vortech mp40 og overflade hinde osv

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 85
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

vortech mp40 og overflade hinde osv

Indlæg af Mikas »

´har fået mig sådan to mp40w pumper.. har sat dem på den gule mode da jeg bedst kan lide der hvor de køre lidt op og ned i tryk.. hvad køre i andre med? :)

hvad gør folk med hensyn til overfladehinde? synes der ligger sig en meget tynd overflade nu hvor pumpen ikke bryder overfladen direkte?
har sat dem 15 cm cirka fra overfladen ?

der ligger ikk støv over det hele på overfladen men nogle steder er der sådan nogle øer? er det fint nok eller skal den være helt ren?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: vortech mp40 og overflade hinde osv

Indlæg af joekill »

jeg kører på det første program i violet mode. så pumper den længerer tid på fuld skrue.
prøv evt nr. 2 program i violet mode, der sq bliver rykket i vandet, og husk at skrue knappen helt op.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Synes det er belastende at høre på pumpen slukke og tænde hele tiden? Så ligger man jo først mærke til lyden når den ikke er konstant?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Hvis mit akvarie kun er 90 langt er det så bedst at køre dem synk eller modsat? Hvad gør folk
Lohse
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Hvis du har ES pumper kan du køre TSM eller NTM mode, disse er dog bedst hvis man har en trejde pumpe som er placeret på bagsiden af baljen. Master i enten højre eller venstre side, 1. slave i modsatte side (denne skal sætte til at være orange, tryk "Mode").

Du kan også køre SPM eller LPM dette kan gøres med to pumper. SPM er bedst hvis disse er placeret over for hinanden i hver side af akvariet. LPM er best hvis den ene placeres i den ene side mod front af baljen, mens den i den anden sættes i modsatte side så langt inden mod bagsiden så muligt. Disse burde køres antisync, men hver dog MEGET opmærksom på bølje effekten... Det er dog muligt at gøre brug af auto tune funktionen som gør det NOGET nemmere at bruge bøljemodesne (SPM og LPM).

RCM som mange køre (den første gule), er ganske ok, men NTM er den klart mest fortrukkende i guds eget land hvor pumperne er fra.

Med hensyn til højde så har jeg alle mine cirka 12 cm under overfladen, det er akkurat nok til at give en dejlig brud på vandoverfladen så film ikke opstår. Et lille tip når du har en MP40 så tæt på overfladen. På selve vådsiden er der et stykke af massiv plast, sørg for at dette vender opad mod vandoverfladen, så får du ikke en hvirvlstrøm ned mod pumpen og en masse luftbobler i vanden/på stenene.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Forstår ikke lige alle disse trebogstavs mode ? Kan vi prøve i farver eller hvad de kalder dem bag på de forskellige? Jeg har mine sat sådan den på venstre side er tæt på bag ruden og den på højre er tæt på for ruden.. Har den på det der creef mode eller hvad det hedder? Som er den gule? De køre lige pt sync med hinanden.. Altså den hvide? Prøvede at sætte den på anti men så var det ligesom den stadig kun køre den ene vej med mine koraler der blafre da den den jo så trækker eller noget tror jeg når den modsatte pumper? Synes i hvertfald det ser ud som om der er mere spil i anemonen osv mår de køre sync?
Jeg har kun to pumper..
Det der kort bølger er jo ulideligt at høre på men synes sku det er den fedeste mode men den blir det ikke :)
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Bortset fra det fik jeg min overflade hinde væk ved at hæve dem en 1 cm ..

Har intet problem med at den sku trække luft ned.. Men de står også kun på 60 procent cirka?
Lohse
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Lohse »

Mikas, du har en lille manual med til dine pumper... :P

Forkortelserne er nemmest, så vi tager dem lige her:

CSM: Costant Speed Mode (Grøn)
TSM: Tidal Swell Mode (Lilla, lys tændt i 1 og 2) (*)
NTM: Nutrient Transport Mode (Lilla, lys tændt i 3 og 4) (*)
RCM: ReefCrest Mode (Hedder Random Mode i manualen, Gul, lys tændt i 1 og 2) (*1)
LRM: Lagoonal Random Mode (Hedder Random Mode i manualen, Gul, lys tændt i 3 og 4) (*1)
SPM: Short Pulse Mode (Blå)
LPM: Long Pulse Mode (Pink)

*: Kræver en(helst 3) ES pumper eller W pumper med Seneste driver software. Disse skal være placeret på alle tre sider af tanken (selvf. ikke fronten :) ) for optimal udnyttelse.

*1: Forskellen imellem RCM og LRM er at udsvingene, RCM har store udsving fra minimum til maximum hvor LRM ikke har. Maksimum styrke kan justeres for begge indstillinger i LRM.

Farverne for slaver:

Hvid: CSM, RCM, LRM, SPM og LPM (synkron), Ecosmart funktion (TSM, NTM) her skal du bruge hvid hvis du har placeret slaven på SAMME side som MASTER.

Orange: CSM, RCM, LRM, SPM og LPM (Anti-synkron), Ecosmart funktion (TSM, NTM) her skal du bruge Orange hvis du har placeret slaven på MODSATTE side som MASTER.

Turkis: KUN til Ecosmart mode (TSM, NTM), denne skal du bruge til den slave du har placeret på bagvæggen af akvariet.

Med hensyn til at trække luft ind, så prøv at kør to stk. i NTM på 100% og en i RCM på 100%, det kan give problemer hvis ikke man udyntter den lille plade i vådsiden ;)
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Okay okay... :p sys ikk jeg kan få dem til at køre i forskellige tempo i andet end spm og lpm? Altså fx lagoon mode hvis jeg trykker på set sker der ikk noget.. Så vidt jeg kan læse bag på kontrolleren kan man kun gøre det i spm og lpm?

Ved ikk om det er eco smart jeg har? Der står bare mp40w på pakken og gen 2?

Så det anbefales fra deres side at hvis man har i hver side af akvariet selv om det ikke er i samme side at man køre anti sync? Gøre du også det med dine 4?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Kan man køre mp10 med mp40 trådløst?
Lohse
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Lohse »

Mikas jeg bruger ES modeller, så skal blankt erkende at jeg ikke er 100% inde i de ældre generationers muligheder.

Prøv f.eks. dette forum, her får du svar af Ecotechs boss himself :)

http://www.reefcentral.com/forums/forum ... order=desc
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Mikas »

Der står gen 2 på kassen men ikke det der eco? Bare mp40w gen 2..

Okay må lige få en til at skrive et fint brev nu jeg ikk er haj til engelsk ;) men takker i hvertfald her fra :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"