ikke, men sådan er vi jo forskellige. ANy way køber du en 2ér så skal du bruge følgende power bar: (den findes også i mindre udgave, det er bare vigtigt du ikke tager den powerbar der er lavet til 3érn)
www.kortlink.dk/93yf
www.kortlink.dk/93ye
her er lan modulet evt:
www.kortlink.dk/93yd
og her er den powerbar man kan bruge til 3érn, den giver nogle flere funktioner, man kan feks læse hvor meget strøm de forskellige stik trækker.
www.kortlink.dk/93yc
det skal siges jeg ingen erfaring har med 2érn har kun en 3ér selv. håber det hjalp!
www.kortlink.dk/93yf
www.kortlink.dk/93ye
her er lan modulet evt:
www.kortlink.dk/93yd
og her er den powerbar man kan bruge til 3érn, den giver nogle flere funktioner, man kan feks læse hvor meget strøm de forskellige stik trækker.
www.kortlink.dk/93yc
det skal siges jeg ingen erfaring har med 2érn har kun en 3ér selv. håber det hjalp!
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Du kan programmere II'erne med PC'en over seriel port, så der er ikke behov for LAN modul.
II er rigelig fin til det der bliver spurgt til. der er Temp. Probe med i II plus pakken.
II er rigelig fin til det der bliver spurgt til. der er Temp. Probe med i II plus pakken.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det hjalp lidt, StarF. Tak for det. Men jeg er nu stadig skide forvirret tror jeg. Jeg må vidt lige læse lidt mere og evt. lige snakke med Moby, som jeg ville købe det af, han kan nok også vise mig det hele.
Mvh Tobias
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvis man har en pc med sådan en gammel portDennisJ skrev:Du kan programmere II'erne med PC'en over seriel port, så der er ikke behov for LAN modul.

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: Kbh N
Ved ikke så meget om profilux, men kan måske hjælpe af lige vel
Hvordan kan det være at din temperatur i akvariet er så høj?? Jeg har endnu ikke været op over de 26 som mit varmelegme står til.
Har du prøvet at rette en af dine powerheads op mod overflade for at øge kølingen af vandet og evt åbne låget til dit akvarie (hvis du har et).
Hvis du allerede nu er oppe på 32 grader ville jeg bare sætte en blæser til at blæse konstant ned mod vandoverfladen og så glemme alt om styring. Hvis du gerne vil have lidt styring ville jeg bare bruge et normalt tænd/sluk-ur og lave så det tænder når lyset tænder.

Hvordan kan det være at din temperatur i akvariet er så høj?? Jeg har endnu ikke været op over de 26 som mit varmelegme står til.
Har du prøvet at rette en af dine powerheads op mod overflade for at øge kølingen af vandet og evt åbne låget til dit akvarie (hvis du har et).
Hvis du allerede nu er oppe på 32 grader ville jeg bare sætte en blæser til at blæse konstant ned mod vandoverfladen og så glemme alt om styring. Hvis du gerne vil have lidt styring ville jeg bare bruge et normalt tænd/sluk-ur og lave så det tænder når lyset tænder.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg ved ikke hvorfor temperaturen nåede op på de højder. Jeg har LED lys og Vortech MP10, som ikke afgiver meget varme til vandet. Derudover har jeg kun en Hydor Koralia nano og en Tunze Universal som det eneste der kan afgive varme. Men dette burde ikke være problemet. Varmelegemet kører slet ikke.
Problemet er nok, at solen står og banker ind i stuen hvor akvariet står meget af dagen. Og trods god udluftning i stuen kommer akvariet alligevel op i de grader. Akvariet er åbent og overfladen hvirvler ned af min MP10, og overfladen kruser ganske fint.
Jeg vil helt sikkert købe en lille blæser, men jeg har alligevel længe drømt om en GHL computer, så hvis dette kunne kombineres ville dette jo være perfekt.
Problemet er nok, at solen står og banker ind i stuen hvor akvariet står meget af dagen. Og trods god udluftning i stuen kommer akvariet alligevel op i de grader. Akvariet er åbent og overfladen hvirvler ned af min MP10, og overfladen kruser ganske fint.
Jeg vil helt sikkert købe en lille blæser, men jeg har alligevel længe drømt om en GHL computer, så hvis dette kunne kombineres ville dette jo være perfekt.
Mvh Tobias
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Der er ikke USB i 2'eren, men der kan bruges en USB -> RS232 converter, hvis man ikke har en "gammel" PC med serielport.StarF skrev:hvis man har en pc med sådan en gammel portDennisJ skrev:Du kan programmere II'erne med PC'en over seriel port, så der er ikke behov for LAN modul.
II er rigelig fin til det der bliver spurgt til. der er Temp. Probe med i II plus pakken.er der usb i 2érn ?
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hold da op, så skal jeg i så fald ud og købe en masse småt udstyr ved siden af. Hvorfor kan det ikke bare fungere fra start som jeg vil have det? 

Mvh Tobias
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: Kbh N
Det varsler ikke særlig godt for den varme sommer som vejrguderne lover osJeg ved ikke hvorfor temperaturen nåede op på de højder. Jeg har LED lys og Vortech MP10, som ikke afgiver meget varme til vandet. Derudover har jeg kun en Hydor Koralia nano og en Tunze Universal som det eneste der kan afgive varme. Men dette burde ikke være problemet. Varmelegemet kører slet ikke.

Det kan være at du skal starte med den billige løsning med en blæser som er tændt hele tiden og så spare op til en 3'er så du kan få styring over computeren. Det kan nok bedre betale sig end at købe en masse smådele.
Måske er det slet ikke nok med blæsere når der bliver så varmt, har du overvejt en reel køler??
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg køber en lille blæser som så vil køre konstant når lyset er tændt.
En reel køler kommer ikke til at ske som det ser ud nu. De koster kassen og er sikkert røvdyre i drift.
En reel køler kommer ikke til at ske som det ser ud nu. De koster kassen og er sikkert røvdyre i drift.
Mvh Tobias